Novosti Biznis

spala knjiga na tri slova

Objavljene ponude za izgradnju Pelješkog mosta: Kinezi srušili cijenu radova za čak 500 milijuna kuna, evo tko je još u igri za najveći građevinski projekt u Hrvatskoj

spala knjiga na tri slova

China Road and Bridge Corporation spreman je izgraditi most i pristupne ceste za dvije milijarde i 81 milijun kuna, a sve ponude idu značajno iznad 1,7 milijardi, na koliko je investitor, Hrvatske ceste, procijenio vrijednost radova

Iako se najavljivala prava navala građevinskih tvrtki iz Europe i svijeta na natječaj za gradnju pelješkog mosta, vrijednog milijardu i 750 milijuna kuna, knjiga je na kraju spala na tri slova.

– Oni koji su očekivali da će se javiti pet ili deset ponuđača neozbiljni su i ne poznaju tržište – komentira rezultat jučerašnjeg otvaranja ponuda za gradnju pelješkog mosta Radimir Čačić, bivši potpredsjednik Vlade i ministar graditeljstva s dugogodišnjim iskustvom u građevinskoj industriji. Čačić polazi od toga da hrvatske građevine, kako kaže, u ozbiljnim proporcijama više nema.

– Ne tako davno, recimo 2001., imali smo tvrtke koje su mogle izgraditi apsolutno sve što se može zamisliti, čemu može posvjedočiti izgrađena infrastruktura diljem zemlje. E sad, zašto je tome tako, duga je priča, raznorazni razlozi doveli su do sloma graditeljstva, ali je u svakom slučaju u posljednjih petnaest godina izostala ikakva ozbiljna politika države u tom sektoru. I sada se natječaj za pelješki most moglo postaviti tako da naše tvrtke dođu u obzir. Ali to je neka druga priča, nije se realizirala i nema je smisla otvarati – zaključuje Čačić. Na pitanje kako to da više tvrtki iz inozemstva nije pokazalo interes za projekt, naš sugovornik ukazuje na činjenicu da je natječaj za pelješki most rađen po svjetskim standardima.

– Očito je malo tvrtki iz okruženja koje računaju na ovo tržište sposobno zadovoljiti uvjete natječaja – smatra Čačić.

Bez komentara

Zanimljivo je da je, kako doznajemo u Hrvatskim cestama, dvanaest tvrtki pokazalo početni interes da se uključe u natječaj za pelješki most, od čega ih je osam pozvano na podnošenje ponuda, a na kraju su samo tri, odnosno četiri ako raščlanimo talijansko-turski konzorcij, i dale ponudu. Njihovi predstavnici jučer na otvaranju ponuda nisu htjeli komentirati dosadašnji tijek natječaja i mogući ishod.

Najjeftiniju ponudu dali su Kinezi (China Road and Bridge Corporation), koji su spremni izgraditi most i pristupne ceste na Pelješcu za dvije milijarde i 81 milijun kuna. To je za gotovo 500 milijuna kuna manja ponuda od one Astaldija i Ictasa, te Strabaga, koji je ispao najskuplji s ponuđenih 2,6 milijardi kuna.




To su cijene bez PDV-a jer tako nalažu uvjeti natječaja Hrvatskih cesta, odnosno Europske komisije koja financira investiciju s 85 posto. Kada se doda PDV, cijene koje su ponudili Strabag i Astaldi idu iznad tri milijarde kuna, dok je kineska ponuda 2,6 milijardi kuna. U svakom slučaju, s PDV-om ili bez njega, sve ponude idu značajno iznad 1,7 milijardi kuna, na koliko je investitor, Hrvatske ceste, procijenio vrijednost radova na mostu i pristupnim cestama.

Komentar su uskratili i predstavnici talijanske tvrtke Cimolai koji su se pojavili na otvaranju ponuda, iako je nisu dali. Iz te činjenice mogla bi se iščitati moguća žalba Cimolaija na natječaj za pelješki most, a na pitanje koliko moguće žalbe mogu odgoditi početak radova, glasnogovornica Tamara Pajić kazala je kako to ovisi o radu Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave.

– Hrvatske ceste sada imaju 120 dana za ocjenu ponuda i odluku o izboru izvođača radova, no učinit ćemo to prije roka koji je na raspolaganju – najavila je glasnogovornica Hrvatskih cesta. Cijena ponude, objasnila nam je, nije jedini ni glavni kriterij ocjenjivanja ponuda, nego se traži ekonomski najpovoljnija ponuda. U svakom slučaju, nije realno da radovi na mostu počnu ove godine, čak i ako se nitko ne žali na odluku o izboru izvođača radova.

Kada se odabere izvođač radova, bit će jasnije hoće li dio poslova ipak biti povjeren domaćim tvrtkama kao podizvođačima.
– Naše tvrtke moći će se pojaviti kao podizvođači, ali u kojim razmjerima i na kojim poslovima, ovisit će o neposrednom izvođaču radova, izvorima njegova financiranja i rokovima izgradnje – procjenjuje Radimir Čačić, dodajući kako je, primjerice, Strabag i hrvatska tvrtka s tvrtkom kćeri u Hrvatskoj te s razgranatim poslovima na našem tržištu.



Kad je riječ o Astaldiju na hrvatskom tržištu, iza talijanske je kompanije neslavna epizoda s izgradnjom dionice autoceste Zagreb – Varaždin prema Goričanu na granici s Mađarskom iz 90-ih godina prošlog stoljeća. Odnosno, bila je to neslavna epizoda za državni proračun jer se Astaldi, kako nam je naveo Radimir Čačić, naplatio s 900 milijuna kuna po ugovoru koji je bio, blago rečeno, nepovoljan za državu.

Spor sa Sarajevom

– Čim smo kao koalicijska Vlada preuzeli upravljanje zemljom 2000., Astaldi je sjeo na račun države i naplatio se prema ugovoru koji je imao s prethodnom Vladom. Tako se upravljalo državom u devedesetima – prisjeća se Čačić.
Turski Ictas i kineska korporacija CCC dosad nisu imali iskustava na hrvatskom tržištu.

Otvaranje ponuda za gradnju pelješkog mosta prate najave iz susjedne BiH da će spriječiti početak radova na Pelješcu jer Hrvatske ceste i hrvatska Vlada za to trebaju dopuštenje službenog Sarajeva, budući da se, prema stajalištima vlade u Sarajevu, most treba nalaziti u međugraničnom pojasu Hrvatske i BiH koji još nije dogovoren.

Budući da je Europska komisija preporučila Hrvatskoj da otvori konzultacije s BiH o prigovorima službenog Sarajeva na gradnju pelješkog mosta, pokušali smo tijekom protekla dva dana dobiti u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture komentar preporuke EK i zahtjeva iz Sarajeva, no to nam do zaključenja ovog teksta nije pošlo za rukom.

 

 

Naslovnica Biznis