Novosti Biznis

TA TVOJA BARKA MALA...

Misterij splitskog škvera: 'Brodosplit' već mjesecima gradi novi brod za Ratnu mornaricu vrijedan 10 milijuna eura, no isporuka se stalno odgađa

TA TVOJA BARKA MALA...

Nije vijest da prvi od pet obalnih ophodnih brodova koje "Brodosplit" gradi za Ministarstvo obrane nije isplovio iz splitskog škvera, nego da neće do kraja godine, barem prema informaciji koja nam je stigla iz MORH-a.

Drugim riječima, nastavlja se čekanje da se na moru ukaže jedan od ponosa škvera predvođenog vlasnikom Tomislavom Debeljakom.

Još početkom prošlog mjeseca, na svečanom porinuću, Zdravko Jakop, državni tajnik u MORH-u, upoznao je novinare s očekivanjem "da se u sljedeća tri mjeseca, kako je obećao graditelj, obavi opremanje broda i, u suradnji s Ministarstvom obrane, ispitaju njegove tehničke karakteristike". Dakle, državni je tajnik očekivao okončanje dugog procesa rađanja prvog broda do rujna.



Sada je, pak, u MORH-ovu mailu upućenom "Slobodnoj Dalmaciji" kao rok naveden konac godine.

A nekad su rokovi bili ambiciozniji. Novinski arhiv podsjeća, nastanak ophodnih brodova najavili smo još u studenome 2014. godine uz dosta hrabru procjenu neimenovanih inženjera da će prototip "uz opremanje naoružanjem i pratećim uređajima" biti izgrađen za samo 12 mjeseci.

Nešto kasnije, točnije 2. prosinca 2014. godine, ugovor o gradnji potpisali su Debeljak i Ante Kotromanović, tadašnji ministar obrane. Po njegovim odredbama, prvi je brod trebao biti dovršen za 15 mjeseci – do lanjskog ožujka. Prošlo je dvostruko više vremena, točnije 31 mjesec, a prvijenac je i dalje u škverskom akvatoriju s maglovitim rokom isporuke "do kraja godine".
Na pitanje zašto, odgovaraju nam opet iz MORH-a.



– Kašnjenje u realizaciji projekta je posljedica kašnjenja u izradi glavnog projekta i radioničke dokumentacije. Ugovorom je definirana mogućnost da se tijekom izrade glavnog projekta mogu primijeniti i bolja rješenja od predviđenih pretprojektom, a mogu biti inicirana od graditelja, naručitelja i klasifikacijskog društva. Sve izmjene koje je predložio graditelj, a koje je naručitelj odobrio, predstavljaju poboljšanja i ista nisu povećala vrijednost ugovora – stoji u mailu MORH-ove Samostalne službe za odnosu s javnošću i izdavaštvo.

Naručitelj je, naravno, MORH, a graditelj, još naravnije, "Brodosplit".

Iz Ministarstva priopćiše i kako je "trenutno u fazi opremanje broda i obuka posade, nakon čega predstoji ispitivanje broda i brodskih sustava u luci i na moru".

– Primopredaja prototipa OOB planirana je do kraja 2017. godine, odnosno nakon uspješno provedenih prijemnih i verifikacijskih ispitivanja. Nakon toga, po uspješno izvedenoj verifikaciji prototipa, nastavit će se ugovorena izgradnja četiri broda iz serije – informiraju MORH-ovci i napominju "da su rokovi završetka gradnje/primopredaje određeni ugovorom te će se sukladno ugovoru utvrditi opravdanost kašnjenja".

S druge strane, "Brodosplitova" služba za odnose s javnošću nije evoluirala do razine odgovaranja na naša pitanja pa njihovo viđenje posla s MORH-om nismo dobili. Sasvim precizno, na adresu [email protected] uputili smo u utorak 27. lipnja, u 9.58, nekoliko jednostavnih pitanja: zašto su više puta odgođeni rokovi izgradnje broda te je li istina da brod neće biti isporučen MORH-u u roku od tri mjeseca od porinuća, nego do kraja godine? I, ako jest, zašto?

Zamolili smo i da nam zbog rokova odgovore istog dana do 13 sati, ali do jučer (ponedjeljak) nije stiglo ni slovo, što bi se moglo smatrati tek dijelom osebujnog Debeljakova poimanja komunikacije da škver nije u postupku restrukturiranja. Državnim, odnosno našim novcem.

Prema informaciji objavljenoj na potpisivanju ugovora o gradnji brodova, cijeli posao vrijedi 385,4 milijuna kuna. Brodovi nastaju prema projektu Brodarskog instituta, a jednog lijepog dana, kad budu izgrađeni, bit će korišteni "za potporu otočnom stanovništvu te sudjelovanje u akcijama traganja i spašavanja na moru".

 

Naslovnica Biznis