Novosti Biznis

učio na tuđim greškama

Daniel Marin: Bježeći od loših poslova uspio sam u životu. Krenuo sam od nule, a danas sjajno zarađujem od turizma, iako uopće nemam svoje apartmane

učio na tuđim greškama

Daniel Marin (28) osnivač je i vlasnik uspješne agencije za posredovanje u turizmu Viator d.o.o. Zadar, a ono što je značajno je da je Daniel u posao krenuo doslovno „od nule“, praćen samo željom i jakom voljom da napravi nešto drugačije od ostalih i da u svom poslu ispravi greške koje je uočio kod drugih.

Završio je menadžment u Zadru i radni staž dobio u razvojnoj agenciji Zadarske županije te je u radio i u Biogradu godinu dana, kamo je svaki dan putovao na posao u tvrtku Meridies, koja se bavi izradom web stranica. Uz to se bavio bukiranjem apartmana svojih roditelja u Zadru i došao na ideju da nešto novo napravi u tom segmentu posla.

- Ja sam bio posrednik prije posrednika i trebao sam pronaći agenciju s kojom ću surađivati i koja će mi to odrađivati. Tada sam prvi put uvidio greške koje rade druge agencije, od nekomunikacije ili loše komunikacije s gostima i vlasnicima, do lošeg posredništva, loših kanala prodaje i manjkavog oglašavanja.

Tu sam vidio priliku koju sam „kuvao u glavi“, a istovremeno sam svoje apartmane počeo sam bukirati i skupljati potrebna iskustva, paralelno uz posao koji sam obavljao u drugim firmama. Ne mogu reći da su sve agencije s kojima sam surađivao loše radile, ali sam uvidio da postoje puno bolji i jednostavniji načini za obavljanje posla – kaže Marin.

Loša komunikacija

Osnovne greške koje je uočio bile su slaba komunikacija i nedovoljna suradnja s vlasnicima apartmana koje agencije zastupaju, prestriktni ugovori koji su uglavnom duži od jedne godine i vežu vlasnika apartmana na nešto što je jako rizično, a to je niska cijena uz istovremenu negaranciju bukiranja, čime vlasnik sigurno gubi značajnu svotu novca.

- Počeo sam s jednim prijateljem, drugim... i polako se skupilo desetak apartmana, a paralelno sam radio u firmama s kojima nisam bio zadovoljan jer su isplaćivale jako male plaće. Ne cijene te kao zaposlenika niti tvoje mišljenje kako poboljšati posao.

Još kad to krenu pratiti i neisplate plaća..., odlučio sam, posvetit ću se posredovanju u bukiranju, u čemu su mi pomogle i preporuke koja sam počeo dobivati od drugih ljudi. Marketinški nisam imao nikakvog ulaganja i sve što sam imao bio je samo dobar rad i preporuke.

Nakon toga mi se otvorilo tržište Vira u Lozicama, gdje sam prikupio dosta apartmana, zatim i cijela Zadarska županija, i lagano se to skupilo na nekih 70 apartmana koje ja vodim i bukiram. Otvorio sam turističku tvrtku prošle godine, to je online buking agencija Viator d.o.o., specijalizirana za bukiranja apartmana i vila.

Poslujem na području Zadarske županije, ali imam i neke smještajne jedinice – vile s bazenom - u Splitu. Posao ide jako dobro i isplatio sam vrlo veliku dobit s obzirom na to da mi je prva godina, ali sve je to krenulo od toga što me nisu cijenili na poslu, do „kuhanja ideja“ u glavi, što je posredno dovelo do otvaranja vlastite tvrtke koja posluje zbilja dobro.

Marketinški nisam ni stigao uložiti novac, tako da je sve ovo stvorio samo rad. Dobio sam poticaj od Grada Zadra – pet tisuća kuna za otvaranje tvrtke – što nije velik iznos, ali je meni ipak drago jer znači određeno priznanje napora i želje – kaže Daniel Marin.

Ništa se ne prepušta slučaju

Kako ističe, želio bi ohrabriti i druge mlade ljude da pokrenu svoj biznis ako imaju ideju u glavi. Njemu je temeljni kapital iznosio 20 tisuća kuna, odnosno za prvu godinu ukupno 60 tisuća kuna koje je sam uložio u posao.

- Ono što ja nudim je čitava lepeza usluga, od bukiranja turističkih objekata do potpunog preuzimanja objekta: čišćenja, pranja posteljine i održavanja objekta, za što imam ugovorenu suradnju s mojim poslovnim partnerima. Vlasnik apartmana za moju proviziju od 30 posto ne mora više uopće voditi brigu o svom objektu. On mora samo legalizirati i kategorizirati objekt i više se ne mora brinuti o ničemu, već dobiva svojih 70 posto zarade.

Taj oblik posla je dosta popularan u Zadru i za to me dosta ljudi zove jer mnogi kupe stan, legaliziraju jedinice i ne moraju se ništa više brinuti, čak niti sitne popravke obavljati ako ih bude. Najviše mi u poslu pomaže moja buduća supruga, imam svog profesionalnog fotografa, čistačicu i vanjske suradnike.

Postigao sam jako dobre ugovore s Booking.com-om i drugim servisima gdje sam posebno povlašten na njihovim stranicama, a imam i vlastitu web stranicu, tako da je čitava ponuda usluga zaokružena – ističe Daniel Marin, koji se nada da će do ovoga ljeta dogurati do 100 smještajnih objekata koje će bukirati.

U tom poslu, kaže, nema zapravo nikakvih ograničenja, samo dobar rad, i to ne toliko fizički koliko mentalni, odnosno komunikativni. Za razliku od agencija s kojima je prije surađivao, Marin svojim iznajmljivačima nudi ne samo fiksno preuzimanje objekta, već i fleksibilnu suradnju u kojoj vlasnici mogu i sami bukirati.

- Ali većina nakon nekog vremena uvidi da je najbolje sve prepustiti meni, što se obično i dogodi. Brza komunikacija, svaki korak u dogovoru je s vlasnikom i ništa nije striktno, ali ono što se dogovori to se i odradi. Ugovori nisu dugoročni već godinu za godinu, dok druge agencije rade minimalno ugovore na dvije godine, laka komunikacija s gostima koji dolaze i uvijek biti spona između gosta, iznajmljivača, u svakom trenutku gdje se ništa ne prepušta slučaju – to je moj recept za uspjeh, zaključuje Daniel Marin.

Kategorizacija

Baš kao što je dobio povjerenje iznajmljivača, tako je zadobio i dobar tretman velikih web servisa za bukiranje, pri čemu nije ponavljao greške drugih agencija već uvijek nastoji raditi na poboljšanjima s obzirom na to da se tržište neprestano mijenja i potrebno se uvijek iznova prilagođavati.

- Turizam je drugačiji sada nego prije pet, deset ili petnaest godina, a kamoli prije 20 godina. Turisti trenutno traže tzv. istraživački turizam, dolaze niskotarifnim letovima na nekoliko dana. To je popularno, s tim što su to kratkoročni dolasci, ali s puno više noćenja i dobrim punjenjima. Tu profitiraju aviokompanije, taksi prijevoznici, vlasnici apartmana, restorani, domaći proizvođači hrane i pića, OPG-ovi...

Sve se to da sklopiti u zanimljive aranžmane koji onda donose dosta dobru zaradu. Niskotarifni letovi napravili su totalnu revoluciju u turizmu, osobito kod nas u Zadru, i nadamo se da će tako i ostati. Pogotovo bi trebalo poboljšati dolaske iz Velike Britanije, jer su po statistikama gosti koji najviše troše u Hrvatskoj upravo Britanci.

Trebali bi poraditi na tome, osobito stoga što imamo dobre uvjete s obzirom na našu zračnu luku. Ono što nam nedostaje u zadarskom turizmu je striktnija kategorizacija, ali ne na način da blokiramo ljude već da ih educiramo i pomognemo im da njihovi smještajni objekti prilikom kategorizacije budu maksimalno kvalitetni i da se što brže prilagode tržištu.

Naravno, i poboljšati cjelogodišnji turizam jer Zadar ne mora ovisiti o ljetnom turizmu. Moji se apartmani pune od ožujka do studenoga jer goste privučem istraživačkim turizmom, oni istražuju grad Zadar, a ne dolaze samo u Dalmaciju na ljetni turizam. Taj koncept treba pomoć turističke zajednice kako bi se sezona proširila i izvan sunčanih dana.

Zadarski bedemi

Ne vidim razloga zašto grad Zadar i Zadarska županija ne bi pripomogli da se obnove zadarski bedemi, koji doduše nisu poput dubrovačkih zidina, ali su jako zanimljivi i imaju veliki potencijal za turizam. Da se restauriraju, očiste od prometa, bili bi istinska atrakcija. Ne treba niti napominjati da treba i rivu očistiti i urediti za turizam. U dobrom se smjeru ide, ali još dosta toga treba odraditi.

​Goste inače uvijek upućujem na Poluotok, jer koliko se god mi bunili da je Zadar grad pizzacutova i fast fooda, Poluotok je nešto najbolje što mi možemo u Zadru ponuditi izvan sezone. Restorani, šetnje, istraživanja, povijesno-kulturni spomenici... mi sve to uzimamo zdravo za gotovo, ali turiste baš to zanima.

Naslovnica Biznis