More Nautika

ŠTETNA KONDENZACIJA

Zbog čega otkazuju crpke na novijim pentama?

ŠTETNA KONDENZACIJA

Nekoliko čitatelja Otvorenog mora obratilo se redakciji naše revije s upitom o sličnom problemu. Svi su vlasnici novijih modela snažnih izvanbrodskih motora, od preko 100 KS, i svima se, unatoč različitim proizvođačima konkretnih penti, dogodio isti kvar koji im je pokvario uživanje u dugo iščekivanom odmoru – otišla im je pumpa za gorivo ili je morala biti podvrgnuta temeljitom servisu kako bi ispravno radila.

Budući da je riječ o neobičnoj podudarnosti koja ne može imati veze s tehničkom greškom u izradi motora, jer bila je riječ o posve različitim markama, objašnjenje smo potražili od poznatih splitskih servisera i vlasnika tvrtke Motonautika, Milorada Katunarića Kate, našega višegodišnjeg suradnika u rubrici Meštar o’ makinje, i njegova sina Roberta.

Visoki pritisci

– I mi smo ovoga ljeta, ali i zadnjih godina općenito, u našem servisu uklonili više ovakvih kvarova, pri čemu smo najčešće morali zamijeniti pumpu goriva – odmah nam je kazao Robert, te nastavio:

– Kvar je u pravilu bio posljedica prisutnosti vode u pumpi, koja je posljedično izazvala njezinu koroziju i smetnje u radu. Kako je riječ o novim i snažnim motorima koji imaju sofisticirane injektore za ubrizgavanje goriva, a to onda znači i vrlo visoke tlakove u tome sustavu, voda iz pumpe može oštetiti i same injektore, odnosno izazvati daljnje probleme u radu motora ako dospije u cilindre, što se također često dogodi ako se ne reagira na vrijeme i odstrani voda iz pumpe, a ona zamijeni ili popravi.

Na upit otkud uopće voda u pumpi goriva, Robert upozorava kako je najčešće riječ o kondenzatu iz spremnika goriva, iako se može dogoditi da voda u spremnik dospije i tijekom točenja goriva na nekoj lošijoj crpki. No to je, tvrdi Robert, danas vrlo rijedak slučaj, jer su standardi i kontrole sve bolji.

No, ako gorivo dugo stoji u polupraznom spremniku, osobito tijekom zime i za hladnijih dana, proces kondenzacija će s vremenom stvoriti dovoljno vode da vam ona stvori glavobolje u pumpi goriva, navodi Robert, te ujedno upozorava na čest previd koji ovakvom scenariju kumuje.

– Tijekom predsezonskih servisa motora – ako uopće budu obavljeni jer mnogi ih i preskoče – zaboravi se na provjeru i čišćenje predfiltra-separatora goriva, koji se često u brodici montira na nepreglednom mjestu, pa ga se zanemari. Njegovom redovitom provjerom, te čišćenjem ili zamjenom uloška, utvrdilo bi se da kondenzat vode postoji i moglo bi se na vrijeme reagirati. Naime, voda se skuplja na dnu čašice separatora i lako je utvrditi da postoji. Također, čišćenjem separatora i zamjenom njegovih filtara spriječilo bi se da voda nastavi svoj put prema pumpi goriva motora i napravi veću štetu. Dakle, to je najvažniji korak u prevenciji – smatra Katunarić mlađi.

Grijeh graditelja

No, postoji i problem koji je teže rješiv i koji njegov otac, naš meštar Kata, adresira na dušu većine graditelja brodica. Oni, naime, imaju običaj tankove goriva ugraditi u potpuno nedostupne dijelove broda, pa ih je praktički nemoguće demontirati i temeljito oprati, što bi svakih desetak godina bilo i te kako potrebno učiniti. Kako većina ugrađenih tankova na sebi nema ni inspekcijski otvor, koji bi omogućio makar nešto površnije čišćenje tanka, ali ipak dosta kvalitetno, krug problema se zatvara. Voda se taloži na dnu i, ako separator nije kvalitetan i besprijekorno održavan, dospijeva u pumpu goriva te izaziva kvarove.

Što se, pak, tiče kvalitete utočenoga goriva, odnosno mogućnosti da već zajedno s njime u tank dospije i nešto vode, Robert savjetuje filriranje prigodom ulijevanja goriva u tank korištenjem posebnih lijevaka s filtrima koji odmah odvajaju vodu i nečistoće iz goriva, poput lijevka Mr. Funnel Fuel Filter tvrtke Shurhold.

Kako bilo, vlasnici novih i jakih penti uvijek moraju imati na umu da su kupili vrlo kvalitetne, ali i vrlo sofisticirane motore koji će pouzdano raditi samo ako ih napajate gorivom predviđene kakvoće i čistoće. Tu jednostavno nema improvizacije, upozorava na kraju Robert Katunarić, pa će svaka eventualna loša briga o tim faktorima u konačnici doći na naplatu.

Naslovnica Nautika