Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

DVORAC OD STAKLA Kapetan ne toliko Fantastični

FILM: The Glass Castle; drama; SAD, 2017.; REŽIJA: Destin Daniel Cretton; ULOGE: Brie Larson, Woody Harrelson; DISTRIBUCIJA: Blitz; OCJENA: ***

Nesvakidašnje hipi djetinjstvo glavnog ženskog lika podsjeća na ono u superiornijem 'Captain Fantastic', samo što ekscentričnog oca sada igra Woody Harrelson, ali 'The Glass Castle' u trenucima povišene inspiracije uspijeva emulirati magiju tog filma i reći nešto o (teškom) odrastanju i (dis)funkcionalnoj obitelji.

“Naš dom je tamo gdje smo mi.“ – “Stakleni dvorac“ (2017.)

Roditeljstvom u nesvakidašnjim uvjetima bavile su se dvije izvrsne prošlogodišnje drame – “Room“ s Brie Larson i “Captain Fantastic“ s b. To je presudilo da ih isprepletemo u godišnjem “best of-u“ usprkos različitom mjestu radnje (minijaturna soba, prostrana divljina), a opet na jednak način izoliranom od današnjeg, modernog svijeta koji juri 120 na sat. U prvom se filmu mlada majka u zatočeništvu otmičara maksimalno trudila da njezino dijete ima bezbrižno djetinjstvo. U drugom je samohrani otac podizao čopor djece daleko od civilizacije.

Ovogodišnja drama “Dvorac od stakla“, snimljena prema istinitoj priči, tj. memoarima Jeannette Walls, svojevrsni je spoj “Sobe“ i “Kapetana Fantastičnog“, s debljim nagnućem prema potonjemu. Glavnu ulogu u filmu “The Glass Castle“ tumači Brie Larson, pozlaćena Oscarom upravo za divnu izvedbu u “Room“. S druge strane, nesvakidašnje hipi odrastanje njezinog lika, Jeannette Walls, podsjeća na ono u “Captain Fantastic“, samo što ekscentričnog oca, Rexa, sada igra Woody Harrelson umjesto Vigga Mortensena, no njegovo dvoje od četvero djece, da poveznica bude očitija, utjelovljuju i klinci iz “Kapetana Fantastičnog“, Shree Crooks i Charlie Shotwell.

Za Rexovu djecu ljudi također govore kako trebaju “propisnu njegu“ i da to što čitaju knjige doma “ne znači da imaju pravu naobrazbu“, mada on, kao i Kapetan Fantastični, inzistira da se školuju kod kuće, jer “učite živeći, sve ostalo je prokleta laž“. Možda Rex ne uči djecu parolama kako “moćni kontroliraju nemoćne“ i da je “organizirana religija najopasnija bajka“, ali jednako je antiestablišmentski nastrojen, protiv “bogatuna iz grada koji žive u skupim stanovima“, gdje je “zrak zagađen da više ne vide zvijezde“, zbog čega je i izabrao drukčiji stil života, onaj koji slavi duh divljine i slobode gdje može planirati gradnju solarnom energijom napajanog “dvorca od stakla“ iz naslova filma.

Rex je i stroži, okrutniji i radikalniji u odgoju. Sjećate li se scene kad jedan od klinaca iščaši ruku prilikom penjanja po planini u “Captain Fantastic“? “Nitko se neće čarobno pojaviti i spasiti te“, govorio je otac sinu da skupi snagu i sam se popenje do vrha, neovisno o boli. Ako vam je ovo primjer “bad parentinga“, što ćete onda reći kad Rex baci mladu Jeanette (u toj dobi je glumi odlična Ella Anderson) u dublji dio bazena kako bi naučila plivati, na njezin šok i nevjericu, a to možda nije najgora stvar koju je napravio u ulozi oca. “Plivaj ili potoni“, podučava on kćerku, u smislu da se u životu ne može uvijek držati ruba.

No, dok Kapetan Fantastični nije bio alkoholičar i sam je preuzeo ulogu roditelja nakon smrti voljene, Rex ima problema s pićem i ženicu Rose Mary (Naomi Watts). Rose Mary podržava takav stil života i poštuje supruga, uglavnom ignorirajući njegove mane i tek mu se rijetko suprostavljajući. I ona je lik – najmlađoj Jeannette (Chandler Head) neće pripremiti doručak jer je zauzeta slikanjem, nakon čega klinka sama pokuša skuhati hrenovke i završi sa solidnim opeklinama, a konstantno “privremeno“ seljakanje obitelji s jednog mjesta na drugo pravda riječima “naš dom je tamo gdje smo mi“.

“Kad si izgubila osjećaj za avanturu“, pita Rose Mary odraslu Jeannette (Larson) koja se skrasila u gradu s imućnim zaručnikom, investicijskim bankarom Davidom (Max Greenfield), te postala ona “bogatašica iz grada iz skupih stanova“, naspram njezinoj majci i ocu koji nastavljaju sa skvotersko-beskućničkim životom. U prvih deset minuta filma, u sadašnjosti, Jeannette nalijeće na njih kako kopaju po smeću, što će joj i potaknuti sjećanje na djetinjstvo. Nezavisni režiser Destin Daniel Cretton (izvanrsedni “Short Term 12“, probojan za Larson) narativno je strukturirao priču “naprijed-natrag“ u vremenu i prostoru, između prošlosti Jeannetteina djetinjstva/tinejdžerskih godina i sadašnjosti krajem osamdesetih s “yuppie“ zaručnikom.

Međutim, bolje bi bilo da je struktura linearna, ne “flashbackovski“ epizodična. Balans između temporalnih okosnica filma nije postignut na odveć zadovoljavajući način. Prošlosni dio je intrigantniji koliko god bio teži za gledanje, a to ne ide na ruku inače sjajnoj Larson da glumački prodiše punim plućima, stoga samim time račvanje dvaju pripovjednih kolosijeka ne izaziva do kraja emotivni efekt na temu oprosta, iskupljenja i bezuvjetnog (obiteljskog) zajedništva unatoč svemu kad dobijemo uvid u korijene Rexova ponašanja. Odnosno, zna se dogoditi da rez na “flashback“ uslijedi baš u trenutku kad Larson kao odrasla Jeannette treba dobiti svoj veliki dramski, oskarovski trenutak.

Progresija likova i njihovih emocija bila bi prenosivija na gledatelja da su se razvijali “in continuo“, kao u superiornijem “Kapetanu Fantastičnom“. Magiju tog filma Cretton emulira nekolicinom lijepih prizora čvrste obiteljske povezanosti (gledanje zvijezda tijekom leškarenja na snijegu, trk slobode oca i kćerke, poduka pokraj vatre) i simbolikom o životu kao borbi koja ti daje ljepotu i snagu, izričito u sceni kad Rose Mary ugleda slomljeno stablo nasred pustopoljine kako odolijeva (ne)vremenu i odluči ga načiniti vječnim na slici. “The Glass Castle“ je trenutan, ne vječan, niti toliko fantastičan kao “Captain Fantastic“, ali u trenucima povišene inspiracije uspijeva reći nešto o (teškom) odrastanju i (dis)funkcionalnoj obitelji. Opipati njihovu krhkost na temeljima nikad izgrađenog staklenog dvorca.

Kapetanica Marvel

Lijepo je da Brie Larson ostaje vjerna dramskim, “indie“ korijenima, s obzirom da je ove godine ušla i u svijet blockbustera sa megaspektaklom “King: Otok lubanja“. U tom će svijetu neko vrijeme i ostati – upravo snima superjunački film “Captain Marvel“, tempiran za kinopremijeru 2019. godinu.

Naslovnica Cinemark