Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

KINGSMAN: ZLATNI KRUG Bond na lošem tripu

FILM: Kingsman: The Golden Circle; akcija; SAD/Velika Britanija, 2017.; REŽIJA: Matthew Vaughn; ULOGE: Taron Edgerton, Colin Firth; DISTRIBUCIJA: Blitz; OCJENA: ** ½

'Kingsman 2' je jedan od onih nastavaka koji je postao žrtva vlastite 'uvećanosti'. Sve je u njemu pretjerano. Osim zlikovca s metalnom rukom, u finalnoj sekvenciji u kadru će se naći i robotski psi, a čak i jedan Elton John biti pretvoren u akcijsku zvijezdu, jer pojava Colina Firtha više nije dovoljna. Nastavak nije izgubio bezobrazluk prethodnika, ali jest njegov neodoljivi '(anti)bondovski' šarm, toleriran i u sceni kad je švedska princeza obećala analni seks junaku ako spasi svijet.

“Kingsman je škartiran.“ – “Kingsman: Zlatni krug“ (2017.)

Dogodilo se točno ono od čega smo potiho strepili: “Kingsman 2“ je u odnosu na sjajni izvorni film kao “Kick-Ass 2“ naspram fenomenalnom prvom, dakle dvostruko slabiji i prilično razočaranje. Zašto navodimo “Kick-Ass“ kao primjer? I “Kick-Ass“ i “Kingsman“ potpisuje britanski redatelj Matthew Vaughn. koji je bio (de)konstruktivan prema omiljenom žanru superjunačkog i špijunskog (Bond) filma u vidu subverzije, ironije i parodije. Za njih je Vaughn napravio nešto poput McTiernana i Cravena u “Posljednjem akcijskom junaku“ i “Vrisku“, prevratničkim (post)modernim rasadnicima samosvjesne metafilmičnosti i žanrovske intertekstualnosti devedesetih s trajnim reperkusijama u dvijetisućitima.

Likovi “Kick-Assa“ i “Kingsmana“ obitavali su u svijetu u kojem superheroji i James Bond postoje - oni su čitali stripove o njima i gledali njihove filmove. Koncept je zapravo inteligentan i na samoobrambenoj razini. S nizom (auto)ironija unutar jedne velike (auto)ironije, ove je filmove teško kritizirati jer vas preduhitre smijući se sami sebi u lice i namigujući svome žanru. “Je li ovo dio kad ti kažeš neku lošu šalu“, bio je, recimo, upit u originalnom “Kingsmanu“, filmu svjesnom da nije taj tip (“bondovskog“) filma.

U “Kingsmanu“ je bilo “loših šala“, no Vaughn i njegova glumačka ekipa su ih zaraznim bezobraznim šarmom pretvarali u dobre, bolje, najbolje. “Loše šale“ su ovaj put loše, gore, najgore. Nastavci filmova grade se na komparativu, što (i) u ovom slučaju podrazumijeva veći budžet i kalibar akcije, više humora, zvučniju glumačku ekipu poput Channinga Tatuma, Halle Berry, Jeffa Bridgesa, Julianne Moore… “Kingsman: Zlatni krug“ je, međutim, jedan od onih filmova koji je postao žrtva vlastite “uvećanosti“ i stupnjevanja nastav(a)ka.

Sve je u njemu pretjerano i “over the top“, nažalost češće u negativnom smislu, nauštrb nekoliko pozitivnih dionica, uključujući divnu, istinski ganutljivu samožrtvu jednog lika uz pjesmu “Take Me Home, Country Roads“, te nekoliko domišljatih (p)osveta starim Bond-filmovima (akcijska scena s žičarom, kozmetička tetovaža od zlata, negativac s metalnom rukom umjesto zubala). Prva akcija najavljuje dekadenciju “Kingsmana 2“ i prikazuje junaka Eggsyja (Taron Edgerton) u bliskoj borbi protiv odbijena kandidata za nezavisnu obavještajnu agenciju Kingsman.

Tučnjava se odvija na stražnjem sjedištu taksija usred vožnje, negativac (Edward Holcroft) je pojačan “terminatorskom“ rukom, po njima pucaju teške strojnice iz drugih vozila, Eggsy ispada vani od udarca i klizi na odvaljenim vratima auta kao na saonicama… Kadar je prenapučen i puno toga se događa odjednom tako da ne stignemo sve upratiti i uhvatiti se za nešto posebno unatoč načelnoj posebnosti scene (pročitajte nanovo sve navedeno) čijoj dojmljivosti odmaže i Vaughnovo posezanje za artificijelnim CGI-jem/zelenim ekranom.

To je samo uvod. Osim zlikovca s robotskom rukom, u finalnoj sekvenciji u kadru će se naći i robotski psi, a čak i jedan Elton John biti pretvoren u akcijsku zvijezdu, jer pojava Colina Firtha više nije dovoljna. U prethodniku je Vaughnu bio dosta jedan kišobran, jedan “one-liner“ (“Pristojnost čini čovjeka“) i glumački atipičan Firth, sada nategnuto vraćen u nastavak, ali na način da film priznaje tu nategnutost i reklamira je ponosno na plakatu (“far-fetched plot“).

Prijašnji “Kingsman“ je na akcijskom planu bio nešto što bi režirao anarhični duo Neveldine-Taylor (ekstremna akcija u crkvi), nastavak se, pak, loži na blockbusterskog Michaela Baya. Vaughn nema mjere ni na ostalim planovima “Kingsmana 2“, počevši od uvođenja više (Berry, Pedro Pascal) ili manje iskorištenih (Tatum, Bridges) pripadnika Statesmena, američke rodbine Kingsmana. Kako reagirati kad Eggsy bude prisiljen zavesti djevojku negativca i postaviti joj tragač u - vaginu?

Kamera će to ovjekovječiti razmjerno eksplicitno da scenu ne može spasiti ni junakova nevoljkost zbog vjernosti djevojci, švedskoj princezi (Hanna Alström). Nastavak nije izgubio bezobrazluk prethodnika, ali jest njegov neodoljivi “(anti)bondovski“ šarm, toleriran i u scenama kad je švedska princeza obećala analni seks junaku ako ovaj spasi svijet od negativca Samuela L. Jacksona i njegovih eksplozivnih implatanata od kojih su, stvarajući vatromet nalik onome za 4. srpnja, “jebeno spektakularno“ pucale glave svjetskih i američkih političara, uključujući predsjednika nalik Obami.

“Još uvijek je jebeno spektakularno“, sjeća se Eggsy završnice “Kingsmana“ u nastavku. I jebeno je subverzivno, što se ne može reći za glavnu zlikovku “Kingsmana 2“, dilersku psihopatkinju Poppy (Moore) s ukusom za kičaste pedesete i planom da umetne virus u sve svoje proizvode kako bi u zamjenu za antivirus tražila njihovu legalizaciju od predsjednika SAD-a (Bruce Greenwood kao križanac Busha i Trumpa koji će odobriti smrt milijuna ljudi). Kad ona novog zaposlenika prisiljava da samlije kolegu u sjeckalici za meso i kasnije ga pojede pretvorenog u hamburger, to nije subverzivno, samo degutantno.

Za nju je mala beba pomoćnica Jacksonova negativca, poznata po tome da je prostetičkim metalnim nogama sjekla ljude na pola, kao što jedan Statesmen (Pascal) to radi lasom na tragu “jedijevskog“ mača s naelektriziranim rubovima. Laserski laso je “cool“ dodatak kojim bi možda vitlao Bondov pomagač šerif Pepper da je mogao, a sjeckalicu bi rado posjedovao i neki 007-negativac u svojoj jazbini, no “Kingsman 2“ suviše često izgleda kao da se dobrano načvakao Poppynih proizvoda. Bond na lošem tripu.

123 milijuna $ u prvom tjednu prikazivanja

Matthew Vaughn je najavio treći dio “Kingsmana“, do kojeg bi lako moglo do budući da “Zlatni krug“ zasad dobro prolazi na box-officeu (u prvom tjednu prikazivanja: 54.5 milijuna dolara SAD, 68.6 svijet). No, ako ga doista i snimi, nadajmo se da će biti više inspirativan i manje “trasherski“ nastrojen u repliciranju magije još uvijek izvrsnog izvornika.

Naslovnica Cinemark