Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

RAT Život u ratno doba

FILM: Krigen; ratna drama; Danska, 2015.; REŽIJA: Tobias Lindholm; ULOGE: Pilou Asbæk, Tuva Novotny; DISTRIBUCIJA: Discovery; OCJENA: ****

Paralelni prikaz 'rata' kod kuće čini 'Rat' drukčijim ratnim filmom. Lindholm širi područje djelovanja 'Narednika Jamesa' s prizorima, daleko od bojišnice, gdje se također vode bitke i preživljava, samo s manjom dozom ratnog adrenalina.

Razminiravatelj William James u izvedbi Jeremyja Rennera nije znao kako funkcionirati izvan bliskoistočne bojišnice, kod kuće, u stvarnom svijetu kupovine pahuljica za doručak i tome slično. U “Naredniku Jamesu“ rat je za njega bio eksplozivna ljubav, droga koju je on zavolio više od supruge i djeteta, pa se na kraju i vratio svojim bombama, na iračku frontu, tamo gdje se jedino osjeća kao kod kuće. Tijekom gledanja filma “A War“, ili danski “Krigen“, pred očima bi vam se mogli stvoriti prizori Bigelowičina oskarovca, osobito finalni.

U ratnim scenama redatelj Tobias Lindholm preferira kameru iz ruke, pristupajući im mahom dokudramski realistično, čak i realističnije od Bigelow, računajući da nismo detektirali nijedan akcijski superusporeni pokret. Danski filmaš, poznat kao režiser dojmljive “Otmice“ i koscenarist izvrsnog “Lova“ Thomasa Vinterberga, podjednako voli pustinjske totale prije kratkih proplamsajeva akcije i suprotstavlja im psihološke krupne planove grča na kamenim licima ratnika pod paljbom ili zapovjednika za monitorom u kontrolnim sobama, poput Clausa Pedersena (Pilou Asbæk).

Širi uvodni kadrovi “Rata“, usmjereni na afganistansku pustinju kojom kroči patrola danskih vojnika, postupno se sužavaju kad jedan od njih bude dignut u zrak i noga mu se odvoji od tijela u sceni “ryanovske“ grafičke pogibije. Lindholm ne politizira razloge dolaska Danaca u Afganistan, kao ni Bigelow u njezinu filmu “The Hurt Locker“. “Ovdje ste da štitite civile da obnove zemlju“, samo im je rečeno. A kad neki lokalni civil kaže “ovdje nema talibana, ovdje dobri ljudi“, znamo da i to možemo objesiti uličnom mačku o rep.

Talibani će, očekivano, izložiti paljbi danske vojnike, i to kad im se u patroli pridruži zapovjednik Claus, osjetivši se odgovornim za stradavanje raznesena nesretnika koje je kod nekih vojnika, poput Lassea (Dulfi Al-Jabouri), izazvalo traumu i trenutnu želju da odu kući, oplakanu suzama. U drugoj akciji upravo Lasse dobiva metak u vrat, a Claus zapovijeda bombardiranje kako bi izvukao njega i ljude iz vatre. Lasse je ipak živ, otkrit će video kojeg je ratnim drugovima poslao iz bolnice, no to je Lingholmov rijetki melodramski “hollywoodski“ ustupak u trezveno režiranom europskom filmu.

Europski filmovi rijetko se bave ratom na Bliskom istoku i prisutnost danskih - ne američkih - vojnika u kadru svakako je osvježavajuća. No, ono što “Krigen“ čini drukčijim ratnim filmom (s područja Bliskog istoka) i širi područje djelovanja “Narednika Jamesa“ jest paralelni prikaz “rata“ kod kuće. Naslov filma je ciljano sveopširan i ne precizira samo jedan određeni rat. Lindholm je već u prethodnom filmu “Kapringen“ - bratu “Captaina Phillipsa“, također s vrlo dobrim Asbækom u glavnoj ulozi - montažno presijecao talačku krizu na danskom teretnom brodu zauzetom od strane somalijskih pirata s pregovaračkom krizom u uredu firme otetog teretnjaka.

Sada daje gotovo jednaku minutažu Clausu i njegovoj supruzi Mariji (Tuva Novotny) doma u Danskoj, s troje djece, dva sina i jednom kćerkom. Dio minutaže otpada na njihove noćne telefonske razgovore, slično komunikaciji na relaciji brod-ured u “Otmici“. Mariju upoznajemo u školi, gdje je pozvana na razgovor zbog njihovog najstarijeg sina koji je ugrizao drugog dječaka. Njoj je s klincima gotovo pa jednak stres i odgovornost kao Clausu s njegovim “sinovima“ na bojištu, što biva savršeno jasno u veoma neugodnoj, eksplicitnoj sceni kad njezin mališan završi na ispumpavanju želuca zbog nečeg što je progutao.

“Tvoja djeca žive na sigurnom“, govori jedan lokalac Clausu, ali život nije siguran ni daleko od rata, odnosno ondje se također vode svakodnevne bitke i preživljava, samo s manjom dozom ratnog adrenalina kojem je Bigelow posvetila svoj film. Da se tog drugog života Claus odvikao kao narednik James i postao bliskiji ljudima na bojištu nego doma, jasno nam je kad dođe kući i “Rat“ nakratko preraste u obiteljsku dramu prije nego ustupi mjesto sudskoj zbog zapovjednikove optužnice za smrt 11 civila i kršenje međunarodnog humanitarnog prava.

“Je li istina da si ubio djecu“, tužno pita Clausa kćerkica kojoj nedostaje otac. Njegovi klinci trebaju tatu kod kuće, no Claus je vjerniji svojim vojnim sinovima, stoga će se slegnutih ramena prepustiti suđenju i priznati krivnju za moralno dvojbenu, , ali razumljivu odluku bombardiranje civilne mete s kojom je spašavao njihove živote, makar ga to potencijalno odvelo iza rešetaka na nekoliko godina. Obiteljski i sudski dio filma jednako je važan poput ratnoga za karakterizaciju Clausa i ono što je Lindholm htio reći o dvostrukom životu u ratno doba.

Nominent za Oscara

“Rat“ je bio danski kandidat za prošlogodišnjeg Oscara. Nominaciju je dobio, ali nije ju i potvdio pored “Saulova sin“. Glavni glumac Pilou Asbæk sve češće nastupa u hollywoodskim filmovima – gledali smo ga nedavno u “Duhu u oklopu“, a prije toga u “Kineskom zidu“ i “Benu Huru“.

Naslovnica Cinemark