Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

OTMICA Daj dite materi

FILM: Kidnap; akcijski triler; SAD, 2017.; REŽIJA: Luis Prieto; ULOGE: Halle Berry, Sage Correa; DISTRIBUCIJA: Blitz; OCJENA: ** ½

Kad se Karline zjenice rašire suočene s prizorom otmice, u tom kadru redatelj kratko najavljuje nerealizirani mitski ogled na temu 'žena, majka, prometnica' - krupni planovi Berry isprepleću se s totalima cestovnih petlji i autoputa, gdje će heroina zaslužiti da bude glavni skrbnik sinu. 'Daj dite materi', siguran je Prieto, i to je okej. Međutim, Karla je obična žena u neobičnim okolnostima, premda postaje silom akcijska heroina u rukama režisera koji pretječe žanrove preko duple pune crte, odvlačeći 'hičkokovski' tip trilera do granica uvjerljivosti.

“Oteli ste pogrešno dijete!“ – “Otmica“ (2017.)

Ovoljetna “Otmica“ mogla bi se titulirati za neslužbeni nastavak iznenađujućeg i iznenađujuće solidnog kinohita “Poziv“. U oba filma glavnu ulogu tumači oskarovka, bivša X-(wo)menka i Bond-djevojka Halle Berry. I jedan i drugi žanrovski se poziciniraju kao trileri. Imaju, k tome, sličnu postavku o otmici i užurbani vremenski “real-time“ okvir spašavanja kidnapirane osobe sa svakom idućom minutom dragocjenijom od prethodne. “The Call“ Brada Andersona pratio je nastojanja operaterke linije za hitne slučajeve (911; kod nas 112) po imenu Jordan da locira otetu tinejdžerku zaključanu u prtljažniku nekog crvenog automobila u vožnji i opasanu mobitelom na bonove kojemu nije lako ući u trag.

“Kidnap“ Luisa Prieta, pak, radnju izmješta isključivo na (auto)cestu, prateći očajnička nastojanja mlade majke Karle da joj ne odmaknu otmičari njezina sina Frankieja (Sage Correa). Je li lik Halle Berry nakon iskustva u prethodnom filmu mogao izrasti u Karlu ili ne, “Otmica“ je svejedno – ili možda baš zbog toga - direktnija, osobnija pa i akcijskija od “Poziva“. Film se indirektno poziva i na glumičinu Oscarom nagrađenu ulogu u “Balu čudovišta“, gdje je prethodno igrala pripadnicu radničke klase – konobaricu. No, tu sve paralele prestaju između “Monster's Ball“ i “Kidnap“.

Karla je konobarica po uzoru na Saru Connor (Linda Hamilton) u prvom “Terminatoru“ koju također upoznajemo na radnom mjestu, kamo se isto tako hrva s krivim narudžbama i napornim gostima. Njezin protektivni instinkt neće testirati kiborg iz budućnosti s misijom da terminira njezina sina kao u “T2“, već “white trash“ otmičari (Chris McGinn, Lew Temple), što u startu umanjuje šanse da se majčinstvo podigne na “terminatorski“ metafizički nivo, ali redatelj Prieto se, unatoč tome, trudi od Karle napraviti akcijsku majku kakvu bi rado oženio friški udovac Brian Mills, ćaća iz terceta popularnih akcića “96 sati“ u tumačenju Liama Neesona.

Doduše, ova majka nema set “posebnih vještina“ kao Mills, ali neće odustati i pustiti sina, naprotiv odlučna je da će biti za petama otmičarima i proganjati ih dokle god postoji, poput terminatorice. Eto prvog problema filma. Karla je u načelu “hičkokovski“ obična žena u neobičnim okolnostima kako bi film, kao, bio realističniji, premda u rukama Prieta postaje silom akcijska heroina sa šlagvortom “Oteli ste pogrešno dijete!“, supermenka koja će svojim vozilom pripriječiti put drugom vozilu da ne pregazi već udarenu pješakinju/kolateralnu žrtvu otmičareve jurnjave i usput pretrpjeti sudar i udar napuhanih zračnih jastuka.

Kad se Karline zjenice rašire od ludila suočene s prizorom otmice, u tom kadru Prieto kratko najavljuje nerealizirani mitski akcijski filmski ogled na temu “žena, majka, prometnica“ – krupni planovi Berry isprepleću se s totalima cestovnih petlji i autoputa, poprišta Spielbergovog “Duela“ i Dahlova “Joy Ridea“ s (ne)imaginarnim vozačem, gdje će heroina blago rečeno zaslužiti da bude glavni skrbnik sinu, ispred njegovog oca i njezinog uskoro bivšeg supruga neviđenog u filmu, spomenom kojeg joj se odvukla pažnja s Frankieja (traži puno skrbništvo).

“Daj dite materi“, siguran je Prieto, i to je okej. Međutim, Prieto pretječe žanrove preko duple pune crte, odvlačeći “hičkokovski“ tip trilera do granica uvjerljivosti. Lako za po mnogima kapitalni “plot hole“ - Karla nije opazila da joj je ispao pametni mobitel kad je vidjela kako Frankieja otimaju/odvlače u auto i zaletjela se prema svom crvenom karavanu. Kao prvo, da nije posijala mobitel, ne bi ni bilo filma, tj. “Otmica“ bi bila kratkometražna, jer bi jedna Berry mogla nazvati drugu (911) i zatražiti pomoć, a ovako ne može, što je važno da se priča nastavi.

Drugo, svatko normalan bi u takvoj (ne)prilici reagirao nagonski, bio otac ili majka, a “Kidnap“ u tom početnom, adrenalinskom dijelu režijski umješno pokazuje brzanje i manjak racionalnog u nepoznatoj situaciji kroz krupne planove straha, očaja, bijesa i (ne)moći, prelomljene na licu Karle. Frka je što s odmakom Karline reakcije počinju biti odveć ishitrene da bi za nju navijali jednakim intenzitetom. Jureći za zelenim fordom mustangom iz osamdesetih, ona se zabija vozilom u vozilo i očajnički pokušava izgurati auto s ceste.

Jasno nam je da Karla pritom nehotično inicira solidno režirane sudare “peglicama“ s drugim autima, no malčice je ipak “too much“ da svjesno riskira prometni udes u kojem joj može stradati i sin, pri čemu je najmanja briga je li vezan ili ne, a nije. Tim progresom i scenaristički propusti “Otmice“ bivaju veći (Karlina izjava da je vidjela registracijske oznake otmičarskog auta koje ih nema), dok je evidentniji i manjak “speedovske“ kreacije u visokom akcijskom konceptu konstantne potjere, opetovano oslikane krupnjacima kazaljke za brzinu kako raste na akceleratoru.

Crta do rezerve signalizira da će Karla uskoro ostati bez goriva i kad se to dogodi Prieto naprasno prekida mogućnost da nastavi potjeru na suvozačevu mjestu u drugom vozilu tako što orkestrira “bu“ scenu automobilskog horora - otmičar iznebuha doleti (sada) u crnom volvu i zabije se u nju i vozača. Umjesto da “Kidnap“ nastavi s potjerom, Prieto radnju izmješta s autoceste i seli u oronulu kuću otmičara pored močvare iz horora, čime film gubi akcijsko-trilerski momentum i poziva “The Call“ upomoć (Karla doslovno zove 911) koji je gotovo identično krivo skrenuo u žanr strave u zadnjem činu. Da se Halle iz “Poziva“ javila Berry iz “Otmice“ slutimo da bi joj u akcijskom stilu rekla “Oteli ste pogrešan film“.

Glumica i producentica

Halle Berry se dala i u producent(ic)e. “Kidnap“ je njezin drugi kinofilm u producentskoj ulozi. Prvi je bio malo zamijećena drama “Frankie & Alice“ (2010.).

Naslovnica Cinemark