Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

KRATKI IZLET Izgubljeni, ima nas još

FILM: Kratki izlet; drama; Hrvatska, 2017.; REŽIJA: Igor Bezinović; ULOGE: Ante Zlatko Stolica, Mladen Vujčić; OCJENA: ****

Bezinović tipuje na besciljnost i izgubljenost još jedne generacije u vječnom raskoraku na nerazdvojivoj relaciji putovanje-destinacija i potrazi za utopijom osvjetljenom šibicama za potpaljivanje marihuane i blic-svjetlima partyja. Jedan, dva, tri, četiri…

Tuzemna kinematografija dobila je još jedan vrijedan dugometražni igrani prvijenac nakon “Ne gledaj mi u pijat“ Hane Jušić. Film je naslovljen “Kratki izlet“, prema romanu Antuna Šoljana režirao ga je daroviti Igor Bezinović (dugi dokumentarac “Blokada“) i netom je premijerno prikazan hrvatskoj kritici i publici u konkurenciji za Zlatne arene ovogodišnje Pule. Hoće li se “Kratki izlet“ nametnuti kao pretendent na nagrade, teško je reći, no već se nameće kao jedan od boljih i sigurnije režiranih hrvatskih naslova u posljednje vrijeme, posebice unutar kod nas takoreći nepostojećeg žanra mladenačkog, (post)adolescentskog filma.

Poznat po svojim specifičnim kratkišima kao što su “Veruda – film o Bojanu“, “Kratki obiteljski film“ i “Vrlo kratki izlet“ koji je bio predigra za “Kratki izlet“, Bezinović je previše “off“ za Pulu. Ako je “Fuck Off I Love You“ Anđela Jurkasa filmski pop, Ramirez ili Gibonni, Bezinovićev “Kratki izlet“ je alternativa, Let 3, prisutan na soundtracku filma s “Profesorom Jakovom“, između redaka i s “Izgubljenima“. Ako je Jurkas Pula, Bezinović je - Motovun. Bezinovićev debi u formi dugog metra dijelom i jest ambijentiran u Motovun, a obraća se hipsterskoj generaciji kojoj se (is)prazni ljetni dani spajaju u “jedan dugi izlazak“ sastavljen od kampiranja, pijuckanja, zajebavanja i glazbeno-filmskih festivalija.

To je generacija odgojena (i) na “brdu filmova“ s mišlju da će “propustiti nešto ako zaspe“. Ili, preneseno, ako ne otvori oči da vidi film. Filmovi se ne spominju u “Kratkom izletu“, ali u svakom kadru je evidentno da Bezinović nije sklapao oči i propuštao išta vidjeti na Motovunu i drugim festivalima. Audiovizualno-stilski i tematski, ovo je film koji može igrati i na stranim festivalima, pa nije čudno da ga je ugostio jedan Rotterdam, i to u sklopu “Bright Future Selection“, što će reći da se Bezinović (zasluženo) našao među filmašima svijetle budućnosti.

Glazbena podloga “Kratkog izleta“ je između ethna i techna, fotografija je neispeglana, kamera dokumentaristička, atmosfera egzistencijalistička i kontemplativna, glumci neprofesionalni. Ante Zlatko Stolica je Stola, lik sklon razmišljanju, narator filma i naš vodič u priču ispričanu nekoliko ljeta nakon što se dogodila, kroz maglovito sjećanje ljetnog partijanja dvadeset-i-nešto-godišnjih studenata, vidljivo po protuslovlju naracije i slika na ekranu. Uglavnom, tad se sve moglo dogoditi. I dogodilo se.

Stolin prijatelj Roko (Mladen Vujčić) jedne pijane večeri predlaže jutarnji izlet autobusom u obližnji samostan s ciljem da obiđu “najljepše freske koje se mogu vidjeti tu“. Jutro je, dakako, mamurno, ne nužno pametnije od večeri, ali Stola i grupica mladih ipak odlazi s Rokom i prihvaća glupu ideju posjete freskama na +40. Nekoliko njih neće omesti ni kvar busa koji je krepao na pola puta jer “može se i pješke po najgorem suncu“. Među njima je i Stola, sviđaju mu se “samo zato što su krenuli“, a ne ostali kraj busa kao ovi drugi.

Naravno, nitko ne zna gdje točno idu, no svejedno hodaju dalje rukovodeći se valjda krilaticom “road“ filma da je put važniji od cilja, ovdje nedvojbeno utopističkog karaktera. “Kratki izlet“ je neobičan film ceste na “auto-tabanićima“. Stvari svakim korakom postaju čudnije i apstraktnije dovodeći u pitanje postojanje freski i koketirajući s nadrealnim ili snolikim, pa primjerice odjeća likova na trenutak postaje šarenija. Likovi otpadaju iz grupe jedan po jedan zbog (ne)objašnjivih razloga.

Jedni se pridružuju usamljenoj mladoj ljepotici u zabačenom selu “bez škole, igrališta, diskokluba“, drugi ostaju ležati pijani u domu kod nekog starčića, treći se pridružuju volovima u ulozi pastira, četvrti najednom dobiju poriv za “joggiranjem“ u nepoznato (“ja ću sad malo otrčati“)... No, upravo je u tome kvaka. Bezinović tipuje na besciljnost i izgubljenost još jedne generacije u vječnom raskoraku na nerazdvojivoj relaciji putovanje-destinacija i potrazi za utopijom osvjetljenom šibicama za potpaljivanje marihuane i blic-svjetlima partyja. Jedan, dva, tri, četiri… Izgubljeni, ima nas još.

Stolica ispred i iza kamere

Rođen u Splitu, Ante Zlatko Stolica je i koscenarist filma “Kratki izlet“, a znan je i po (ko)režiji kratkiša poput “Johnny je mrtav“, prikazanog u sklopu Kockica na ZFF-u, kao i dokumentarcima “Cimeri“ i “Svaki dan je Božić“. Ispred kamere se našao i u Bezinovićevom “Vrlo kratkom izletu“.

Naslovnica Cinemark