stdClass Object ( [id] => 1078057 [title] => Da je dobio Nobelovu nagradu, Miroslav Krleža bi je odbio kao njegov komunistički sudrug Sartre, tvrdi Damir Pilić, pisac knjige ‘Tito očima Krleže‘ [alias] => da-je-dobio-nobelovu-nagradu-miroslav-krleza-bi-je-odbio-kao-njegov-komunisticki-sudrug-sartre-tvrdi-damir-pilic-pisac-knjige-tito-ocima-krleze [catid] => 285 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Damir Pilić, magistar psihologije, romanopisac, publicist, ali i novinar, komentator, i reporter Slobodne Dalmacije nedavno je u nakladi V.B.Z.-a objavio knjigu "Tito očima Krleže", s podnaslovom "Revolucija i zebnja".

U njoj analizira odnos Umjetnika i Moćnika, ali obrađuje i povijest Komunističke partije, prve i druge Jugoslavije, aktualne povijesne i društvene prijepore, književnost, politiku i ideologiju. Pilić u tu problematiku nije ušao goloruk nego oboružan troznamenkastim brojem pročitanih knjižnih referenci i gustim fusnotama. Pritom je, kao novinar, zadržao jasnoću i jednostavnost izlaganja.

Uz čvrste književno ideološke principe, Pilić po običaju detaljno elaborira široko postavljene teme i probleme, ali i otvara pitanja pa će knjiga, koju urednički potpisuje Pavelić, Boris, biti zanimljiva publici zainteresiranoj i za Krležu i za Tita. S autorom smo razgovarali uoči, krležijanski rečeno, izleta u Ameriku.

Inicijalno tematiziraš odnos Umjetnika i Moćnika, povezuješ Marqueza i Castra, Kišovu kritiku Dobrice Ćosića, a ne Krleže zbog druženja s Titom. U knjizi argumentirano obrazlažeš staro ideološko i osobno prijateljstvo njih dvojice, ali zar nam iskustvo i naše 90-ih svakodnevice ne govori o tome da je to čisti ugovor s Vragom kojega se svaki umjetnik treba kloniti da ne bi, kao Krleža, bio iskorišten?

– U principu si u pravu, ali nisam siguran da taj princip vrijedi i za Krležu. Ne samo što bi on porekao da je bio iskorišten od Partije, nego je krajem života svom kroničaru Enesu Čengiću tvrdio upravo suprotno – da ga Partija nije dovoljno iskoristila. Evo što 13. siječnja 1979. Krleža kaže Čengiću:

"Činjenica je da ja čitavih dvadeset godina nisam bio iskorišten od ove Partije, u interesu Partije, ja kao partijska jedinka i istina je da nisam bio iskorišten kako se moglo, a ja sam se vrlo lojalno odredio 1945. na džentlmenski način: 'Vi ste proveli revoluciju, smatram to pozitivnim i hoću da pomognem.' I htio sam mnogo više da pomognem, ali to što sam ja htio da radim neke nije interesiralo."

Slično Krleža svom kroničaru govori i 5. ožujka 1980., godinu prije smrti: "Od 1945., kad sam vidio kako stvari stoje – proveli su ljudi revoluciju koja je u svakom slučaju pozitivna – zaključio sam: Pomozi i hajde učini što možeš! I mislim da sam predano i lojalno radio. Ali od ove Partije u poslijeratnom razdoblju nisam bio iskorišten onako kako sam mogao biti."

Radi se o tome da Krleža nije bio samo umjetnik, nego i politička životinja, čak u tolikoj mjeri da se njegova umjetnost ne može ni razumjeti bez tog političkog elementa. Kao cjeloživotni komunist, nije smatrao da njegova umjetnost pati zbog njegova komunizma.

ENCIKLOPEDIJA ISPRED PISANJA

Imaš i razumijevanja za važnost Krležine umjetnosti nakon 1945. Respektirajući Enciklopediju i Leksikografski koje je vodio, izložbu u Parizu, Zlato i srebro Zadra, Zastave, Areteja i "Dnevnike", to se ipak ne može mjeriti s Krležinim radom prije 1941., Baladama, Latinoviczem, dramama, polemikama? Zar to ne potvrđuje tezu da je umjetniku uronjenom u vlast na gubitku uvijek umjetnost?

– Tu su mišljenja podijeljena: ne bi se svi složili da je Krležina umjetnost nakon 1945. blijeda u odnosu na ranije djelo. Srpski pisac Aleksandar Vučo kaže ovo: "Lukava je, čak bih rekao podmukla teza da Krleža nije pisao, stvarao poslije 1945. Pa, zaboga, Krleža je pisao i više i bolje poslije 1945. Napisao je golemu rapsodiju 'Zastave', razuđenu dramu 'Aretej', treći čin 'Agonije', dnevnik koji je čitava biografija hrvatske inteligencije, zatim seriju eseja, programske eseje..."

Vučo nije jedini koji tako misli, a još je zaboravio navesti treću knjigu romana "Banket u Blitvi", koja izlazi 1964. godine. I ja držim da Krleža nakon 1945. nije bio slabiji autor, osim što je zbog intenzivnog angažmana oko Leksikografskog zavoda imao manje vremena za pisanje – utoliko je doista na gubitku bila njegova umjetnost, ali Krleža je smatrao da je stvaranje Enciklopedije Jugoslavije njegova najvažnija poslijeratna misija.

Možemo se složiti da Krleža nakon 1945. nije bio toliko kritičan prema jugoslavenskoj stvarnosti kao što je bio do 1941., ali to je zato što se ta stvarnost promijenila. Njemački slavist Reinhard Lauer piše da su glavne Krležine teme "građansko-kapitalistički odnosi, korupcija te obmane političkog i gospodarskog kruga", te ističe da u socijalizmu Krleža više nije imao toliko povoda za kritiku. "Krleža je bio književnik u vrijeme kapitalizma; zbivanja u socijalizmu nisu mu pružala dovoljno nadahnuća", kaže Lauer.

---

image
Knjiga ima krležijanski guste fusnote
 
Naklada Ljevak
---

Mnogi su 1948., 1968. ili 1971. vapili: Krleža, hrvatski lave, rikni! Ali Krleža se zadovoljio ironijom i kritikom u uskom krugu, i osim potpisa na Deklaraciji nije imao potrebu da izleti kao Milovan Đilas, pa i Branko Ćopić prvih petoljetki. Kritički Krleža, urednik "Plamena", povukao se kao "plameni jazavac"?

– Može izgledati kao da se povukao, ali treba znati da je Krleža u odnosu na partijsku liniju "izletio" još 1930-ih, ravno dvadeset godina prije Đilasa i Ćopića. Sad sam spomenuo Krležina njemačkog kroničara Lauera, koji pogađa suštinu: dok je živio u buržoasko-kapitalističkom društvu, Krleža je bio "nabrijan" da poezijom, dramom, esejom i polemikom ogoli sve mane takvog društva. A kad se u Jugoslaviji počelo stvarati socijalističko društvo, koje je čitav život sanjao, nije neprirodno da takav autor malo "prikoči". Zašto bi u starosti rušio ono što je od rane mladosti, još otkad je bio borbeni urednik "Plamena", žudno najavljivao?

STALJINIZAM I KORPORATIVIZAM

Zanimljiva je Krležina evolucija od građanskog intelektualca 30-ih koji piše Latinovicza, Na rubu pameti i zbog toga se sukobljava s Parijom koja ne želi individualne dileme nego jednoumlje i akciju, da bi poslije 45. prihvatio partijski pravorijek. Jesu li razlozi tome i psihološki? Izbacivanje iz Partije 1939., strahovanje u Zagrebu od 41. do 45. iako bi mu po svemu što je pisao bilo mjesto u partizanima. Jesu li ga egzistencijalni nespokoj i trauma izoliranosti doveli do toga da se trajno uhvati u pobjedničko kolo?

– Ozbiljno mislim da bi trebalo napraviti film o te četiri godine koje je Krleža, kao vodeći komunistički pisac, proveo u Zagrebu pod ustašama, nakon što ga je odbacila i Partija. Od 1941. do 1945. Krleža je najizoliraniji čovjek na svijetu, što je pred smrt opisao ovako: "Sam samcit, između ustaša i komunista. Nitko neće ni na pozdrav da odgovori, svi okreću glavu kao od kuge. Ustaše me gledaju kao komunistu, komunisti me neće jer sam trockist."

Miljenko Jergović tvrdi da je od 1941. do 1945. Krleža svake godine na raspolaganju imao samo jedno rješenje: metak koji će ispaliti sebi u glavu. "Krleža je svake od tih godina birao između smrti i smrti. Ili će ga ubiti crni, ili će ga ubiti crveni, ili će se ubiti sam. Dok su oni ginuli i umirali po Bosni, on je u Zagrebu umirao od straha", drži Jergović.

Moguće je da je taj strah toliko paralizirao Krležu da je i zato nakon 1945. postao krotkiji. Slično se dogodilo Dostojevskom nakon što je 1849. kao član ilegalnog kružoka utopijskih socijalista bio izveden pred streljački stroj, da bi mu car Nikolaj I. u zadnji čas smrtnu kaznu preinačio u sibirsku robiju. Taj smrtni strah je trajno promijenio Dostojevskog: pred streljački stroj je izašao progresivni socijalist koji bi rušio sistem, a iz Sibira se vratio pravoslavni konzervativac politički slizan s Kremljom. A kod Krleže je smrtni strah trajao pune četiri godine.

Recepcijski se čini zanimljivim da je "Na rubu pameti" napisan kao kritika staljinističkih čistki iako ga se u posljednje vrijeme percipira kao antikorporativni roman o pojednicu u borbi protiv lažnog sustava po kojem Rajko Grlić planira snimiti film?

– Krleža i sâm jednom zgodom kaže Čengiću da se u romanu "Na rubu pameti" radi "o općeljudskoj temi, o čovjeku, o njegovu dostojanstvu i sudbini", odnosno "o metodama koje su od davnina poznate", priznavši ipak da su neposredni povod za pisanje romana bile Staljinove čistke, "gdje se čovjek osjećao kao u kandžama gorile". Stoga je posve legitimno čitati "Na rubu pameti" kao antikorporativni roman. To čak i nije neka posebno "iščašena" interpretacija Krleže – između staljinističkog totalitarizma i korporativnog totalitarizma nema velike suštinske razlike. Zar i u korporativizmu čovjek nije "u kandžama gorile"? Staljinizam šalje ljude u logore, a korporativizam ih ubija u pojam. Oba sistema su otuđena od čovjeka i oštećuju ljudskost, a razlike su tek u estetici izvedbe.

---

image
Damir Pilić: I ja držim da Krleža nakon 1945. nije bio slabiji autor
 
Duje Klarić/Cropix
---

Nekako se čini da je ispod radara prošao "Banket u Blitvi", politički roman u kojem su se iščitavale i aluzije na kasniji sistem?

- "Banket u Blitvi" uočili su i stranci: austrijski pisac Karl-Markus Gauss još 1988. piše da je to "monumentalni roman o državi" i "neusporedivo veliko djelo europske literature". Danas možemo u njemu tražiti Krležine aluzije na jugoslavenski socijalizam, iako sâm Krleža 1962. u časopisu Forum tumači da je roman nastajao između 1935. i 1964., te da je "zamišljen u vrijeme prepada na Etiopiju, španjolske revolucije i Münchena (1935-38-39)", s jasnom "aluzijom na jugoslavenske rojalističke prilike", dok su Krležinu odluku da 60-ih objavi i treću knjigu romana mogle izazvati pojave poststaljinističkog totalitarizma i na istoku i na zapadu Europe, od Francove diktature u Španjolskoj do Salazarove u Portugalu.

No svakako je zanimljivo da te iste 1962., samo par mjeseci prije nego što će dovršiti treću knjigu romana – u kojem, među ostalim, razmatra odnos intelektualca Nielsena i vladara Barutanskog - Krleža osobno putuje s Titom po Africi, u posjetu Egiptu i Sudanu. Ali teško da je Tito za Krležu bio Barutanski.

SUKOB NA KNJIŽEVNOJ TAŠTINI

Kao psiholog uplećeš i govoreći o zavisti književnika Đilasa prema Krleži kao motivu šikaniranja 30-ih i 40-ih. Ali govoriš i o Krležinoj zavisti prema Đilasovom međunarodnom književnom uspjehu, Fricu nedostižnom, baš kao i Andrićev Nobel, kojeg se ne dotičeš. Ispostavlja se da ti osobni osjećaji mogu utjecati na život i smrt?

– U našim ratovima 90-ih čovjek bi izgubio glavu od predratnog poznanika samo zato jer mu se nekad davno nečim zamjerio, a ovaj se u ratnim okolnostima dokopao puške i nekažnjivosti. A kod umjetnika su taštine još izraženije. Igor Mandić čak smatra da je čitav sukob na ljevici 1930-ih buknuo zbog povrijeđenih književnih taština, odnosno da Partija nije napala Krležu zbog političkih nesuglasica, već zato što je partijske pisce, pa tako i Đilasa, prozvao književnim diletantima i porekao im literarni talent.

A što se tiče Nobela, čak i da ga je dobio, mislim da bi ga Krleža odbio, iz istog razloga zbog kojeg je tu nagradu 1964. odbio njegov komunistički sudrug Jean-Paul Sartre, koji je Švedsku akademiju optužio da je prozapadna i antikomunistička, što realno i jest. Mislim da bi i Krleža iskoristio Nobela samo za neku takvu plamenu gestu protiv kapitalizma.

Tito je još uvijek nerado viđen gost u hrvatskoj javnosti, a Krleži se posljednjih dvadesetak godina sve više igraju predstave i objavljuju knjige, nagrada "Fric" je nazvana po njemu. Krleža dakle bolje kotira. Bi li tvoja knjiga podići zanimanje za obojicu?

– Da se ne pravimo – to mi je i bio cilj. Obojica su likovi koji zaslužuju da ih se temeljito prouči, a njihov međusobni odnos je definirao bivšu eksperimentalnu državu i društvo. Iz tog kompleksa mogle bi se izvući mnoge dobre stvari za budućnost.---

Titom i Krležom kontra Jandrokovića i Marasa

Koliko je trajao rad na knjizi i kako si uspio sve naslove iščitati od svakodnevnog novinarskog žrvnja, plaćenog, što bi Krleža rekao, po retku?
– Baš zbog novinarskog žrvnja rad na knjizi je potrajao tri godine. Najviše vremena je otišlo na iščitavanje debelih knjižurina – samo drugi tom Dedijerove biografije o Titu ima skoro 1300 stranica, a Čengićevi šestotomni zapisi o Krleži broje više od 2000 stranica. Ali kad te tema zanima, ne primijetiš da je noć prošla. Ponekad bih se zapitao jesam li normalan da se bavim dvojicom likova koji su umrli prije 40 godina, pa bih upalio TV da vidim što ima novo u zemlji i svijetu, i onda bih vidio Jandrokovića i Marasa. Pa bih zaključio da su moji likovi, iako davno mrtvi, puno življi od ovih današnjih.

---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => dva predratna druga [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [16] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [25] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [26] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [27] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [28] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [29] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [30] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) ) [extra_fields_search] => dva predratna druga 1 1 1 1 1 2 0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2021-02-08 11:29:40 [created_by] => 3211 [created_by_alias] => Siniša Kekez [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2021-02-17 07:11:00 [modified_by] => 3211 [publish_up] => 2021-02-17 07:11:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 59 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 285 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti s područja književnosti. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, kultura, književnosti [secure] => 0 [page_title] => Književnost [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2021\/02\/08\/16022412.jpg","\/images\/slike\/2021\/02\/08\/16907670.jpg","\/images\/slike\/2021\/02\/08\/16907672.jpg","\/images\/slike\/2021\/02\/08\/16907674.jpg","\/images\/slike\/2021\/02\/08\/16022408.jpg","\/images\/slike\/2021\/02\/08\/16022414.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Jo\u0161ko Pono\u0161\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Enes \u010cengi\u0107","Enes \u010cengi\u0107","Duje Klari\u0107\/Cropix","Naklada Ljevak"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["\u00a0Damir Pili\u0107: Da se ne pravimo \u2013 cilj knjige i bio mi je podi\u0107i zanimanje i za Tita i za Krle\u017eu
\n\/CROPIX","Josip Broz Tito u posjetu tvornici u Majdanu, mo\u017eda i u dru\u0161tvu Miroslava Krle\u017ee
\n\u00a0","Miroslav Krle\u017ea 'nije bio samo umjetnik, nego i politi\u010dka \u017eivotinja, \u010dak u tolikoj mjeri da se njegova umjetnost ne mo\u017ee ni razumjeti bez tog politi\u010dkog elementa'
\n\u00a0","Bela i Miroslav Krle\u017ea","Damir Pili\u0107: I ja dr\u017eim da Krle\u017ea nakon 1945. nije bio slabiji autor
\n\u00a0","Knjiga ima krle\u017eijanski guste fusnote
\n\u00a0"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1032","k_16022412_1280.jpg":"1280x1280","k_16022412_1024.jpg":"1024x1024","k_16022412_640.jpg":"640x640","k_16022412_480.jpg":"480x480","k_16022412_340.jpg":"340x340","k_16022412_220.jpg":"220x220","o_16022412_1280.jpg":"1280x688","o_16022412_1024.jpg":"1024x550","o_16022412_640.jpg":"640x344","o_16022412_480.jpg":"480x258","o_16022412_340.jpg":"340x182","o_16022412_220.jpg":"220x118","h_16022412_1280.jpg":"1280x854","h_16022412_1024.jpg":"1024x683","h_16022412_640.jpg":"640x427","h_16022412_480.jpg":"480x320","h_16022412_340.jpg":"340x227","h_16022412_220.jpg":"220x147","pp_16022412_1280.jpg":"1006x1280","pp_16022412_1024.jpg":"805x1024","pp_16022412_640.jpg":"503x640","pp_16022412_480.jpg":"377x480","pp_16022412_340.jpg":"267x340","pp_16022412_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1164","k_16907670_1280.jpg":"1280x1280","k_16907670_1024.jpg":"1024x1024","k_16907670_640.jpg":"640x640","k_16907670_480.jpg":"480x480","k_16907670_340.jpg":"340x340","k_16907670_220.jpg":"220x220","o_16907670_1280.jpg":"1280x776","o_16907670_1024.jpg":"1024x620","o_16907670_640.jpg":"640x388","o_16907670_480.jpg":"480x291","o_16907670_340.jpg":"340x206","o_16907670_220.jpg":"220x133","h_16907670_1280.jpg":"1280x854","h_16907670_1024.jpg":"1024x683","h_16907670_640.jpg":"640x427","h_16907670_480.jpg":"480x320","h_16907670_340.jpg":"340x227","h_16907670_220.jpg":"220x147","pp_16907670_1280.jpg":"1006x1280","pp_16907670_1024.jpg":"805x1024","pp_16907670_640.jpg":"503x640","pp_16907670_480.jpg":"377x480","pp_16907670_340.jpg":"267x340","pp_16907670_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1162x1574","k_16907672_1280.jpg":"1280x1280","k_16907672_1024.jpg":"1024x1024","k_16907672_640.jpg":"640x640","k_16907672_480.jpg":"480x480","k_16907672_340.jpg":"340x340","k_16907672_220.jpg":"220x220","o_16907672_1280.jpg":"1280x1733","o_16907672_1024.jpg":"1024x1387","o_16907672_640.jpg":"640x866","o_16907672_480.jpg":"480x650","o_16907672_340.jpg":"340x460","o_16907672_220.jpg":"220x298","h_16907672_1280.jpg":"1280x854","h_16907672_1024.jpg":"1024x683","h_16907672_640.jpg":"640x427","h_16907672_480.jpg":"480x320","h_16907672_340.jpg":"340x227","h_16907672_220.jpg":"220x147","pp_16907672_1280.jpg":"1006x1280","pp_16907672_1024.jpg":"805x1024","pp_16907672_640.jpg":"503x640","pp_16907672_480.jpg":"377x480","pp_16907672_340.jpg":"267x340","pp_16907672_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1075x1574","k_16907674_1280.jpg":"1280x1280","k_16907674_1024.jpg":"1024x1024","k_16907674_640.jpg":"640x640","k_16907674_480.jpg":"480x480","k_16907674_340.jpg":"340x340","k_16907674_220.jpg":"220x220","o_16907674_1280.jpg":"1280x1874","o_16907674_1024.jpg":"1024x1499","o_16907674_640.jpg":"640x937","o_16907674_480.jpg":"480x702","o_16907674_340.jpg":"340x497","o_16907674_220.jpg":"220x322","h_16907674_1280.jpg":"1280x854","h_16907674_1024.jpg":"1024x683","h_16907674_640.jpg":"640x427","h_16907674_480.jpg":"480x320","h_16907674_340.jpg":"340x227","h_16907674_220.jpg":"220x147","pp_16907674_1280.jpg":"1006x1280","pp_16907674_1024.jpg":"805x1024","pp_16907674_640.jpg":"503x640","pp_16907674_480.jpg":"377x480","pp_16907674_340.jpg":"267x340","pp_16907674_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1836x2424","k_16022408_1280.jpg":"1280x1280","k_16022408_1024.jpg":"1024x1024","k_16022408_640.jpg":"640x640","k_16022408_480.jpg":"480x480","k_16022408_340.jpg":"340x340","k_16022408_220.jpg":"220x220","o_16022408_1280.jpg":"1280x1689","o_16022408_1024.jpg":"1024x1351","o_16022408_640.jpg":"640x844","o_16022408_480.jpg":"480x633","o_16022408_340.jpg":"340x448","o_16022408_220.jpg":"220x290","h_16022408_1280.jpg":"1280x854","h_16022408_1024.jpg":"1024x683","h_16022408_640.jpg":"640x427","h_16022408_480.jpg":"480x320","h_16022408_340.jpg":"340x227","h_16022408_220.jpg":"220x147","pp_16022408_1280.jpg":"1006x1280","pp_16022408_1024.jpg":"805x1024","pp_16022408_640.jpg":"503x640","pp_16022408_480.jpg":"377x480","pp_16022408_340.jpg":"267x340","pp_16022408_220.jpg":"173x220"},{"size0":"570x678","k_16022414_1280.jpg":"1280x1280","k_16022414_1024.jpg":"1024x1024","k_16022414_640.jpg":"640x640","k_16022414_480.jpg":"480x480","k_16022414_340.jpg":"340x340","k_16022414_220.jpg":"220x220","o_16022414_1280.jpg":"1280x1522","o_16022414_1024.jpg":"1024x1218","o_16022414_640.jpg":"640x761","o_16022414_480.jpg":"480x570","o_16022414_340.jpg":"340x404","o_16022414_220.jpg":"220x261","h_16022414_1280.jpg":"1280x854","h_16022414_1024.jpg":"1024x683","h_16022414_640.jpg":"640x427","h_16022414_480.jpg":"480x320","h_16022414_340.jpg":"340x227","h_16022414_220.jpg":"220x147","pp_16022414_1280.jpg":"1006x1280","pp_16022414_1024.jpg":"805x1024","pp_16022414_640.jpg":"503x640","pp_16022414_480.jpg":"377x480","pp_16022414_340.jpg":"267x340","pp_16022414_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 285 [name] => Književnost [alias] => knjizevnost [description] => [parent] => 256 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 2 [params] => {"inheritFrom":"256","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 1 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7697436 Threads: 4 Questions: 1558038108 Slow queries: 4748987 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111414134 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 55 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '240' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura/knjizevnost ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 285 [name] => Književnost [alias] => knjizevnost [parent] => 256 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /kultura/knjizevnost ) ) [link] => /kultura/knjizevnost/da-je-dobio-nobelovu-nagradu-miroslav-krleza-bi-je-odbio-kao-njegov-komunisticki-sudrug-sartre-tvrdi-damir-pilic-pisac-knjige-tito-ocima-krleze-1078057 [printLink] => /kultura/knjizevnost/da-je-dobio-nobelovu-nagradu-miroslav-krleza-bi-je-odbio-kao-njegov-komunisticki-sudrug-sartre-tvrdi-damir-pilic-pisac-knjige-tito-ocima-krleze-1078057?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 445588 [name] => Miroslav Krleža [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => miroslav-krleza [link] => /tag/miroslav-krleza ) [1] => stdClass Object ( [id] => 241261 [name] => josip broz tito [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => josip-broz-tito [link] => /tag/josip-broz-tito ) [2] => stdClass Object ( [id] => 631094 [name] => tito očima krleže knjiga [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-02-16 17:25:11 [main_article_id] => 0 [alias] => tito-ocima-krleze-knjiga [link] => /tag/tito-ocima-krleze-knjiga ) [3] => stdClass Object ( [id] => 631095 [name] => Enes Čengić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-02-16 17:25:12 [main_article_id] => 0 [alias] => enes-cengic [link] => /tag/enes-cengic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 631096 [name] => Milovan Đilas [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-02-16 17:25:12 [main_article_id] => 0 [alias] => milovan-dilas [link] => /tag/milovan-dilas ) [5] => stdClass Object ( [id] => 259155 [name] => komunistička partija [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => komunisticka-partija [link] => /tag/komunisticka-partija ) [6] => stdClass Object ( [id] => 297191 [name] => jugoslavija [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => jugoslavija [link] => /tag/jugoslavija ) [7] => stdClass Object ( [id] => 631097 [name] => Boris Pavelić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-02-16 17:25:12 [main_article_id] => 0 [alias] => boris-pavelic [link] => /tag/boris-pavelic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => dva predratna druga [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Da je dobio Nobelovu nagradu, Miroslav Krleža bi je odbio kao njegov komunistički sudrug Sartre, tvrdi Damir Pilić, pisac knjige ‘Tito očima Krleže‘ [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3211 [name] => Siniša Kekez [username] => sini-a-kekez [email] => sini-a-kekez@sd.hr [password] => $2y$10$qwcQVvMXvRnnaftU1Sbp8uBJx74ORfe13h3GXKmaTOCIKV5PaudWu [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/sinisa-kekez-3211 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1729 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 1 [plugins] => ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/1cffa202e39e204293b1646975a5b9da?s=100&default=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/02/08/16022412.jpg [galleryCount] => 6 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Joško Ponoš/Cropix [mainImageDesc] =>  Damir Pilić: Da se ne pravimo – cilj knjige i bio mi je podići zanimanje i za Tita i za Krležu
/CROPIX [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/02/08/16022412.jpg [title] =>  Damir Pilić: Da se ne pravimo – cilj knjige i bio mi je podići zanimanje i za Tita i za Krležu
/CROPIX
Joško Ponoš/Cropix ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/02/08/16907670.jpg [title] => Josip Broz Tito u posjetu tvornici u Majdanu, možda i u društvu Miroslava Krleže
 
Božidar Vukičević/Cropix ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/02/08/16907672.jpg [title] => Miroslav Krleža 'nije bio samo umjetnik, nego i politička životinja, čak u tolikoj mjeri da se njegova umjetnost ne može ni razumjeti bez tog političkog elementa'
 
Enes Čengić ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/02/08/16907674.jpg [title] => Bela i Miroslav Krleža Enes Čengić ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/02/08/16022408.jpg [title] => Damir Pilić: I ja držim da Krleža nakon 1945. nije bio slabiji autor
 
Duje Klarić/Cropix ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/02/08/16022414.jpg [title] => Knjiga ima krležijanski guste fusnote
 
Naklada Ljevak ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Damir Pilić, magistar psihologije, romanopisac, publicist, ali i novinar, komentator, i reporter Slobodne Dalmacije nedavno je u nakladi V.B.Z.-a objavio knjigu "Tito očima Krleže", s podnaslovom "Revolucija i zebnja".

U njoj analizira odnos Umjetnika i Moćnika, ali obrađuje i povijest Komunističke partije, prve i druge Jugoslavije, aktualne povijesne i društvene prijepore, književnost, politiku i ideologiju. Pilić u tu problematiku nije ušao goloruk nego oboružan troznamenkastim brojem pročitanih knjižnih referenci i gustim fusnotama. Pritom je, kao novinar, zadržao jasnoću i jednostavnost izlaganja.

Uz čvrste književno ideološke principe, Pilić po običaju detaljno elaborira široko postavljene teme i probleme, ali i otvara pitanja pa će knjiga, koju urednički potpisuje Pavelić, Boris, biti zanimljiva publici zainteresiranoj i za Krležu i za Tita. S autorom smo razgovarali uoči, krležijanski rečeno, izleta u Ameriku.

Inicijalno tematiziraš odnos Umjetnika i Moćnika, povezuješ Marqueza i Castra, Kišovu kritiku Dobrice Ćosića, a ne Krleže zbog druženja s Titom. U knjizi argumentirano obrazlažeš staro ideološko i osobno prijateljstvo njih dvojice, ali zar nam iskustvo i naše 90-ih svakodnevice ne govori o tome da je to čisti ugovor s Vragom kojega se svaki umjetnik treba kloniti da ne bi, kao Krleža, bio iskorišten?

– U principu si u pravu, ali nisam siguran da taj princip vrijedi i za Krležu. Ne samo što bi on porekao da je bio iskorišten od Partije, nego je krajem života svom kroničaru Enesu Čengiću tvrdio upravo suprotno – da ga Partija nije dovoljno iskoristila. Evo što 13. siječnja 1979. Krleža kaže Čengiću:

"Činjenica je da ja čitavih dvadeset godina nisam bio iskorišten od ove Partije, u interesu Partije, ja kao partijska jedinka i istina je da nisam bio iskorišten kako se moglo, a ja sam se vrlo lojalno odredio 1945. na džentlmenski način: 'Vi ste proveli revoluciju, smatram to pozitivnim i hoću da pomognem.' I htio sam mnogo više da pomognem, ali to što sam ja htio da radim neke nije interesiralo."

Slično Krleža svom kroničaru govori i 5. ožujka 1980., godinu prije smrti: "Od 1945., kad sam vidio kako stvari stoje – proveli su ljudi revoluciju koja je u svakom slučaju pozitivna – zaključio sam: Pomozi i hajde učini što možeš! I mislim da sam predano i lojalno radio. Ali od ove Partije u poslijeratnom razdoblju nisam bio iskorišten onako kako sam mogao biti."

Radi se o tome da Krleža nije bio samo umjetnik, nego i politička životinja, čak u tolikoj mjeri da se njegova umjetnost ne može ni razumjeti bez tog političkog elementa. Kao cjeloživotni komunist, nije smatrao da njegova umjetnost pati zbog njegova komunizma.

ENCIKLOPEDIJA ISPRED PISANJA

Imaš i razumijevanja za važnost Krležine umjetnosti nakon 1945. Respektirajući Enciklopediju i Leksikografski koje je vodio, izložbu u Parizu, Zlato i srebro Zadra, Zastave, Areteja i "Dnevnike", to se ipak ne može mjeriti s Krležinim radom prije 1941., Baladama, Latinoviczem, dramama, polemikama? Zar to ne potvrđuje tezu da je umjetniku uronjenom u vlast na gubitku uvijek umjetnost?

– Tu su mišljenja podijeljena: ne bi se svi složili da je Krležina umjetnost nakon 1945. blijeda u odnosu na ranije djelo. Srpski pisac Aleksandar Vučo kaže ovo: "Lukava je, čak bih rekao podmukla teza da Krleža nije pisao, stvarao poslije 1945. Pa, zaboga, Krleža je pisao i više i bolje poslije 1945. Napisao je golemu rapsodiju 'Zastave', razuđenu dramu 'Aretej', treći čin 'Agonije', dnevnik koji je čitava biografija hrvatske inteligencije, zatim seriju eseja, programske eseje..."

Vučo nije jedini koji tako misli, a još je zaboravio navesti treću knjigu romana "Banket u Blitvi", koja izlazi 1964. godine. I ja držim da Krleža nakon 1945. nije bio slabiji autor, osim što je zbog intenzivnog angažmana oko Leksikografskog zavoda imao manje vremena za pisanje – utoliko je doista na gubitku bila njegova umjetnost, ali Krleža je smatrao da je stvaranje Enciklopedije Jugoslavije njegova najvažnija poslijeratna misija.

Možemo se složiti da Krleža nakon 1945. nije bio toliko kritičan prema jugoslavenskoj stvarnosti kao što je bio do 1941., ali to je zato što se ta stvarnost promijenila. Njemački slavist Reinhard Lauer piše da su glavne Krležine teme "građansko-kapitalistički odnosi, korupcija te obmane političkog i gospodarskog kruga", te ističe da u socijalizmu Krleža više nije imao toliko povoda za kritiku. "Krleža je bio književnik u vrijeme kapitalizma; zbivanja u socijalizmu nisu mu pružala dovoljno nadahnuća", kaže Lauer.

---

image
Knjiga ima krležijanski guste fusnote
 
Naklada Ljevak
---

Mnogi su 1948., 1968. ili 1971. vapili: Krleža, hrvatski lave, rikni! Ali Krleža se zadovoljio ironijom i kritikom u uskom krugu, i osim potpisa na Deklaraciji nije imao potrebu da izleti kao Milovan Đilas, pa i Branko Ćopić prvih petoljetki. Kritički Krleža, urednik "Plamena", povukao se kao "plameni jazavac"?

– Može izgledati kao da se povukao, ali treba znati da je Krleža u odnosu na partijsku liniju "izletio" još 1930-ih, ravno dvadeset godina prije Đilasa i Ćopića. Sad sam spomenuo Krležina njemačkog kroničara Lauera, koji pogađa suštinu: dok je živio u buržoasko-kapitalističkom društvu, Krleža je bio "nabrijan" da poezijom, dramom, esejom i polemikom ogoli sve mane takvog društva. A kad se u Jugoslaviji počelo stvarati socijalističko društvo, koje je čitav život sanjao, nije neprirodno da takav autor malo "prikoči". Zašto bi u starosti rušio ono što je od rane mladosti, još otkad je bio borbeni urednik "Plamena", žudno najavljivao?

STALJINIZAM I KORPORATIVIZAM

Zanimljiva je Krležina evolucija od građanskog intelektualca 30-ih koji piše Latinovicza, Na rubu pameti i zbog toga se sukobljava s Parijom koja ne želi individualne dileme nego jednoumlje i akciju, da bi poslije 45. prihvatio partijski pravorijek. Jesu li razlozi tome i psihološki? Izbacivanje iz Partije 1939., strahovanje u Zagrebu od 41. do 45. iako bi mu po svemu što je pisao bilo mjesto u partizanima. Jesu li ga egzistencijalni nespokoj i trauma izoliranosti doveli do toga da se trajno uhvati u pobjedničko kolo?

– Ozbiljno mislim da bi trebalo napraviti film o te četiri godine koje je Krleža, kao vodeći komunistički pisac, proveo u Zagrebu pod ustašama, nakon što ga je odbacila i Partija. Od 1941. do 1945. Krleža je najizoliraniji čovjek na svijetu, što je pred smrt opisao ovako: "Sam samcit, između ustaša i komunista. Nitko neće ni na pozdrav da odgovori, svi okreću glavu kao od kuge. Ustaše me gledaju kao komunistu, komunisti me neće jer sam trockist."

Miljenko Jergović tvrdi da je od 1941. do 1945. Krleža svake godine na raspolaganju imao samo jedno rješenje: metak koji će ispaliti sebi u glavu. "Krleža je svake od tih godina birao između smrti i smrti. Ili će ga ubiti crni, ili će ga ubiti crveni, ili će se ubiti sam. Dok su oni ginuli i umirali po Bosni, on je u Zagrebu umirao od straha", drži Jergović.

Moguće je da je taj strah toliko paralizirao Krležu da je i zato nakon 1945. postao krotkiji. Slično se dogodilo Dostojevskom nakon što je 1849. kao član ilegalnog kružoka utopijskih socijalista bio izveden pred streljački stroj, da bi mu car Nikolaj I. u zadnji čas smrtnu kaznu preinačio u sibirsku robiju. Taj smrtni strah je trajno promijenio Dostojevskog: pred streljački stroj je izašao progresivni socijalist koji bi rušio sistem, a iz Sibira se vratio pravoslavni konzervativac politički slizan s Kremljom. A kod Krleže je smrtni strah trajao pune četiri godine.

Recepcijski se čini zanimljivim da je "Na rubu pameti" napisan kao kritika staljinističkih čistki iako ga se u posljednje vrijeme percipira kao antikorporativni roman o pojednicu u borbi protiv lažnog sustava po kojem Rajko Grlić planira snimiti film?

– Krleža i sâm jednom zgodom kaže Čengiću da se u romanu "Na rubu pameti" radi "o općeljudskoj temi, o čovjeku, o njegovu dostojanstvu i sudbini", odnosno "o metodama koje su od davnina poznate", priznavši ipak da su neposredni povod za pisanje romana bile Staljinove čistke, "gdje se čovjek osjećao kao u kandžama gorile". Stoga je posve legitimno čitati "Na rubu pameti" kao antikorporativni roman. To čak i nije neka posebno "iščašena" interpretacija Krleže – između staljinističkog totalitarizma i korporativnog totalitarizma nema velike suštinske razlike. Zar i u korporativizmu čovjek nije "u kandžama gorile"? Staljinizam šalje ljude u logore, a korporativizam ih ubija u pojam. Oba sistema su otuđena od čovjeka i oštećuju ljudskost, a razlike su tek u estetici izvedbe.

---

image
Damir Pilić: I ja držim da Krleža nakon 1945. nije bio slabiji autor
 
Duje Klarić/Cropix
---

Nekako se čini da je ispod radara prošao "Banket u Blitvi", politički roman u kojem su se iščitavale i aluzije na kasniji sistem?

- "Banket u Blitvi" uočili su i stranci: austrijski pisac Karl-Markus Gauss još 1988. piše da je to "monumentalni roman o državi" i "neusporedivo veliko djelo europske literature". Danas možemo u njemu tražiti Krležine aluzije na jugoslavenski socijalizam, iako sâm Krleža 1962. u časopisu Forum tumači da je roman nastajao između 1935. i 1964., te da je "zamišljen u vrijeme prepada na Etiopiju, španjolske revolucije i Münchena (1935-38-39)", s jasnom "aluzijom na jugoslavenske rojalističke prilike", dok su Krležinu odluku da 60-ih objavi i treću knjigu romana mogle izazvati pojave poststaljinističkog totalitarizma i na istoku i na zapadu Europe, od Francove diktature u Španjolskoj do Salazarove u Portugalu.

No svakako je zanimljivo da te iste 1962., samo par mjeseci prije nego što će dovršiti treću knjigu romana – u kojem, među ostalim, razmatra odnos intelektualca Nielsena i vladara Barutanskog - Krleža osobno putuje s Titom po Africi, u posjetu Egiptu i Sudanu. Ali teško da je Tito za Krležu bio Barutanski.

SUKOB NA KNJIŽEVNOJ TAŠTINI

Kao psiholog uplećeš i govoreći o zavisti književnika Đilasa prema Krleži kao motivu šikaniranja 30-ih i 40-ih. Ali govoriš i o Krležinoj zavisti prema Đilasovom međunarodnom književnom uspjehu, Fricu nedostižnom, baš kao i Andrićev Nobel, kojeg se ne dotičeš. Ispostavlja se da ti osobni osjećaji mogu utjecati na život i smrt?

– U našim ratovima 90-ih čovjek bi izgubio glavu od predratnog poznanika samo zato jer mu se nekad davno nečim zamjerio, a ovaj se u ratnim okolnostima dokopao puške i nekažnjivosti. A kod umjetnika su taštine još izraženije. Igor Mandić čak smatra da je čitav sukob na ljevici 1930-ih buknuo zbog povrijeđenih književnih taština, odnosno da Partija nije napala Krležu zbog političkih nesuglasica, već zato što je partijske pisce, pa tako i Đilasa, prozvao književnim diletantima i porekao im literarni talent.

A što se tiče Nobela, čak i da ga je dobio, mislim da bi ga Krleža odbio, iz istog razloga zbog kojeg je tu nagradu 1964. odbio njegov komunistički sudrug Jean-Paul Sartre, koji je Švedsku akademiju optužio da je prozapadna i antikomunistička, što realno i jest. Mislim da bi i Krleža iskoristio Nobela samo za neku takvu plamenu gestu protiv kapitalizma.

Tito je još uvijek nerado viđen gost u hrvatskoj javnosti, a Krleži se posljednjih dvadesetak godina sve više igraju predstave i objavljuju knjige, nagrada "Fric" je nazvana po njemu. Krleža dakle bolje kotira. Bi li tvoja knjiga podići zanimanje za obojicu?

– Da se ne pravimo – to mi je i bio cilj. Obojica su likovi koji zaslužuju da ih se temeljito prouči, a njihov međusobni odnos je definirao bivšu eksperimentalnu državu i društvo. Iz tog kompleksa mogle bi se izvući mnoge dobre stvari za budućnost.---

Titom i Krležom kontra Jandrokovića i Marasa

Koliko je trajao rad na knjizi i kako si uspio sve naslove iščitati od svakodnevnog novinarskog žrvnja, plaćenog, što bi Krleža rekao, po retku?
– Baš zbog novinarskog žrvnja rad na knjizi je potrajao tri godine. Najviše vremena je otišlo na iščitavanje debelih knjižurina – samo drugi tom Dedijerove biografije o Titu ima skoro 1300 stranica, a Čengićevi šestotomni zapisi o Krleži broje više od 2000 stranica. Ali kad te tema zanima, ne primijetiš da je noć prošla. Ponekad bih se zapitao jesam li normalan da se bavim dvojicom likova koji su umrli prije 40 godina, pa bih upalio TV da vidim što ima novo u zemlji i svijetu, i onda bih vidio Jandrokovića i Marasa. Pa bih zaključio da su moji likovi, iako davno mrtvi, puno življi od ovih današnjih.

---

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Joško Ponoš/Cropix Božidar Vukičević/Cropix Enes Čengić Enes Čengić Duje Klarić/Cropix Naklada Ljevak
Joško Ponoš/Cropix
 Damir Pilić: Da se ne pravimo – cilj knjige i bio mi je podići zanimanje i za Tita i za Krležu
/CROPIX
Božidar Vukičević/Cropix
Josip Broz Tito u posjetu tvornici u Majdanu, možda i u društvu Miroslava Krleže
 
Enes Čengić
Miroslav Krleža 'nije bio samo umjetnik, nego i politička životinja, čak u tolikoj mjeri da se njegova umjetnost ne može ni razumjeti bez tog političkog elementa'
 
Enes Čengić
Bela i Miroslav Krleža
Duje Klarić/Cropix
Damir Pilić: I ja držim da Krleža nakon 1945. nije bio slabiji autor
 
Naklada Ljevak
Knjiga ima krležijanski guste fusnote
 
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/knjizevnost/da-je-dobio-nobelovu-nagradu-miroslav-krleza-bi-je-odbio-kao-njegov-komunisticki-sudrug-sartre-tvrdi-damir-pilic-pisac-knjige-tito-ocima-krleze-1078057 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=cfa2f723b92e1637de51390390909fa1f1992979 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Da+je+dobio+Nobelovu+nagradu%2C+Miroslav+Krle%C5%BEa+bi+je+odbio+kao+njegov+komunisti%C4%8Dki+sudrug+Sartre%2C+tvrdi+Damir+Pili%C4%87%2C+pisac+knjige+%E2%80%98Tito+o%C4%8Dima+Krle%C5%BEe%E2%80%98&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fknjizevnost%2Fda-je-dobio-nobelovu-nagradu-miroslav-krleza-bi-je-odbio-kao-njegov-komunisticki-sudrug-sartre-tvrdi-damir-pilic-pisac-knjige-tito-ocima-krleze-1078057 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fknjizevnost%2Fda-je-dobio-nobelovu-nagradu-miroslav-krleza-bi-je-odbio-kao-njegov-komunisticki-sudrug-sartre-tvrdi-damir-pilic-pisac-knjige-tito-ocima-krleze-1078057 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => dva predratna druga [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [16] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [25] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [26] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [27] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [28] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [29] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [30] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) )
StoryEditorOCM
Književnostdva predratna druga

Da je dobio Nobelovu nagradu, Miroslav Krleža bi je odbio kao njegov komunistički sudrug Sartre, tvrdi Damir Pilić, pisac knjige ‘Tito očima Krleže‘

Piše Siniša Kekez
17. veljače 2021. - 08:11
 Damir Pilić: Da se ne pravimo – cilj knjige i bio mi je podići zanimanje i za Tita i za Krležu /CROPIXJoško Ponoš/Cropix

Damir Pilić, magistar psihologije, romanopisac, publicist, ali i novinar, komentator, i reporter Slobodne Dalmacije nedavno je u nakladi V.B.Z.-a objavio knjigu "Tito očima Krleže", s podnaslovom "Revolucija i zebnja".

U njoj analizira odnos Umjetnika i Moćnika, ali obrađuje i povijest Komunističke partije, prve i druge Jugoslavije, aktualne povijesne i društvene prijepore, književnost, politiku i ideologiju. Pilić u tu problematiku nije ušao goloruk nego oboružan troznamenkastim brojem pročitanih knjižnih referenci i gustim fusnotama. Pritom je, kao novinar, zadržao jasnoću i jednostavnost izlaganja.

Uz čvrste književno ideološke principe, Pilić po običaju detaljno elaborira široko postavljene teme i probleme, ali i otvara pitanja pa će knjiga, koju urednički potpisuje...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. svibanj 2024 11:26