StoryEditorOCM
Dalmacijapogibelj na sve strane

Proveli smo radni dan s djelatnicima Hrvatskih cesta: 'Vozači nisu ni svjesni opasnosti koje im prijete, a kada zatvorimo prometnice zbog njihovih života, polude i psuju'

25. srpnja 2017. - 21:30
sanacija_ceste5-240717

Čelni ljudi Hrvatskih cesta pozvali su nas na kavu kako bi vam objavili da će po potrebi i s punim pravom:
a) natapati vodom ceste dok bude padala kiša
b) uzrokovati prometne kolapse usred sezone
c) upadati na vaše privatne posjede a da vas ništa ne pitaju?
Točni odgovori su svi od navedenih.

Prije nego što vam postane jasno zašto ove najave uopće nisu nesuvisle, odgovorimo na pitanje zašto se Neven Matijević, voditelj poslovne jedinice Split, boji kiše.



Pozvao nas je da s njima prošetamo kritičnim točkama nastalim nakon požara, pa nam priča o svojim strahovima dok stojimo nasuprot benzinske pumpe na Dračevcu. Pokazuje na zgarište uz cestu, i veli:

- Pogledajte ovu zemlju punu pepela. Znate li vi, da kad padnu prve kapi, ovo sve ide na cestu? A mokar pepeo opasniji je od bilo kakvoga leda, mekana zemlja ludnicu čini, a kad vidite kojim brzinama ljudi ovdje voze... - govori nam čovjek koji toliko voli stvarati prometne čepove da je za vrijeme požara čak i privatnim automobilom blokirao jednu cestu jer nije bilo dovoljno vozila da se sve dionice pokriju. I nastavlja:

- Kad padne kiša, a najavili su je na prognozi, ja moran zatvorit jednu traku, doć cisternom i prat cestu. Moja mater kad čuje šta radin reć će da mi nešto fali u glavi, da smo se najeli ludih gljiva. Ljudi ne razume. Ovo je privatna parcela, ograđena ogradom, i mi ne možemo upasti unutra tek tako – sa strepnjom nam govori Matijević i pokazuje u šahte uz rub kolnika koje neće progutati toliku količinu pepela.

A nije ovdje riječ o tome da su u strahu velike oči regionalnog voditelja, već cestari žele alarmirati baš vas, dragi čitatelji, ako je vaša zemlja spaljena, da je hitno očistite.

Prometni kolaps

- Ljudima šaljemo dopise da moraju sredit parcele. Ako to ne učine, mi ćemo dobit sudski nalog i upast unutra to sanirat. Ali tada već može bit kasno. Nije samo pepeo problem, bura će zapuhat i bacit ove osušene borove na cestu – pokazuje sada na nekoliko metara od nas udaljene, zaista sablasne ostatke livade. Stabla laka ko perce.

- Evo, od njega pa do ceste nema ni metar. Samo neka malo puvne, i baci ga dole, nitko ne neće moć uć u grad - mjeri Matijević.



Dok nas je plašio predviđanjima, automobili su nam parkirani bili baš na cesti. Ukupno punih pet minuta. Radnici Županijskih cesta radi nas su blokirali tu traku, i već nakon prve minute nastao je prometni čep. Nakon druge - kolona duga nešto manje od kilometra, a nakon treće pale su prve psovke. Tako je cestarima uvijek. Oni rade, ljudi im viču.

Gleda taj prizor s nama i Jelena Jazvo, nadzorna inženjerka za održavanje cesta u županiji.

- Eto vidite sada kako to izgleda. A zamislite da mi krenemo sanirat apsolutno sve što je izgorjelo, znači i od požara u Tučepima, pa ovdje, pa... A sezona je! Ljudi će nas napasti, i tako moramo. To je za vaše dobro, za dobro moje obitelji – govori Jelena, dok je Matijeviću u sjećanju još kako su ih portali, kaže, razapeli radi nedavne kolone na Makarskoj rivijeri:

- Par borova smo nakon požara u Tučepi morali odmah ukloniti pa su se stvorile gužve od po pet kilometara. Ljudi su se digli na noge. I tamo mi imamo šta sanirat, ne govorimo samo o splitskom požaru. Gorjelo je posvuda. Imamo i puno pokosa, strmina koje treba hitno sredit. A saniranje nečeg takvog košta stotine tisuća kuna.

Prijeteće stijene

Kroz razgovor s neshvaćenim cestarima stigli smo do, kako oni kažu, glavne prometnice za turizam u cijeloj Hrvatskoj - brze ceste Solin-Klis. Zastali smo iznad tunela Mačkovac jer je tamo, u daljini na vrhu brda, voditelj ugledao kamen koji mu ne ulijeva povjerenje.

- Eno, onaj tamo kamen! Ja odma sumnjan u njega. Reka bi čovik banalna svar, neš ti, tri stabla izgorila, a kad ono... – gleda ga žmireći, i pokazuje putanju kojom bi se mogao učas rasuti po cesti ako ga se odmah ne sanira.

- Moraju doć geomehaničari i agronomi i reć je li on čvrst ili nije. Triba li ga HGSS maknit hidrauličnom pumpom i moramo li blokirat cestu na sat ili dva – razmišlja stručnjak za ceste naglas. Tamara Pejić, glasnogovornica, govori ono što su svi pomislili.

- Ovo ako padne može ubiti nekoga – izgovori ona, a šef nastavlja:

- Ovdje je problem šta je veliki promet i taj kamen može zaustavit drugi grad u državi. Tu 30.000 vozila dnevno prođe. Zbog toga smo pojačali ophodnju. Mi smo odmah nakon požara izdali nalog da se izvrši prvi pregled. Danas počinje drugi korak. Ide specijalistički pregled, pa elaborat sanacije, sudsko osiguranje dokaza, pa dopisi vlasnicima zemljišta da vide koje su njihove obaveze – nabraja Matijević stavke u proceduri, a mi pitamo, ako se građani ogluše i ne dovedu u red svoje parcele, hoće li ih to opaliti po džepu?

- To je nešto što vam ne mogu reć, mi ne želimo vjerovat da ljudi neće sami uklonit. Nešto moramo napravit. Mi ćemo dat sve od sebe, dio nastojat odradit noću, a ceste privremeno zatvarat - najavljuje Matijević, i smiruje javnost riječima da će čak 95 posto posla, odnosno ono što nije za život opasno, ostavit za jesen, kad prođe sezona.

Najgore oko Makarske

Neven Matijević kaže da postoje tri ključne točke na kojima će se raditi.

- Najgore je područje oko Makarske i cesta prema Vrgorcu, to je ako govorimo po površini i po obimu posla. Tamo imamo dosta strmina, pokosa sa izgorenim borovima koje moramo sanirati. Brza cesta Solin-Klis D1 najugroženija je radi svoje važnosti - govori voditelj i pojašnjava kako teče proces utvrđivanja štete i sanacije.

- Prvi korak je nalog Županijskim cestama da poduzmu sve za normalno odvijanje prometa, što su već napravili, a drugi je suradnja s građanima jer prema Jadru, Vrgorcu i Makarskoj imamo potencijalne opasnosti. Požar je tek saniran, jutros je još dimilo pa sad radimo elaborat sanacije - najavljuje.

'Zatvarat ćemo promet'

Tamara Pejić, glasnogovornica Cesta, iskreno kaže zašto je bitno da pročitate ovaj članak.

- Ako mi ne objavimo ovo sada preko vas, "Slobodne", vlasnici zemlje će baš vas novinare zvat da im mi upadamo u privatni posjed. Zatvarat ćemo promet usred turističke sezone, pa će nas odmah razapet po svim portalima. Ali bar znajte zašto to moramo napravit – govori nam Tamara, a Matijević upada u riječ:

- Sve će to bit po Zakonu, proceduri, protokolu. Sudskim putem. Naš posa izložen je sudu javnosti, dakle ne smimo pogriješit. Nismo mi sveci, ali odma nas oderu. Ljudi nas ne razume.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. travanj 2024 18:57