StoryEditorOCM
Dalmacijakolumna mladena krnića

Dalmovnica: Novi prilozi Dalmacije turističkoj strategiji

Piše PSD.
19. veljače 2013. - 09:35
U rubrici koja se, poput Dalmovnice, bavi slikama i prilikama Dalmacije teško je izostaviti – čemu god kolumna u konkretnoj zgodi bila posvećena– jedan dojmljivi “dalmatinski trenutak” ispjevan, izrecitiran i obilno zaliven dobrim vinom u splitskoj oštariji “Kod Viđakovih”, prošlog četvrtka. U organizaciji Udruge “Timbar Dalmacije”, agilnog osnivača Borisa Kragića, na svoj su se način, naime žmulima i mudrim besidama, kucnula dva velika Dalmatinca – Miljenko Smoje i Arsen Dedić.

Prvi bi, da je živ, na rečenoj marendi slavio devedeseti rođendan, dok su drugom, živom, nadahnutom i po običaju zajebantski raspoloženom, okupljeni “svjedoci” pljeskali za friško osvojenu “Smojinu nagradu”, potpisanu od žirija s predsjedateljem Ivom Šimatom Banovim te primljenu “na ruke” u inspirativnom ambijentu Viđakove konobe kao okvira za sliku Dalmacije i njenih ljudi koji su već prešli, ili polako prelaze, u sjećanje.

Sve u svemu, izgledalo je da se i bog Kairos na uru i po spustio na marendu – jelo se sipu s bobom i fažol na brujet – utisnuvši tako i svojevrsnu posvetu na taj opuštajući “otkucaj Dalmacije”. Pa i u pogledu teme kojom se ova Dalmovnica namjerava baviti. A ta tema je – možda ste već i naslutili– turizam, i to prije svega u kontekstu upravo donesene Strategije turističkog razvoja naše zemlje te, osobito, dalmatinskog dijela te priče.

Da ovo umetanje Smoje i Arsena u turističku djelatnost – ajde dobro, baš ne u ono što prilično rogobatno zovemo “turističkom industrijom” , ali svakako da kad je u pitanju ona mekana i ezoterična toplina destinacije – nije nikakvo oskvrnjivanje zadane teme, potvrđuje i okolnost da je na marendi (dijelom i predizborno) prisutni splitski dogradonačelnik Jure Šundov izjavio kako “moramo biti spremni i na Smoju kao turistički brend”, što je potom blagoslovio i, na marendi također nazočni, Vedran Matošić, direktor Turističke zajednice Splita. Jer, tko zna, možda će upravo storija o Smoji, o čudesnoj Dalmaciji u njegovim očima, potaknuti ne tek jednog bjelosvjetskog tragača za “uzbuđenjem i ljepotom još neviđenog” da dođe baš ovdje, k nama, jer – rečeno je – turizam je emocija.

Uostalom, jedna (istina nepriznata ali zanimljiva) definicija turizma kaže da se taj veliki pokret presudno zasniva na spoznaji milijuna i milijuna ljudi diljem svijeta da su rođeni i žive na pogrešnome mjestu; da je na nekim drugim, dalekim meridijanima uzbudljivije i ljepše, te da treba otići tamo, vidjeti i doživjeti tu ljepotu, pa se s njome vratiti kući i nastaviti potragu - dogodine.

Naravno, u Wikipediji će i dalje stajati da je “turizam skup odnosa i pojava koje proizlaze iz putovanja i boravka posjetitelja nekog mjesta ako se tim boravkom ne zasniva stalno prebivalište i ako s takvim boravkom nije povezana nikakva njihova gospodarska djelatnost”. Ali, i dalje će ostati i to da je turizam – emocija, što je uistinu važna točka Strategije turističkog razvoja Hrvatske.

Ta je strategija dijagnosticirala – po ocjeni potpisanog autora precizno te s nužno potrebnim usmjerenjem k promjenama nabolje – našu zemlju kao “tipičan primjer zrele turističke destinacije s dominacijom jednog proizvoda (sunce i more) i visokom sezonalnosti poslovanja karakterističnom za zemlje toplih mora”, ukazujući da je stvoreno premalo razloga (proizvoda i usluga) za putovanje i boravak u Hrvatskoj izvan ljetne sezone.

Tome je svakako bitan uzrok izostanak većeg poduzetničkog interesa, kao i više drugih razvojno-poslovnih barijera, što je kao posljedicu “proizvelo” turizam s nizom ograničenja, na “crti” od uočljivog pomanjkanja inovativnih sadržaja boravka gostiju, pa do neodgovarajuće destinacijske infrastrukture. Pri svemu tome je ohrabrujuće da se na destinaciji koju s posebnim naglaskom tretira ova rubrika, dakle u Dalmaciji – ne ulazeći sada u to koliko je svako pojedino ograničenje u njoj osobito naglašeno – artikuliraju sve konretnije ideje, inicijative i akcije za, najkraće rečeno, turistički prosperitet regije.

Utoliko je bilo zadovoljstvo ovih dana u Slobodnoj Dalmaciji pročitati o čvrstoj nakani turističkih poslenika Imotskoga da – nakon što su od Svjetske banke dobivena dva (nepovratna) milijuna kuna – iznimnu prirodnu ljepotu svojih jezera, Modrog i Crvenog, promaknu u atraktivnu turističku pozornicu, na kojoj će se rušiti svjetski rekordi u ronjenju i igrati vaterpolo, a obećavajuća je inicijativa RERE, razvojne agencije Splitske županije, za unapređenje staromodne “zimmer frei” scene objedinjavanjem apartmanske punude kroz projekt “Hotel susjedstvo”. No, to je već posebna priča.

MLADEN KRNIĆ

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
24. travanj 2024 07:41