Rečenica glasi: “Slijedi zatim 300. godišnjica sinjske bitke, bitke koja će se očito ovog kolovoza voditi drugi put. Vlada se za nju naoružala novim muzejom i kulturnim investicijama, HDZ duplom alkom, a čovjek se sad već cijepa od smijeha kad čita nadripovijesne mistifikacije poput one da je Kamičak opsjedalo Osmanlija onoliko koliko ih ne bi stalo na Nou Camp.”
Uzavrelo stanje
Paradoksalno je i pomalo tužno što ideološki nabrijani pojedinci čak i događaje iz daleke hrvatske prošlosti, poput sinjske bitke 1715. godine, olako tumače i ispiru u loncu svojih političkih i ideoloških razračunavanja, a takvo nešto može se nazreti u gore citiranom tekstu u kojem autor polazeći sa svojih svjetonazorskih pozicija, lišen znanstvenih argumenata i pomalo frustrirajućom intonacijom odašilje čitateljima nekoliko zbunjujućih tvrdnji, najavljuje nekakvu kolovosku bitku, ali i pokazuje elementarno povijesno neznanje.Nije mi namjera ovim tekstom dodatno potpaljivati već podosta uzavrelo stanje u domovini, ili, ne daj Bože, kao voditelj istraživačke ekipe koja svojim radom pomaže Viteškom alkarskom društvu u ostvarenju pojedinih projekata podvaliti čitateljima nekakve “nadripovijesne mistifikacije”, a još manje nečije, ili možda svoje, “desničarske”, “kleričke” ili “klerofašističke” lažnjake. Mogu samo ustvrditi da se prigodom 300. obljetnice sinjske bitke u Sinju, svidjelo se to nekome ili ne, umjesto svjetonazorskog i spisateljskog egzibicionizma, kritizerstva i sprdnje nude zaista veliki projekti, koji će, barem se tako nadam, u konačnici biti od pomoći i u prevladavanju naših podjela.
Da bi čitatelj lakše shvatio gore citirane riječi i razumio razloge prošlih i sadašnjih podjela u hrvatskom narodu, smatram bitnim vratiti se u nešto starije razdoblje kada je cijela domovina, pojednostavljeno rečeno, bila podijeljena na dva tabora. Na jednoj strani bili su komunisti, a na drugoj institucije, među kojima je bila najmoćnija Katolička crkva, ali i pojedinci koji nisu prihvaćali komunističku ideologiju, moćnu i sveprisutnu u ondašnjoj državi. U takvim okolnostima organizirana je u Sinju, u kolovozu 1965. godine, 250. obljetnica sinjske bitke.
Shodno prethodnoj tvrdnji, sasvim je jasno da ondašnja komunistička vlast i Crkva u organizaciji 250. obljetnice nisu surađivali. Štoviše, njihovi odnosi bili su jako napeti i mučni, a u određenim situacijama i tragikomični.
Uoči i po završetku crkvene proslave pozivani su na obavijesne razgovore fra Jerko Lovrić, provincijal Franjevačke provincije Presvetog Otkupitelja, biskup Franić i još neke osobe. Prema istraživanjima Miroslava Akmadže, vlastima je smetalo što je biskup Franić u svojim okružnicama isticao nacionalni karakter proslave, kardinala Šepera pozdravljao kao npr. “naš hrvatski kardinal”, “pokažimo ljubav prema našem kardinalu, našem dragom Zagrebu, našoj hrvatskoj metropoli” i “molimo se za kardinala da nam bude svjetionik u ovim odsudnim vremenima za Crkvu i naš hrvatski katolički narod”.
Vlast je zamjerila i kardinalu Šeperu što je u svojim govorima pretjerano isticao hrvatstvo, junačko doba hrvatske povijesti, spominjući katoličke narode Sinja, Dalmacije, Bosne i Hercegovine i ostalih krajeva hrvatske domovine. Nije naodmet spomenuti da je u trenutku kada je kardinal Franjo Šeper trebao ispred velikog mnoštva započeti svoju propovijed, nestalo električne energije…
Usudio bih se reći da ovakvi pritisci, kontrole, zastrašivanja i podjele usprkos demokratskim promjenama postoje i danas u Hrvatskoj, ali u nešto drugačijim varijantama. Ideologije i metodologije Komunističke partije stanuju još uvijek u pojedinim glavama, samo se predstavljaju pod drugim imenom. Osobe koje brane vrijeme komunizma nerado ulaze u analizu komunističke diktature, odmahnjuju rukom na spominjanje prošlosti, a da sve bude komičnije šire atmosferu straha i netolerancije, omalavažavaju projekte stvorene u nešto slobodnijem društvenom ozračju i samodopadno paradiraju podvaljujući nam demokratske principe.
Usprkos svemu u ovom trenutku sasvim je sigurno, svidjelo se to nekome ili ne, za razliku od proslave u komunističkom razdoblju 300. obljetnica proslave sinjske bitke ostat će unatoč svim političkim i drugim različitostima današnjih organizatora, zapamćena po suradnji svih institucija od najnižih do najviših razina. Pokroviteljstvo nad 300. obljetnicom čudesne obrane Sinja preuzeo je Hrvatski sabor, nad zagrebačko-sinjskim simpozijem Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti. Simpozij su organizirali Franjevački samostan Gospe Sinjske, Viteško alkarsko društvo, Grad Sinj i gradovi i općine Cetinske krajine. Velik je to demokratski iskorak.
Projektima prema budućnosti
O svim projektima kulturnog, društvenog i vjerskog sadržaja koje potpisuju Viteško alkarsko društvo i Samostan Gospe Sinjske može se više doznati u objavljenim programskim knjižicama. Ovom prigodom želim javnost ukratko upoznati s projektima iza kojih stoji Viteško alkarsko društvo (VAD) na čelu s dr. Stipom Jukićem. Riječ je o dvadeset raznovrsnih projekata usmjerenih prema prošlosti, sadašnjosti i budućnosti Sinja i cijeloga cetinskog kraja. Dio projekata već je ostvaren, nekoliko projekata je u pripremi, dok je većina u procesu ostvarenja. Uprava VAD-a se nada da će gotovo svi projekti biti ostvareni do kraja 2015. godine.Viteško alkarsko društvo krenulo je 2013. s projektom izrade web- stranice na hrvatskom i engleskom jeziku, te je poduprlo ili organiziralo brojna predstavljanja Alke u Hrvatskoj i svijetu. Društvo je uspostavilo suradnju sa sličnim manifestacijama u Švicarskoj, Istri i na Sardiniji. Hrvatska narodna banka u suradnji s Hrvatskim novčarskim zavodom i VAD-om predstavila je u Alkarskim dvorima 2. kolovoza 2014. godine projekt “Zlatni i srebrni kovani novac Sinjska alka, 1715.-2015.”. U pripremi je poštanska marka, a uskoro se kreće u projekt sređivanja arhivske građe VAD-a.
Jedan od većih i zahtjevnijih projekata uprave VAD-a svakako je nabava novih tribina i uređenje alkarskog trkališta. U projekt obilježavanja 300. obljetnice uključeno je nekoliko hrvatskih kipara i slikara. Pokrenute su filmske večeri pod vodstvom Daniela Rafaelića, a Hrvatska radiotelevizija snima igrano-dokumentarni film o Alci. U pripremi su leksikon i monografija o Sinjskoj alci.Jedan od glavnih preduvjeta održavanju skorašnjeg zagrebačko-sinjskog simpozija bila su istraživanja arhivske građe o Sinjskoj alci i cetinskom kraju u arhivima Istanbula, Venecije, Berlina, Beča, Beograda, Zagreba, Zadra i Splita.
Za voditelja projekta Viteško alkarsko društvo imenovalo je 2011. godine autora ovog teksta. U projekt su uključeni hrvatski stručnjaci Nenad Moačanin, Lovorka Čoralić, Marko Rimac, Daniel Rafaelić, Boris Stamenić i Ivan Kozlica.
Rezultate svoga rada B. Stamenić ukoričio je u doktorat o Alci, koji je obranio prije nekoliko tjedana u Berlinu. Krajem 2014. I. Kozlica je objavio zapaženu knjigu “Alka u politici - Politika u Alki”. Dr. Moačanin je pribavio iz Arhiva predsjedništva vlade u Istanbulu snimke građe koja datira u drugu polovicu XVII. i u rano XVIII. stoljeće, a odnosi se na Sinj i cetinski kraj. Vrlo vrijedne i do ovog trenutka nepoznate dokumente pronašli su u Venecijanskom državnom arhivu L. Čoralić i M. Rimac.
Treba naglasiti da je od prikupljene građe vrlo obimna i vrijedna ona koja se odnosi na bitku 1686. godine, kada je osmanlijska vojska nakon više od 160 godina vladavine doživjela prvi poraz u Sinju. Zanimljivo je i do ovog trenutka nepoznato pismo fra Pavla Vučkovića, koje je on napisao u sužanjstvu “in illirico” i poslao vjerojatno iz turskog grada Ruffe (Urfi), kako u naslovu stoji, “svome bratu, nećacima, roditeljima i svim prijateljima”. Pismo je datirano 13. svibnja 1699. godine.
Program zagrebačko-sinjskog simpozija vrlo je raznovrstan. Podijeljen je u tri tematske cjeline: “Sinj i Cetinska krajina”, “Gospa Sinjska” i “Sinjska alka”. Svoj dolazak na simpozij najavilo je 52 znanstvenika.
Simpozij započinje otvaranjem u Zagrebu, u zgradi Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, a nastavlja se u Sinju. Simpozij je popraćen Programskom knjižicom, a Zbornik radova trebao bi izići iz tiska u kolovozu.
Turska ponuda za predajuPregovori o predaji sinjske tvrđave prema novopronađenom Izvještaju Zorzija Balbija: U jutarnjim satima 6. kolovoza 1715. sastali su se u blizini tada novoizgrađene franjevačke crkve (“Chiesa grande”) u ime turskog paše Alajbeg Kliški i Mehmed-beg Alipašić, te don Ivan Filipović Grčić u ime mletačkog providura Dalmacije Angela Ema i braniteljâ tvrđave.Turski pregovarači uručili su don Ivanu tri lista u kojima su bili navedeni uvjeti za predaju, dva lista za A. Ema na turskom jeziku i jedan za zapovjednika tvrđave Zorzija Balbija na talijanskom jeziku. Don Ivan je tada prema naredbi A. Ema i Z. Balbija odbio tursku ponudu i započeo je rat, kako u Izvještaju stoji, “do posljednje kapi krvi”. Bitka za Sinj trajala je osam dana, sve do jutarnjih sati 15. kolovoza, točnije do blagdana Uznesenja Blažene Djevice Marije na nebo, tj. Velike Gospe. Kako piše Balbi, tada je uslijedilo veselje i zahvala Gospi “za čudesnu pomoć i zaštitu” ispred Svete Slike koja je iz samostana prije početka rata prenesena u tvrđavu. |
Cetinjane je kosila gladAnaliza kretanja ukupnog broja stanovnika, nataliteta, mortaliteta i migracije Cetinske krajine odnosi se na naselja/prostor koji je obuhvaćala nekadašnja općina Sinj (“stara” općina Sinj) do promjene upravno-teritorijalnog ustroja krajem 1992. Primjereno demografskoj metodologiji, analiza se temelji na popisnoj statističkoj građi, raspoloživoj vitalnoj statistici i procjenama pojedinih demografskih veličina. Čitavo 19. stoljeće, osobito u prvoj polovini, Cetinsku krajinu često pogađa glad nakon čega su slijedile lokalneepidemije i povećana smrtnost, osobito djece. Stoga su u tom vremenu zamjetna kolebanja broja stanovnika. Unatoč iseljavanju, ovaj kraj ima stopu nataliteta do 1960-ih zamjetno iznad prosjeka. Od tada slijedi ubrzani pad nataliteta i depopulacija velikog broja naselja kao posljedica jakog iseljavanja prema Splitu, Zagrebu i inozemstvu. Anđelko AKRAP (Sveučilište u Zagrebu, Ekonomski fakultet) |
Baština NelipićaSredinom XIV. st. Cetinska županija je došla pod vlast velikaške obitelji Nelipčić koja se neposredno prije toga izmirila s Krunom od koje je u zamjenu za kraljevski grad Knin, dobila “kraljevski grad Sinj s njegovim kotarom zvanim Cetina i svim pripadnostima.” Postavši tako njihovim baštinskim posjedom Cetina je u rukama Nelipčića ostala sve do izumrća muške loze obitelji i kratkog rata za njihovu baštinu (1435./1437. godine). Tijekom tog razdoblja Cetina je donekle otrgnuta iz dotadašnje šutnje povijesnih vrela u kojima sada nalazimo spomene prvih kaštelana cetinskih gradova i utvrda kao i pojedinih, iako rijetkih povijesnih događaja (kao što je to, naprimjer, franjevački samostan “poda Vsinjem” 1357. godine) te Vlaha koji su bili važan oslonac vlasti Nelipčića i značajan gospodarski čimbenik cetinskoga kraja.Ante BIRIN (Hrvatski institut za povijest, Zagreb) |
Devet papinih i duždevih isprava u SinjuRiječ je o devet izvornih dokumenata, šest dukala mletačkih duždeva i tri papinske bule, pisanih na pergamentu, koji se odnose na sinjske franjevce, a čiji se pak izvornici danas čuvaju u Arhivskom fondu njihova samostana u Sinju. Kronološkim redoslijedom to su: 1. Dukala mletačkog dužda Silvestra Valierija (1694.-1700.), kojom 1696. godine preporučuje svome generalnom providuru za Dalmaciju, Alojziju (Alvisu) Mocenigu (1696.- 1702.; 1717.- 1720.), bosanske franjevce, prebjegle s pukom iz Rame ispredTuraka u Dalmaciju, u doba Morejskog rata (1684.-1699.), i dopušta da im se zbog velikih zasluga daruju zemljište u Cetini s pravom na desetinu i dušobrižništvo nad vjernicima koje su doveli sa sobom u Cetinsku krajinu; 2. Dukala mletačkog dužda Alojzija (Alvise) Moceniga II. (1700.-1709.), kojom 1703. godine daruje bosanskim franjevcima, prebjeglim s narodom iz Rame u Cetinsku krajinu, odakle su bili odvojeni od naroda i smješteni u samotan na Sustipanu u Splitu te potom vraćeni u Cetinu, utvrdu i osam i po kanapa zemljišta u blizini Sinja; 3. Dukala mletačkog dužda Ivana Cornera II. (1709.-1722.), kojom god. 1713. sinjskim franjevcima dopušta ubiranje dijela desetine s cetinskog teritorija za gradnju nove crkve u Sinju; 4. Dukala mletačkog dužda Alojzija (Alvise) Moceniga III. (1722.-1732.), kojom god. 1726. potvrđuje sadržaj teksta isprave sinjskim franjevcima što ju je napisao notar Franjo Bonamino; 5. Isti dužd god. 1731. potvrđuje isto notaru Bartulu Giacominiju; 6. Dukala mletačkog dužda Petra Grimanija (1741.-1752.), kojom god. 1741. zabranjuje svim svojim podanicima činiti štetu na imanjima sinjskih franjevaca uz kaznu od pedeset dukata i druge sankcije; 7. Bula pape Benedikta XIV. (1740.-1758.), kojom 1750. godine podjeljuje oprost preminulim članovima sinjske Bratovštine duša od čistilišta u misama izgovorenim na oltaru sv. Frane; 8. Bula istog pape iz iste godine, kojom podjeljuje potpuni oprost hodočasnicima koji na dan sv. Antuna Padovanskog (13. lipnja) pohode crkvu posvećenu tom svecu u sinjskom selu Turjaci 9. Isti papa Benedikt XIV. svojom bulom sinjskim franjevcima god. 1752. podjeljuje potpuni oprost vjernicima koji pohode crkvu Blažene Gospe u Sinju na blagdan njezina Uznesenja i tijekom sedam dana nakon svetkovine. Milko BRKOVIĆ (Umirovljeni sveučilišni profesor, Zadar) |