stdClass Object ( [id] => 253165 [title] => Dokumentarac Marinkovića o Zafranoviću u Splitu: tražio režimliju, našao čovjeka [alias] => dokumentarac-marinkovica-o-zafranovicu-u-splitu-trazio-rezimliju-nasao-covjeka [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Dokumentarac “Okupacija, 27. slika” Pave Marinkovića (“Ljubavni život domobrana”), o našem najkontroverznijem redatelju Lordanu Zafranoviću, od ove se srijede do idućeg utorka prikazuje u splitskoj Kinoteci. Naglasak je stavljen na Zafranovićev kultni film “Okupacija u 26 slika”, koji je odredio njegov umjetnički i životni put.

- Pokušali smo pokazati mehanizme umjetničkog stvaranja za vrijeme socijalizma i istražiti imaju li ti mehanizmi sličnosti s današnjicom. Zanimala me koja je granica korumpiranosti kod umjetnika, ali i kod drugih koji od umjetnosti žive.

Htio sam problematizirati kompromise onih koje danas vole nazivati ili proglašavati “režimskim umjetnicima”. I, naravno, osvijestiti kod običnoga gledatelja odgovornost koju umjetnici imaju – kazao nam je Marinković, kojemu su filmovi o suvremenicima zanimljiviji nego oni o pokojnicima, pogotovo ako je suvremenik spreman otvoriti se pred kamerom.

- Ne bih nikada aplicirao na financiranje da nisam imao Lordanov pristanak. Lordan je bio upozoren da film neće biti u službi njegove političke rehabilitacije niti oda talentu. Pritom se ponio stoički – otkriva redatelj.

Zašto baš Zafranović, a ne netko drugi iz tzv. praške škole?

- Neki drugi “pražani” su mi u estetskom ili klasnom smislu bliži od Lordana. Bavili su se građanskom klasom “danas”, odnosno “onda”, dok je Lordan snimao ili povijesne filmove ili erotske drame. No, velika je razlika u tome da Zafranović dolazi iz mog podneblja te je radio angažiranu umjetnost u vremenu u kojem sam se formirao.

Bavio se temama koje se tiču mojeg naroda i njegovih mitova o kojima se Hrvati i dalje svađaju. Upoznavši ga, promijenilo se moje mišljenje o njemu kao čovjeku. On je mnogo kompleksnija ličnost od toga kako ga doživljavaju njegovi protivnici.

Meni “Okupacija” nije spadala u omiljene filmove. I cijela estetika na kojoj ona počiva, Bertolucci, Visconti, Pasolini, ta angažirana pomalo barokna sveznajuća ljevica, nije po mojem ukusu. Mislim da je to važno za ovaj dokumentarac.

Pavo Marinković: Svatko sam mora odgovoriti na pitanje je li redatelj nacionalni izdajica ili žrtva okolnosti
Dakle, postoji autorska distanca, ali i određena ljudska simpatija prema čovjeku kojim se bavim. Htio sam pokazati njegove demone, dileme, odluke, prave ili krive. Ako ste filmski umjetnik u ovoj sredini kakva je naša, poznato je da takve odluke mogu biti kobne.

A, s druge strane, morate uistinu biti filmski slijepac da ne prepoznate vrline u Zafranovićevim filmovima. Ovaj film bio bi nepotreban, i u službi neistine, kada bih ga samo uzdizao ili ponižavao – tvrdi Marinković.

Je li Marinković, snimajući dokumentarac, počeo promatrati Zafranovića i njegove filmove iz nekog drugog kuta? Iz kojeg je kuta uopće najbolje gledati?

- Nisam radikalno revidirao svoje mišljenje o njegovim filmovima. Ipak, naučio sam ga cijeniti. Lordan je za naše prilike izniman filmaš, u organizaciji filmskoga kadra nenadmašan. Njegove filmove treba gledati bez predrasuda kao bolja ili lošija umjetnička djela.

No, bez primisli, stavljanja u ladice, političkog šikaniranja ili uzdizanja. Naravno, ako se smatramo demokratima – govori redatelj i veli da na pitanje je li Zafranović “nacionalni izdajica ili žrtva povijesnih okolnosti u kojima je, prema vlastitim riječima, samo htio biti ono što jest i snimati filmove”, svaki gledatelj treba odgovoriti za sebe.

– U ovako polariziranom društvu u kojem mi živimo, većina već vjerojatno ima spreman odgovor. Ja želim samo da se o tim stvarima razgovara bez predrasuda. Ne želim da se te teme tabuiziraju, a mnogima je to u interesu jer su se, za razliku od njega, spretno ukrcali na politički vlak.

Razlozi donošenja nekih umjetničkih odluka vrlo su kompleksni ako se bavite skupom umjetnosti kao što je film, još k tome u maloj sredini kao što je Hrvatska gdje je svatko svakome vuk.

MARKO NJEGIĆ

Dokumentarna Kinoteka

U ciklusu Dokumentarna Kinoteka zavrtjet će se još nekoliko hvaljenih dokumentaraca, uključujući pobjednika Venecije i jednog od sundanceovskih konkurenata. Riječ je, konkretno, o talijanskom filmu “Sacro Gra” Gianfranca Rosija, prvom dokumentarcu u povijesti nagrađenom Zlatnim lavom, odnosno “Narko kulturi” Shaula Schwarza, o hrabrom pogledu iznutra na narkokartele. Pažnju bi mogao privući i reggae dokumentarac “Život u ritmu Jamajke” Noëla Dernescha i Moritza Springera.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Pavo Marinković: Zafranović je kompleksnija ličnost od toga kako ga doživljavaju protivnici [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => 'Okupacija, 27. slika' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2014-11-12 14:50:36 [created_by] => 26156 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2014-11-12 20:50:12 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2014-11-12 14:15:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 2451 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2014/11/12/Kultura/okupacija-27.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "800x450" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 20 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4984665 Threads: 7 Questions: 180032343 Slow queries: 77873 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 5239966 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 49 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/dokumentarac-marinkovica-o-zafranovicu-u-splitu-trazio-rezimliju-nasao-covjeka-253165 [printLink] => /kultura/dokumentarac-marinkovica-o-zafranovicu-u-splitu-trazio-rezimliju-nasao-covjeka-253165?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 213470 [name] => pavomarinković [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => pavomarinkovic [link] => /tag/pavomarinkovic ) [1] => stdClass Object ( [id] => 224597 [name] => kinoteka [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => kinoteka [link] => /tag/kinoteka ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Pavo Marinković: Zafranović je kompleksnija ličnost od toga kako ga doživljavaju protivnici [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => 'Okupacija, 27. slika' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Dokumentarac Marinkovića o Zafranoviću u Splitu: tražio režimliju, našao čovjeka [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-21-19-05-48-26156 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2014/11/12/Kultura/okupacija-27.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2014/11/12/Kultura/okupacija-27.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Dokumentarac “Okupacija, 27. slika” Pave Marinkovića (“Ljubavni život domobrana”), o našem najkontroverznijem redatelju Lordanu Zafranoviću, od ove se srijede do idućeg utorka prikazuje u splitskoj Kinoteci. Naglasak je stavljen na Zafranovićev kultni film “Okupacija u 26 slika”, koji je odredio njegov umjetnički i životni put.

- Pokušali smo pokazati mehanizme umjetničkog stvaranja za vrijeme socijalizma i istražiti imaju li ti mehanizmi sličnosti s današnjicom. Zanimala me koja je granica korumpiranosti kod umjetnika, ali i kod drugih koji od umjetnosti žive.

Htio sam problematizirati kompromise onih koje danas vole nazivati ili proglašavati “režimskim umjetnicima”. I, naravno, osvijestiti kod običnoga gledatelja odgovornost koju umjetnici imaju – kazao nam je Marinković, kojemu su filmovi o suvremenicima zanimljiviji nego oni o pokojnicima, pogotovo ako je suvremenik spreman otvoriti se pred kamerom.

- Ne bih nikada aplicirao na financiranje da nisam imao Lordanov pristanak. Lordan je bio upozoren da film neće biti u službi njegove političke rehabilitacije niti oda talentu. Pritom se ponio stoički – otkriva redatelj.

Zašto baš Zafranović, a ne netko drugi iz tzv. praške škole?

- Neki drugi “pražani” su mi u estetskom ili klasnom smislu bliži od Lordana. Bavili su se građanskom klasom “danas”, odnosno “onda”, dok je Lordan snimao ili povijesne filmove ili erotske drame. No, velika je razlika u tome da Zafranović dolazi iz mog podneblja te je radio angažiranu umjetnost u vremenu u kojem sam se formirao.

Bavio se temama koje se tiču mojeg naroda i njegovih mitova o kojima se Hrvati i dalje svađaju. Upoznavši ga, promijenilo se moje mišljenje o njemu kao čovjeku. On je mnogo kompleksnija ličnost od toga kako ga doživljavaju njegovi protivnici.

Meni “Okupacija” nije spadala u omiljene filmove. I cijela estetika na kojoj ona počiva, Bertolucci, Visconti, Pasolini, ta angažirana pomalo barokna sveznajuća ljevica, nije po mojem ukusu. Mislim da je to važno za ovaj dokumentarac.

Pavo Marinković: Svatko sam mora odgovoriti na pitanje je li redatelj nacionalni izdajica ili žrtva okolnosti
Dakle, postoji autorska distanca, ali i određena ljudska simpatija prema čovjeku kojim se bavim. Htio sam pokazati njegove demone, dileme, odluke, prave ili krive. Ako ste filmski umjetnik u ovoj sredini kakva je naša, poznato je da takve odluke mogu biti kobne.

A, s druge strane, morate uistinu biti filmski slijepac da ne prepoznate vrline u Zafranovićevim filmovima. Ovaj film bio bi nepotreban, i u službi neistine, kada bih ga samo uzdizao ili ponižavao – tvrdi Marinković.

Je li Marinković, snimajući dokumentarac, počeo promatrati Zafranovića i njegove filmove iz nekog drugog kuta? Iz kojeg je kuta uopće najbolje gledati?

- Nisam radikalno revidirao svoje mišljenje o njegovim filmovima. Ipak, naučio sam ga cijeniti. Lordan je za naše prilike izniman filmaš, u organizaciji filmskoga kadra nenadmašan. Njegove filmove treba gledati bez predrasuda kao bolja ili lošija umjetnička djela.

No, bez primisli, stavljanja u ladice, političkog šikaniranja ili uzdizanja. Naravno, ako se smatramo demokratima – govori redatelj i veli da na pitanje je li Zafranović “nacionalni izdajica ili žrtva povijesnih okolnosti u kojima je, prema vlastitim riječima, samo htio biti ono što jest i snimati filmove”, svaki gledatelj treba odgovoriti za sebe.

– U ovako polariziranom društvu u kojem mi živimo, većina već vjerojatno ima spreman odgovor. Ja želim samo da se o tim stvarima razgovara bez predrasuda. Ne želim da se te teme tabuiziraju, a mnogima je to u interesu jer su se, za razliku od njega, spretno ukrcali na politički vlak.

Razlozi donošenja nekih umjetničkih odluka vrlo su kompleksni ako se bavite skupom umjetnosti kao što je film, još k tome u maloj sredini kao što je Hrvatska gdje je svatko svakome vuk.

MARKO NJEGIĆ

Dokumentarna Kinoteka

U ciklusu Dokumentarna Kinoteka zavrtjet će se još nekoliko hvaljenih dokumentaraca, uključujući pobjednika Venecije i jednog od sundanceovskih konkurenata. Riječ je, konkretno, o talijanskom filmu “Sacro Gra” Gianfranca Rosija, prvom dokumentarcu u povijesti nagrađenom Zlatnim lavom, odnosno “Narko kulturi” Shaula Schwarza, o hrabrom pogledu iznutra na narkokartele. Pažnju bi mogao privući i reggae dokumentarac “Život u ritmu Jamajke” Noëla Dernescha i Moritza Springera.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/dokumentarac-marinkovica-o-zafranovicu-u-splitu-trazio-rezimliju-nasao-covjeka-253165 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=ae66726f570d10bb2144fc515270a3b89de68757 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Dokumentarac+Marinkovi%C4%87a+o+Zafranovi%C4%87u+u+Splitu%3A+tra%C5%BEio+re%C5%BEimliju%2C+na%C5%A1ao+%C4%8Dovjeka+&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fdokumentarac-marinkovica-o-zafranovicu-u-splitu-trazio-rezimliju-nasao-covjeka-253165 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fdokumentarac-marinkovica-o-zafranovicu-u-splitu-trazio-rezimliju-nasao-covjeka-253165 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Pavo Marinković: Zafranović je kompleksnija ličnost od toga kako ga doživljavaju protivnici [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => 'Okupacija, 27. slika' [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Kultura'Okupacija, 27. slika'

Dokumentarac Marinkovića o Zafranoviću u Splitu: tražio režimliju, našao čovjeka

Piše PSD.
12. studenog 2014. - 15:15

MARKO NJEGIĆ

Dokumentarna Kinoteka

U ciklusu Dokumentarna Kinoteka zavrtjet će se još nekoliko hvaljenih dokumentaraca, uključujući pobjednika Venecije i jednog od sundanceovskih konkurenata. Riječ je, konkretno, o talijanskom filmu “Sacro Gra” Gianfranca Rosija, prvom dokumentarcu u povijesti nagrađenom Zlatnim lavom, odnosno “Narko kulturi” Shaula Schwarza, o hrabrom pogledu iznutra na narkokartele. Pažnju bi mogao privući i reggae dokumentarac “Život u ritmu Jamajke” Noëla Dernescha i Moritza Springera.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. svibanj 2024 21:05