StoryEditorOCM
DalmacijaDALMOVNICA

Mladen Krnić: Dalmatinsko ulje za život na sjeveru

Piše PSD.
8. lipnja 2015. - 10:49
Dalmovnica – pomnjiviji čitatelji već su to uočili – baš i nema običaj tražiti svoje teme izvan vlastita, domaćeg dvorišta, dakle izvan Dalmacije, jer njezin tematski okvir upućuje na “tretiranje” upravo onoga što se događa, planira, gradi, razgrađuje ili najavljuje ovdje, kod kuće, u zemljici Dalmaciji, ili je to s njome na neki način povezano. Ako ne drukčije, onda povezano barem kroz onaj mitski mediteranski duh koji prožima Dalmaciju i određuje joj zamjetan dio identiteta, povezujući je s čitavim svijetom. Jer, znate i sami, Dalmacija je stavila svoj prst u more i postala univerzum.

Ali, naravno, pri izboru teme za rubriku ima i iznimaka, pa bi se moglo reći da je jedna od njih i ova današnja storija, premda stoji i pitanje radi li se tu uopće o iznimci. Naime, već rekosmo, s tabanima u moru naša se regija povezala s čitavim svemirom; gdje god se plovi i ima brodova, mornara, vina, loza i maslina…

Kako bilo, “lokacija” ove Dalmovnice tisuće je kilometara udaljena od Dalmacije – u Danskoj, u Kopenhagenu. Kao medij koji je stvorio sponu između ta dva udaljena i po mnogo čemu posve različita svijeta – između života na sjeveru i života na Mediteranu – uspostavilo se, i to na vrlo dojmljiv način, maslinovo ulje. Kako?

Svakako ne na način da bi se, pa makar i u šali, trebalo raspitivati za glavne pozicije maslinika po Danskoj, nego – da više o tome ne duljimo – putem velikog međunarodnog sajma maslinova ulja i proizvoda od maslina u Kopenhagenu (CIOOA), gdje sam prošli tjedan, stjecajem dobrih vibracija, došao u priliku “opipati” tamošnje stanje (prije svega tržišta) maslina i maslinova ulja. I odatle se, evo, vratio s dojmom kako se važne stvari za maslinarstvo, da (i) za naše dalmatinsko maslinarstvo, zaista mogu događati i tamo gdje nema ni jedne jedine masline, niti će je ikad biti.

Dakle, iz veleposlanstva RH u Danskoj – tu se moglo uočiti osobiti angažman diplomatkinje Ivane Skračić, prve tajnice veleposlanstva, Murterinke s obiteljskim žilama u masliniku – na više je domaćih adresa skrenuta pažnja na pojedinosti o, sad već drugom po redu, velikom i ambicioznom skandinavskom sajmu (čitaj tržištu) maslinova ulja. Jedan od tih adresanata, s poslovično dobrim refleksom kad je u pitanju puna afirmacija interesa dalmatinskih uljara i maslinara – riječ je o Zadružnom savezu Dalmacije, koji je i sam organizator međunarodno prestižnog Noćnjaka – “legitimirao” se potrebom što podrobnijeg sagledavanja svih potencijala “nordijskog maslinarskog izazova”.

Utoliko je zbilja vrijedilo zaviriti među simbolične, ali u neku ruku i stvarne, masline CIOOA sajma u Kopenhagenu, zamišljenog i provedenog kao natjecanje proizvođača, ali i kao svojevrsna izložba maslinovih ulja. Pristigli su uzorci iz Italije, Španjolske, Grčke, Turske, Portugala i Hrvatske, a uz ulje javnosti je predstavljena i vrlo široka paleta proizvoda od maslinova drveta te kozmetika na “formuli” maslinova ulja, kao i brojni pripravci korisni za zdravlje, a demonstrirano je i pripremanje kulinarskih delicija kojima je “prva zapovijed” vrhunsko maslinovo ulje (usput, samo u Kopenhagenu je čak 17 restorana s Michelinovim zvjezdicama).

Sve se odvijalo u fascinantnom prostoru muzeja Carlsberg, da bi na koncu pobjednički trofej – brončana statua “Lady Oliva” autorice Line Murel Jardof, ugledne danske skulptorice – na gala večeri bio svečano “adresiran” španjolskom brendu Rafael Alonso Aguilera S.L – Oro del Desierto (ulju nazvanom “pustinjsko zlato”).

Iz Hrvatske je na sajmu nastupio samo jedan proizvođač – Agrolaguna iz Poreča, s četiri uzorka – i zavrijedio jednu brončanu medalju (za ulje sorte pendolino) te dvije plakete Excellence, čime je predstavnica našeg istarskog brenda Katja Gašparini bila prilično zadovoljna s obzirom na skandinavski debi, snagu konkurencije i prononsiranu strogost ocjenjivačkog panela koji je vodio međunarodni autoritet Gino Celletti, a u kojem je bila i jedna Istrijanka – dr. Sara Godena.

– Sajam u Kopenhagenu rođen je da bi sjeveru Europe donio kulturu maslinova ulja i njoj pripadajuće kulinarstvo, s tim da smo mi ovdje djevičansko tržište za djevičansko maslinovo ulje – sažeo je u jednu rečenicu ukupnu CIOOA filozofiju Greg Peter Patrikios, alfa i omega kopenhaške manifestacije. Ključna riječ je, naravno, tržište – predstavljeno s 25.000 šoping-centara, 5000 hotela, 15.000 restorana sa sjevera… – a ono je, tržište, svakako i glavni izazov hrvatskim/dalmatinskim maslinarima i uljarima. Izazov je na tabli, a “mi” na potezu.

Mladen Krnić

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. travanj 2024 07:14