Slobodna Dalmacija

Povratak na naslovnicu

SMS komentar pošaljite na 666555 sa ključnom riječi SLD, (3,72 kn/sms).

Volija bi da Dinamo ispadne od Danaca pa da mi bude ža... Toni

Detalji o usluzi >

Split županija

Objavljeno 29.11.2008. u 23:09

ekipa slobodne dalmacije sa zemlje i iz zraka kontrolirala radove na trasi autoceste prema dubrovniku

REPORTAŽA Za Božić Dalmatinom sve do Ravče

Prije zadanog roka otvorit ćemo dionicu Šestanovac - Ravča, dugu 40 kilometara. I deset kilometara ceste prema Pločama, i čvorište Čeveljuša. Sve napravljeno u godinu dana! To su svjetski rekordi - veli Marijo Lovrinčević, član Uprave HAC-a

Prije zadanog roka otvorit ćemo dionicu Šestanovac - Ravča, dugu 40 kilometara. I deset kilometara ceste prema Pločama, i čvorište Čeveljuša. Sve napravljeno u godinu dana! To su svjetski rekordi - veli Marijo Lovrinčević, član Uprave HAC-a

Putuje Dalmatina dalje prema jugu i već ovog Božića oni koji su namjerili put Zagvozda moći će bez problema glatkom autocestom preko ispeglanog krša Zabiokovlja na božićnu feštu.

Nakon što je otvorena autocesta do Šestanovca, uglavnom se znalo tek da se nešto iza Biokova događa, da se građevinci bore s teškim terenom iza planine. Dalmatina se u posljednje vrijeme u debelom hladu sjeverne strane Biokova rađala samozatajno, bez velike pompe. Ali:

- Prije zadanog roka otvorit ćemo novu završenu dionicu autoceste Šestanovac - Ravča, dugu 40 kilometara. Cilj nam je bio da ljudi mogu za Božić dolje proći autocestom. I moći će, otvorit ćemo ovu dionicu nekoliko dana prije Božića, iako nam je ugovoreni rok do kraja godine - veli zadovoljno za Slobodnu Dalmaciju Marijo Lovrinčević, član Uprave Hrvatskih autocesta.

Dovući Dalmatinu od Šestanovca do Ravče nije bilo nimalo lako. Na ovih 40-ak kilometara čak je 47 objekata: sedam vijadukata, devet nadvožnjaka, 29 podvožnjaka, a prema preporuci prirodnjaka i lovačkih društava napravljena su i dva umjetna tunela preko kojih su prijelazi za životinje. Da vukovi, lisice, veprovi i ostalo društvo može i dalje lunjati putovima na koje su se navikli.

Krenuli smo otpratiti Dalmatinu prema jugu i iz zraka. Dok je već u rano poslijepodne duga sjena Biokova bivala sve moćnija, Ivan Raos nas je baš iznad trase preletio sve do Ploča. Radi se sve u šesnaest, na dobrom dijelu dionice ne samo da se crni asfalt, nego su po njemu već i iscrtane linije.

Tri su čvorišta: Zagvozd 1, Zagvozd 2 i Ravča, a tu su i tri cestarinska prolaza - Šestanovac, Zagvozd i Ravča.

Najimpresivnije je kod Rašćana. Tu je i istoimeni vijadukt, najveći na dionici - čak je 604 metra dug. “Sad je u fazi izrade hidroizolacije. Ovaj vijadukt radi Osijek-Koteks”, reče nam Lovrinčević.

Nedaleko nad provalijom, na samom rubu planine, veliko odmorište Gornji Rašćani. Iz zraka vidimo - već je zaista lijepo uređeno. Zelene se otočići zasađeni travom i ukrasnim biljem. Tu će se moći predahnuti s pogledom na dolinu Rašćana.

- Ina je dobila koncesiju na ovom odmorištu. A vidite, napravili smo već pravi mali park ovdje, bit će pergola i zelenila, ovih dana se sade biljke i stavlja kamen i moći će se s guštom na odmorištu Gornji Rašćani i šetat i sjedit - veli.

AUTO_CESTA10-281108.1

Marijo Lovrinčević Splićanin je, podrijetlom iz Zagvozda. Kaže:

- Autocesta prolazi 100 metara iza mog sela pa mi je, uz profesionalni, i osobni užitak sudjelovati u ovom projektu. Znam povijest ovoga kraja. Zatvoren Biokovom, uvijek je sanjao ovakvo nešto, pričalo se o tunelu kroz Biokovo i cesti, ali te priče su uvijek bile više kao nemoguć san.

Zbog toga je uz Dalmatinu i posebno zadovoljstvo zbog Tunela “Sveti Ilija” kroz Biokovo, koji također rade “Hrvatske autoceste.”

Kaže, utjecaj velikog posla, koji se već mjesecima radi na surovom kamenitom prostoru Zabiokovlja, već se vidi. “Jedan je u Zagvozdu uredio kafić, drugi restoran, planira se i poslovna zona, ima zainteresiranih za kupnju nekretnina, ali ljudi ne prodaju. Osokolili ih Dalmatina i tunel.”

Je li bilo problema na ovoj dionici? “Glavobolje nam izazivaju neočekivani odroni, usred tvrdog kamena nađe se džep zemlje. Tako je bilo kod zaseoka Babaje. Ali sve ćemo mi to stić, na tim kritičnim dijelovima sad se radi dan-noć, u tri smjene. Tehnički pregled dionice će biti 8. prosinca”, veli Lovrinčević.

Dobro se, veli, napreduje i u poslu na Tunelu “Sveti Ilija”. Tunel kroz Biokovo mora biti završen do lipnja 2010. godine, a Hrvatske autoceste, koje su se u cijelosti prihvatile ovog posla, moraju do tada napraviti dva kilometra ceste sa sjeverne strane Biokova, pa 4,2 kilometra tunela kroz planinu i onda još 4 kilometra ceste na južnoj morskoj strani planine od tunela do spoja na magistralu, koji će biti između Baške Vode i Promajne.

Dokle se stiglo s ovim poslom? - Bušimo tunel sa sjeverne strane i tu je do sada zagrebačka Hidroelektra od siječnja, kada smo počeli, probila 1260 metara plus 900 metara cijevi za evakuaciju. S južne strane je sporan jedan kamenolom, pa smo se, dok se ne riješe ti imovinski sporovi, odlučili da ćemo do kraja mjeseca napasti tunel i s juga. Ali bočno. To će raditi splitski Konstruktor-inženjering.

Što dalje, nakon Ravče? Za sada će se sa čvora Ravča silaziti na državnu cestu prema Vrgorcu, ali već se na dionici Ravča - Vrgorac radi i ona bi, prema planu, trebala biti gotova do kraja iduće godine, veli Lovrinčević.

Sad se na tom dijelu, vidimo i iz zraka, obavljaju zemljani radovi, traju muke oko usjeka i nasipa. A kad se na kraju 2009. godine dođe do Vrgorca?

- Za sada smo napravili idejne projekte za dio od Vrgorca do čvora Ploče i, čim budu gotovi troškovnici, počet će se i s tim poslom.

Dolje kod Ploča impresivan je pogled na veliko čvorište Čeveljuša. Vijuga cesta na vijaduktima izgrađenima na mulju delte Neretve. Znalci vele da je upravo zbog toga - teškog tla i problema s temeljenjem, koje je trebalo posebno dobro izvesti, ovo bio pravi izazov.

- I to će biti otvoreno prije Božića. U godinu dana završili smo i 40 kilometara autoceste do Ravče, i deset kilometara spojne ceste prema luci Ploče, i izuzetno zahtjevno čvorište Čeveljuša, i probijen je dijelom Tunel “Sveti Ilija”... To su svjetski rekordi - s ponosom će Marijo Lovrinčević.

AUTOCESTA_ZAGVOZD8-261108.1
Marijo Lovrinčević član uprave HAC-a

Zajedno s ovom novom dionicom Dalmatina će do Božića stići na 75 kilometara od Splita prema Dubrovniku. A na proljeće će, saznajemo, radovi na autocesti krenuti i iz Dubrovnika. Ne bi li se što prije Dalmatina srela sama sa sobom, a ljudi s normalnijim životom.

Objekti

Najznačajniji objekti na dijelu dionice Šestanovac - Zagvozd su: vijadukt Gradina (158 metara) i prijelaz za životinje - umjetni tunel (156 metara), a na dijelu dionice Zagvozd - Ravča: vijadukt Gradina (248 metara), vijadukt Glavica (308 metara), vijadukt Staje (238 metara), vijadukt Rašćani (604 metra), vijadukt Dubrava (270 metara) i prijelaz za životinje - umjetni tunel (120 metara).

Iz cuga do Budimpešte

- U Zagvozd dolazi autocesta koja zapravo u kontinuitetu ide od Budimpešte. I kroz tunel u Biokovu eto vas za pet minuta, za samo devet kilometara na morskoj obali - kaže Marijo Lovrinčević


Komentari Morate se prijaviti da biste komentirali članak.

Komentar od: kakogod | Komentirano: 1. prosinac 2008. 9:38
@alius
mene autocesta ne vodi do zagreba. zagreb je samo usputna stanica... ka i npr. karlovac.
btw, oće li sad moć do imotskog autocestom priko zagvozda? kakva je cesta zagvozd - imotski?
Komentar od: alius | Komentirano: 30. studeni 2008. 20:14
Autocesta "Dalmatina"?
Mogu razumit da je u Zagrebu tako zovu, jer ih vodi do Dalmacije. Nas međutim vodi do Zagreba, pa bismo je ovdi prije tribali zvat "Purgerina"...
Komentar od: Misljenje | Komentirano: 30. studeni 2008. 14:44
Eto bez obzira na komentar mistana izgleda da smo pismeni, šta nam je potvrdila SD podrška. Nema potribe za ispriku, zato i jesmo tu.
Komentar od: grabo | Komentirano: 30. studeni 2008. 13:44
Nitko ovdje gore u tekstu nije spomenio Grabovac jedno misto koje je za ovu autocestuDALO SVE A NISTA NIJE DOBILO PA TO JA SRAMOTA NITI ONA NAPOLEONOVA CESTA NIJE POPRAVLJENA,NEMA VODE A ZEMJU SMO DALI ZA KUTIJU MARLBORA PO KVADRATU !!!!!
Komentar od: SD Podrška | Komentirano: 30. studeni 2008. 13:16
Čitamo komentare i naknadno smo editirali tekst. Hvala na suradnji, isprika zbog pogreške.
Komentar od: nikola | Komentirano: 30. studeni 2008. 12:59
@ mistan:

nepismenih koliko ti srce zeli... nisi cua za naknadno editiranje teksta? pisalo je "visok" pa su prominili u "dug". zato aj pripazi malo kako se obracas kolegama u komentarima.
Komentar od: cokap | Komentirano: 30. studeni 2008. 12:57
Pisalo je "visok" dok mi nismo udrili s komentarima! Onda je netko malo doradio tekst nakon naših kritika. Dobro je to, znači da komentare ipak netko čita.
Komentar od: mistan | Komentirano: 30. studeni 2008. 11:24
treba bit i pismen za nešto pročitat a ne samo bez veze komentirat jer ljepo piše...Tu je i istoimeni vijadukt, najveći na dionici - čak je 604 metra dug...a di ste vi pročitali visok ?? Ali kako ima žutila u štampi tako ima i u komentarima a digod je bolje ne reć ništa nego reć ludo.
Komentar od: @spalatos | Komentirano: 30. studeni 2008. 11:19
malo je danas članaka o nečemu dobrom, naše su vijesti ukra, ubija, otea, opljačka, mito, korupcija, afera jedna ili druga, samo crnilo crnih kronika, ne možeš od gadosti ni vijesti poslušat, ........ zato ova vijest ima još veći značaj, izgradnja autoputa najveći je dugoročno gledano pozitivan ekonomski pomak, to je najznačajnija investicija koju je hrvatska uopće ostvarila, nešto što je davno trebalo biti izgrađeno, ali nikada nije kasno.,. ............građevinarstvo je motorna snaga svakoga društva, ono zapošljava posredno i neposredno tisuće ljudi, a nakon izgradnje ostaju objekti kao što je ovaj autoput koji će donijeti još veći prosperitet u krajevima kroz koje prolazi, ....... davno je europa išarana autoputovima, mi kasnimo četrdeset godina, trebamo još više raditi i graditi ovu zemlju, šta manje trgovačkih centara , a šta više kapitalnih objekata važnih za razvoj društva, .. ka malo dite, išli bi autom po makadamskoj cesti od splita do šibenika i trajekt nam je triba jer nije postoja most isprid brodarice, bila je to avantura,.. ... ovo san reka samo zato, da istaknem koliko je važno imati i graditi , ceste, tunele i mostove, ...... bravo, gradite i dalje!!!!!
Komentar od: cokap | Komentirano: 30. studeni 2008. 10:49
Problem je kad novinari koji se bave žutilom i koji su već odavno izgubili mjeru počnu pisat ozbiljne stvari. Tada i vijadukt "izraste" na 604 m visine. Zanima me u šta je gledao taj novinar kad je obilazio trasu ako je uopće obilazio. Ustvar sad vidim da je to novinarka pa mi je lakše razumjeti problem s mjerenjem visina tj. dužina. Meri moja...
Komentar od: turbovlaj | Komentirano: 30. studeni 2008. 9:44
Kako jedni u godinu dana završe 40 kilometara autoceste,
a ovima za proširiti 70 metara Bihaćke ulice triba 2,5 miseca?
Komentar od: Misljenje | Komentirano: 30. studeni 2008. 9:15
"Najimpresivnije je kod Rašćana. Tu je i istoimeni vijadukt, najveći na dionici - čak je 604 metra visok."
????
Kozjak je visok 799 m! Pa kad ih idu tako visoki stupovi šta nisu napravili jedan nadvožnjak priko Biokova pa da se ne zezaju sa bušenjen tunela, koji sv. Ilija. Voziš se priko Biokova i gledaš muflone.
P.S. A onda bi bilo posla i za cementaru 10. kolovoza jer za takve stupove, malo veće od prosjeka, ipak triba više cimenta.