Slobodna Dalmacija

Povratak na naslovnicu

SMS komentar pošaljite na 666555 sa ključnom riječi SLD, (3,72 kn/sms).

Kongres koncert centar fali svima na moru, napravimo kruzer s velikom dvoranom koji ide od grada do grada. Puno jeftinije i iskorištenije. mpero

Detalji o usluzi >

Biznis

Objavljeno 16.04.2009. u 19:39

u četvrtak otvorena izložba plovila

Domaći brodovi bolji od stranih

Mala brodogradnja zapošljava 2400 radnika, 100 više nego prije godinu dana, a recesija se odražava i na njezino poslovanje.

Mala brodogradnja zapošljava 2400 radnika, 100 više nego prije godinu dana, a recesija se odražava i na njezino poslovanje.

Marina hotela “Le Meridien Lav” ugostila je u četvrtak “Dane hrvatske male brodogradnje”, prvu nautičku izložbu posvećenu isključivo hrvatskim proizvođačima.

Organizator Damir Skelin iz tvrtke “Libor” tvrdi da je povod nepravedna zapostavljenost hrvatskih brandova u odnosu na snažne inozemne, odnosno, da hrvatska plovila cijenom, kvalitetom i dizajnom nadmašuju većinu europske i svjetske konkurencije.

Što im je teže, jači su

Do 19. travnja posjetitelji će moći vidjeti 38 plovila: pasare, gumenjake, sportske jedrilice ali i motorne brodove od kojih neki vrijede oko pola milijuna eura. Jedan od njih je “Monachus”, dužine 13,88 metara, proizvod “Brodogradnje Monachus” u Muću.

Izloženom primjerku je cijena 540 tisuća eura, a ovisno o opremljenosti i uređenosti, cijena takvog tipa broda varira između 300 i 600 tisuća eura. Do sada su ih isporučili tri. Suvlasnik tvrtke Hari Tabak kaže da inozemne tvrtke rade ovakve brodove lošije i najmanje 30 posto skuplje.

- Doba recesije povećava naše teškoće, no što su one veće, mi smo jači. Budućnost hrvatske brodogradnje je sjajna ako budemo pozitivno razmišljali i, naravno, radili - govori Tabak.

Tvrtka ima pet stalno zaposlenih, a na gradnji broda radi i još pet kooperanata. Od državne i lokalne administracije ne očekuje ništa jer “ako bi očekivao, a ne bi dobio, onda bi se razočarao”.

- U svakom slučaju, bio bih zahvalan za svaku državnu pomoć - naglasio je Tabak.

Na otvorenju izložbe, u vezi s tim, govorio je splitsko-dalmatinski župan Ante Sanader. Najavio je natječaj za sufinanciranje kamata kredita malim hrvatskim brodograditeljima za ovu godinu iz fonda ‘teškog’ 2,5 milijuna kuna.

Na “Danima hrvatske male brodogradnje” prisutni su i obrtnici koji prate brodogradnju. Obrt “Handyman” iz Kaštel Lukšića od 1995. godine izrađuje tikove palube i brodske interijere od drva. Zapošljava petoro radnika.

- Posla ima prilično jer nema puno ni konkurencije, a i brodovi koji su rađeni prije 15, 20 godina sad se obnavljaju. Onako kako stranci znaju doći u Hrvatsku jeftinije popraviti zube, tako dođu i promijeniti tikovinu - objasnio je Lovre Tomaš dodavši kako raste broj domaćih proizvedenih brodova.

Ne žali se ni Tomislav Vickov. “Drži” obrt “Deldit” sa sjedištem u Sitnom Donjem. Radi brodske tende i tapecira s devet radnika za tri hrvatska mala brodogradilišta.

Četvrti ugovor je pred potpisom, a Vicković se nada i ugovoru s jednom crnogorskom marinom te dodatnom zapošljavanju ljudi. U Hrvatskoj gospodarskoj komori prijavljeno je 31 malo brodogradilište, 88 tvrtki registriranih za proizvodnju brodova za sport i razonodu koji su u prošloj godini proizveli 1300 plovila i ostvarili, prema nepotpunim podacima, prihod od blizu milijardu kuna. Mala brodogradnja zapošljava 2400 radnika, 100 više nego prije godinu dana.

Kaić na vodik

Profesor termodinamike na splitskom FESB-u Frane Barbir predstavio je “vanka regule” sa studentima kaić s pogonom na vodik koji troši 18,5 standardnih litara u minuti.

- Prototip još ispitujemo. Problem je cijena uređaja jer za proizvodnju jednog kilovata treba nekoliko tisuća dolara, dok je cijena male honde ili generatora nekoliko stotina dolara. Znači, trebalo bi smanjiti cijenu deset puta. Automobilska industrija namjerava smanjiti cijenu po kilovatu za 1000 puta - kazao je.


Komentari Morate se prijaviti da biste komentirali članak.

Trenutno nema komentara!