Slobodna Dalmacija

Povratak na naslovnicu

SMS komentar pošaljite na 666555 sa ključnom riječi SLD, (3,72 kn/sms).

Što će u Haagu reći na to da su Šešelji Srbi i Šešelji Hrvati - rod rođeni? A, ko vas, bre, zavadi?!TUPAMAROS, METKOVIĆ

Detalji o usluzi >

Hrvatska

Objavljeno 25.03.2009. u 20:46

Jedina hrvatska podmornica IPAK neće završiti u tehničkom muzeju

Podmornica ‘Velebit’ zapela na tramvajskim žicama u Zagrebu

Zbog konstrukcije zagrebačkih nadvožnjaka, ali i tramvajskih žica, odustalo se od prijevoza 4,42 metra visoke podmornice do Tehničkog muzeja

Zbog konstrukcije zagrebačkih nadvožnjaka, ali i tramvajskih žica, odustalo se od prijevoza 4,42 metra visoke podmornice do Tehničkog muzeja

Tužna sudbina zadesila je prvu i jedinu hrvatsku podmornicu “Velebit“. Nakon što je 2005. godine izvučena na suhi vez u splitskoj luci Lora, gdje je ostavljena na milost i nemilost “zubu vremena”, prošloga je mjeseca, kako neslužbeno doznajemo, podmornica na zahtjev zagrebačkoga gradonačelnika Milana Bandića darovana Gradu Zagrebu. Naravno, ne za „zagrebačko more“ Jarun, već za Tehnički muzej ili Hrvatski školski muzej.

No, u međuvremenu je iskrsnuo problem. Zbog konstrukcije zagrebačkih nadvožnjaka i željezničkih mostova visokih 3,6 metara, ali i tramvajskih žica koje nisu dovoljno visoko postavljene, prijevoz 4,42 metra visoke podmornice do Tehničkog muzeja, gotovo u središtu grada, pokazao se kao nemoguća misija.

Tako kao jedina mogućnost ostaje da podmornica, koja je još u splitskoj ratnoj luci Lora, bude rastavljena i u komadima dopremljena Bandiću. Darovni ugovor, doznajemo, potpisao je Vladin ured za upravljanje imovinom s preporukom da se primopredaja podmornice obavi u roku od 60 dana.

Ravnatelj Tehničkog muzeja Davor Franulović potvrdio nam je kako je Tehnički muzej još prije godinu i pol pokazao interes da podmornicu postave kao izložbeni primjerak, ali da do realizacije nije došlo zbog problema s transportom.

Duga tradicija

Hrvatska, inače, ima dugu tradiciju podmorničarstva, koje je započelo još 1906. godine izgradnjom prvih podmornica u Puli i Rijeci.

Hrvatska podmornica “Velebit“ sagrađena je 1985. godine u splitskom Brodogradilištu za specijalne objekte i jedina je koja je ostala nakon povlačenja bivše JNA iz luke Lora, jer je bila nedovršena.

Projekt dovršetka i opremanja ove diverzantske podmornice pokrenuo je Brodarski institut iz Zagreba 1993. U podmornicu su ugrađeni sonari, kompasi, periskop, GPS prijamnik za navigaciju, radiouređaji i ostala oprema, a poslužila je za obuku podmorničkih diverzanata HRM-a. Prvi put je porinuta u siječnju 1996. godine.

Nije imala mogućnost nošenja torpeda, a osnovna joj je namjena bila prijevoz diverzanata, polaganje mina i izviđanje. Odjednom je mogla prevesti do deset ljudi – četiri člana posade i šest diverzanata.

U službenoj upotrebi bila je do 2001. godine kada ju je HRM otpisao zbog isteka baterija za napajanje. Nove baterije nisu nabavljene zbog njihove prevelike cijene.

Ostala na suhom doku

Na suhi vez u luci Lora ‘Velebit’ je izvučena 2005. godine, a samo godinu dana nakon toga, donošenjem Dugoročnog plana razvoja OSRH, odlučeno je da Oružane snage neće zadržati podmornicu, pa je u potpunosti povučena iz uporabe.

Split nije pokazao interes

Mnogi zamjeraju što, primjerice, interes za jedinu hrvatsku podmornicu nije pokazao Hrvatski pomorski muzej u Splitu ili barem Vojni muzej u Zagrebu. Kao idealno mjesto mnogi vide i Rijeku ili Pulu, gdje su građene i prve hrvatske podmornice još davne 1906. godine.


Komentari Morate se prijaviti da biste komentirali članak.

Trenutno nema komentara!