stdClass Object ( [id] => 240163 [title] => Huljić nema razloga za paniku [alias] => huljic-nema-razloga-za-paniku [catid] => 262 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Madre badessa” – mediteranski freak-pop band/projekt Tonča Huljića – ponovo je i drugim albumom obrisao nos sveopćoj konkurenciji. Pokazavši da je Huljić, po običaju, miljama ispred festivalske nejači, ali i svih onih pop “fuzijanera” koji se, šlepajući se za globalnim trendovima, nastoje ogrebati o kakav kurentni ili razmjerno friški trend. Huljić je, naravno, po svom glazbenom habitusu “zabavnjak” koji je, priznat će mu to i ljuti neprijatelji, već tri desetljeća apsolutni vladar svih grana i grančica “zabavne glazbe” ali, pokazalo se, i najuspješniji “crossover” autor koji će s lakoćom uskočiti u svaku žanrovsku nišu, a da ne izgubi ni osjećaj za komercijalnost, ukus masovne publike, ali i niti mrvu od svog autorskog rukopisa.

“Živu” premijeru novog albuma “Panika” čuo sam u ne baš idealnim uvjetima i pred netipičnom publikom za show programa finalne večeri Splitskog festivala, nekoć zabavne, a danas samo “lake” glazbe. Publika je “Paniku” prihvatila burnim odobravanjem, pa i zbornim pjevanjem, što zgodno govori o komercijalnom potencijalu skladbi s albuma. No mnogo zanimljiviji i “poučniji” bili su zlobni kuloarski komentari estradnih anonimaca, klapaša kojima je kušin stina, “zvijezda” niskih vrhunaca te ocvalih zabavnoglazbenih i splitskofestivalskih veterana čijoj je karijeri odavno istekla odjavna špica.

Zlurade opaske o balkanskom karakteru materijala “Madre badesse”, šumadijskom folkloru te Hrvatima “nepodobnom melosu” koji nema veze ni s Dalmacijom ni s Mediteranom nisu bile samo logičan odraz jala i neskrivene zavisti gubitnika, već novi krunski dokaz apsolutnog nerazumijevanja onoga što Dalmacija i Mediteran jesu. Točnije, pirja iliti lijevak u koji se slijevaju i potom miješaju raznorodni utjecaji. Naravno, ne od jučer, jer Prokurativama je i u ona “dobra stara vemena” s ushitom prihvaćen i sirtaki i zvuk buzikija, i tarantela i samba, i latino-pozajmice i neizbježni tango.

U čemu je onda klica? U stereotipu koji dalmatinsku pjesmu formatira i okoštava uz klapske vokale i tradiciju belkanta, a Mediteran percipira samo kao talijansku kanconu ili etnomotive utkane u glazbene podloge reklama za mortadelu? Naravno, ali i u trajnom bijegu od mrskoga Balkana koji je, valjda bi to trebao znati i svaki pučkoškolac, neodvojivi dio i mediteranskog prostora.


I drugim albumom “Madre badesse” Huljić se usprotivio spomenutim stereotipima, no zaratio je i s još jednom predrasudom koja u pravilu stiže s druge bojišnice – one “urbane” ili, uvjetno nazvane, “rokerske”. Jer, kao najkomercijalniji i najplodniji domaći autor u čijem je opusu, ajmo biti pošteni, i “cvijeća i smeća”, Tonča se već u startu percipira kao “zločinca, a ne heroja”. I baš zato, kad sa svojim “Madre badessa” projektom čini ono što, uzgred rečeno, rade i “Gustafi” i još hrpa njihovih epigona, pa i cijeli nekoć potentni “otočki val” – dakle spaja lokalno s globalnim – umjesto pohvala dobiva samo pljuske.

Kao festivalski “ljigaš”, kompilator poput Bregovića i promotor dalmatinskog estradnog kiča. Što je – usputno rečeno – još jedan od bizarnih stereotipa kojima je bila tako često sklona “kontinentalna kritika” držeći da su tex-mex, mariachi trubači, Manu Chao i harmonika “triestina” sljubljeni s istarskim melosom i rockom odraz multikulturalnosti i jako “cool”, a dalmatinska melodičnost pomiješana s bluesom, rockom ili freak-folkom ordinarni ustupak komercijali što, dakle, rezultira tek festivalskim “ljigama”.

Usporedba Bregovića i Huljića nije nikakva novost, no dok se Bregović okrenuo “nadnacionalnim” Romima i Balkan-beatu kao polazištu, Huljić je ipak prvenstveno i najviše okrenut konkretnoj mikrolokaciji – Dalmaciji. Ne samo zbog tekstova, koji su ponovno i na novom albumu vrlo dobri, već i zbog atmosfere i melodije koje su tako prokleto dalmatinski.

“Panika”, koja je pametno podijeljena na tri cjeline od kojih je prva “Coool” iliti “laganini”, počinje temom “Guštan”. Opuštena i lijena, no izrazito melodiozna tema s odličnim Huljićevim falsetom, brakom klavijatura, harmonikaškog lirskog sitnoveza i tube neobično je no uspjelo posvajanje reggaea usporenog do metabolizma guštera u frižideru. Naslanjanje na Marleyev zimzelen “No Woman No Cry” školski je pak primjer inteligentnog posvajanja predloška i njegovo usisavanje u svoj autorski rukopis, što je, uzgred, jedna od očekivanih odlika (a ne mana!) albuma.


“Doma gren” sjajno otvara mandolina uz neočekivane klavijature koje kao da su stigle s kakvog memphis-soul projekta ili s albuma Norah Jones. Orijentalizirajuća melodija leluja poput arabeske, no Huljić tako složenoj zvučnoj slici daje nekoliko intrigantnih i originalnih začina. U prvom redu pozadinske vokale – koji su na cijelom albumu s pečatom sjajnog Mira Trge – ali i preplete falseta, harmonike i mandoline s “izdajničkim” i neočekivanim mediteransko-dalmatinskim timbrom.

“Ja san rojen da mi bude lipo” je odlična rekonstrukcija hedonističkog malomišćanskog laganini i “ko to more platit” mentaliteta s melodijom tako tipičnom za Huljićev “magazinski” opus koja se hvata za uši čvrsto poput krpelja.
“Providenca” u kojoj gostuje Petar Grašo, očaravajuća je molitva koja umjesto nabožnog motiva donosi ljubavnu temu nošenu sjajnom mandolinom da bi se kasnije razvukla u filmični “sinemaskop” aranžmanom prepinom topline te slika i mirisa Mediterana.

U “Bolje odat nego stat” ulogu glavnog vokala jednako je uvjerljivo preuzeo Tedi Spalato, davši pravi kolorit i okus odličnoj mediteranskoj temi koja se vješto poigrava sa zvukovnicom Grčke, Bliskog istoka i Dalmacije.

Prvu tematsku cjelinu zaokružuje “Tote”, veoma zanimljiva tema u kojoj Huljić unosi osvježenje jer pjeva u donjim lagama u kojima se snalazi jednako dobro kao i s falsetom. No, nije to jedini plus skladbi. Odličan tekst opet duhovito govori o lokalnom mentalitetu uz vješti spoj stopostotne Dalmacije te natruha Grčke s mandolinom i tubom.

Drugi, “partijanerski” dio albuma, nazvan “Aaajmo ruke gore...”, otvaraju “Gamele” kao zgodna raspašoj-stilizacija napolitanske tarantele dostojne i velikih Spaccanapolija, a za njom slijedi “Panika” kao već provjereni zgoditak za fešte i tulume te bezgrješan spoj manuchaovskih upliva, diskretnih balkanskih elemenata, mariachi trubača i ska predloška.
“U Brazil” je sličan amalgam na istom multikulti tragu. “Che Guevara i manistra na suvo” je jednako vješto ostvaren miks raznorodnih elemenata. Početak odlične harmonike s aromom i u duhu tanga ubrzo prelazi u latino-stilizaciju kojoj je neposredni predložak Puentesov vremešni standard “Oye Como Va”, za kojim su prije Huljića posezali mnogi, od Osibise do Santane.

“Delirium Bonus” je upravo ono što naslov sugerira: tri urnebesna derlirična dodatka sa znanim temama “Delirium tremens”, “Ajvar” i “Kekereke (Čučaj mala)”. Namjenski brojevi za diskotečne podije. Zašto su se ova tri broja našla kao bonusi na albumu posve je jasno no, za reći pravo, bez njih on ne bi ništa izgubio. Dapače.
I na kraju, Huljić očito nema baš nikakvog razloga za paniku. Za konkurente na svim frontovima na kojima djeluje to se pak ne bi moglo reći.

zlatko gall



[video] => [gallery] => [extra_fields] => [{"id":"2","value":"dalmatinski freak-pop "},{"id":"1","value":""},{"id":"68","value":"2"}] [extra_fields_search] => * [created] => 2014-07-09 20:00:10 [created_by] => 32 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2014-07-09 23:07:08 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2014-07-09 22:26:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 7699 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 262 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovija događanja i savjeti iz svijeta showbiznisa. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, savjeti, showbiz, trend, društvena mreža, život, zdravlje, moda, ljepota, putovanja, tehnologija, gastro, dom, obitelj, karijera, viral [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_title] => Showbiz [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 0 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => 0 [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2014/07/09/Panorama/festival_split23-060714.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "800x510" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 262 [name] => Showbiz [alias] => showbiz [description] => [parent] => 477 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 8232309 Threads: 4 Questions: 1623069647 Slow queries: 4973158 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 113132834 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 31 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /scena/showbiz ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /scena/showbiz/huljic-nema-razloga-za-paniku-240163 [printLink] => /scena/showbiz/huljic-nema-razloga-za-paniku-240163?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Huljić nema razloga za paniku [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-21-14-00-43-32 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2014/07/09/Panorama/festival_split23-060714.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2014/07/09/Panorama/festival_split23-060714.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Madre badessa” – mediteranski freak-pop band/projekt Tonča Huljića – ponovo je i drugim albumom obrisao nos sveopćoj konkurenciji. Pokazavši da je Huljić, po običaju, miljama ispred festivalske nejači, ali i svih onih pop “fuzijanera” koji se, šlepajući se za globalnim trendovima, nastoje ogrebati o kakav kurentni ili razmjerno friški trend. Huljić je, naravno, po svom glazbenom habitusu “zabavnjak” koji je, priznat će mu to i ljuti neprijatelji, već tri desetljeća apsolutni vladar svih grana i grančica “zabavne glazbe” ali, pokazalo se, i najuspješniji “crossover” autor koji će s lakoćom uskočiti u svaku žanrovsku nišu, a da ne izgubi ni osjećaj za komercijalnost, ukus masovne publike, ali i niti mrvu od svog autorskog rukopisa.

“Živu” premijeru novog albuma “Panika” čuo sam u ne baš idealnim uvjetima i pred netipičnom publikom za show programa finalne večeri Splitskog festivala, nekoć zabavne, a danas samo “lake” glazbe. Publika je “Paniku” prihvatila burnim odobravanjem, pa i zbornim pjevanjem, što zgodno govori o komercijalnom potencijalu skladbi s albuma. No mnogo zanimljiviji i “poučniji” bili su zlobni kuloarski komentari estradnih anonimaca, klapaša kojima je kušin stina, “zvijezda” niskih vrhunaca te ocvalih zabavnoglazbenih i splitskofestivalskih veterana čijoj je karijeri odavno istekla odjavna špica.

Zlurade opaske o balkanskom karakteru materijala “Madre badesse”, šumadijskom folkloru te Hrvatima “nepodobnom melosu” koji nema veze ni s Dalmacijom ni s Mediteranom nisu bile samo logičan odraz jala i neskrivene zavisti gubitnika, već novi krunski dokaz apsolutnog nerazumijevanja onoga što Dalmacija i Mediteran jesu. Točnije, pirja iliti lijevak u koji se slijevaju i potom miješaju raznorodni utjecaji. Naravno, ne od jučer, jer Prokurativama je i u ona “dobra stara vemena” s ushitom prihvaćen i sirtaki i zvuk buzikija, i tarantela i samba, i latino-pozajmice i neizbježni tango.

U čemu je onda klica? U stereotipu koji dalmatinsku pjesmu formatira i okoštava uz klapske vokale i tradiciju belkanta, a Mediteran percipira samo kao talijansku kanconu ili etnomotive utkane u glazbene podloge reklama za mortadelu? Naravno, ali i u trajnom bijegu od mrskoga Balkana koji je, valjda bi to trebao znati i svaki pučkoškolac, neodvojivi dio i mediteranskog prostora.


I drugim albumom “Madre badesse” Huljić se usprotivio spomenutim stereotipima, no zaratio je i s još jednom predrasudom koja u pravilu stiže s druge bojišnice – one “urbane” ili, uvjetno nazvane, “rokerske”. Jer, kao najkomercijalniji i najplodniji domaći autor u čijem je opusu, ajmo biti pošteni, i “cvijeća i smeća”, Tonča se već u startu percipira kao “zločinca, a ne heroja”. I baš zato, kad sa svojim “Madre badessa” projektom čini ono što, uzgred rečeno, rade i “Gustafi” i još hrpa njihovih epigona, pa i cijeli nekoć potentni “otočki val” – dakle spaja lokalno s globalnim – umjesto pohvala dobiva samo pljuske.

Kao festivalski “ljigaš”, kompilator poput Bregovića i promotor dalmatinskog estradnog kiča. Što je – usputno rečeno – još jedan od bizarnih stereotipa kojima je bila tako često sklona “kontinentalna kritika” držeći da su tex-mex, mariachi trubači, Manu Chao i harmonika “triestina” sljubljeni s istarskim melosom i rockom odraz multikulturalnosti i jako “cool”, a dalmatinska melodičnost pomiješana s bluesom, rockom ili freak-folkom ordinarni ustupak komercijali što, dakle, rezultira tek festivalskim “ljigama”.

Usporedba Bregovića i Huljića nije nikakva novost, no dok se Bregović okrenuo “nadnacionalnim” Romima i Balkan-beatu kao polazištu, Huljić je ipak prvenstveno i najviše okrenut konkretnoj mikrolokaciji – Dalmaciji. Ne samo zbog tekstova, koji su ponovno i na novom albumu vrlo dobri, već i zbog atmosfere i melodije koje su tako prokleto dalmatinski.

“Panika”, koja je pametno podijeljena na tri cjeline od kojih je prva “Coool” iliti “laganini”, počinje temom “Guštan”. Opuštena i lijena, no izrazito melodiozna tema s odličnim Huljićevim falsetom, brakom klavijatura, harmonikaškog lirskog sitnoveza i tube neobično je no uspjelo posvajanje reggaea usporenog do metabolizma guštera u frižideru. Naslanjanje na Marleyev zimzelen “No Woman No Cry” školski je pak primjer inteligentnog posvajanja predloška i njegovo usisavanje u svoj autorski rukopis, što je, uzgred, jedna od očekivanih odlika (a ne mana!) albuma.


“Doma gren” sjajno otvara mandolina uz neočekivane klavijature koje kao da su stigle s kakvog memphis-soul projekta ili s albuma Norah Jones. Orijentalizirajuća melodija leluja poput arabeske, no Huljić tako složenoj zvučnoj slici daje nekoliko intrigantnih i originalnih začina. U prvom redu pozadinske vokale – koji su na cijelom albumu s pečatom sjajnog Mira Trge – ali i preplete falseta, harmonike i mandoline s “izdajničkim” i neočekivanim mediteransko-dalmatinskim timbrom.

“Ja san rojen da mi bude lipo” je odlična rekonstrukcija hedonističkog malomišćanskog laganini i “ko to more platit” mentaliteta s melodijom tako tipičnom za Huljićev “magazinski” opus koja se hvata za uši čvrsto poput krpelja.
“Providenca” u kojoj gostuje Petar Grašo, očaravajuća je molitva koja umjesto nabožnog motiva donosi ljubavnu temu nošenu sjajnom mandolinom da bi se kasnije razvukla u filmični “sinemaskop” aranžmanom prepinom topline te slika i mirisa Mediterana.

U “Bolje odat nego stat” ulogu glavnog vokala jednako je uvjerljivo preuzeo Tedi Spalato, davši pravi kolorit i okus odličnoj mediteranskoj temi koja se vješto poigrava sa zvukovnicom Grčke, Bliskog istoka i Dalmacije.

Prvu tematsku cjelinu zaokružuje “Tote”, veoma zanimljiva tema u kojoj Huljić unosi osvježenje jer pjeva u donjim lagama u kojima se snalazi jednako dobro kao i s falsetom. No, nije to jedini plus skladbi. Odličan tekst opet duhovito govori o lokalnom mentalitetu uz vješti spoj stopostotne Dalmacije te natruha Grčke s mandolinom i tubom.

Drugi, “partijanerski” dio albuma, nazvan “Aaajmo ruke gore...”, otvaraju “Gamele” kao zgodna raspašoj-stilizacija napolitanske tarantele dostojne i velikih Spaccanapolija, a za njom slijedi “Panika” kao već provjereni zgoditak za fešte i tulume te bezgrješan spoj manuchaovskih upliva, diskretnih balkanskih elemenata, mariachi trubača i ska predloška.
“U Brazil” je sličan amalgam na istom multikulti tragu. “Che Guevara i manistra na suvo” je jednako vješto ostvaren miks raznorodnih elemenata. Početak odlične harmonike s aromom i u duhu tanga ubrzo prelazi u latino-stilizaciju kojoj je neposredni predložak Puentesov vremešni standard “Oye Como Va”, za kojim su prije Huljića posezali mnogi, od Osibise do Santane.

“Delirium Bonus” je upravo ono što naslov sugerira: tri urnebesna derlirična dodatka sa znanim temama “Delirium tremens”, “Ajvar” i “Kekereke (Čučaj mala)”. Namjenski brojevi za diskotečne podije. Zašto su se ova tri broja našla kao bonusi na albumu posve je jasno no, za reći pravo, bez njih on ne bi ništa izgubio. Dapače.
I na kraju, Huljić očito nema baš nikakvog razloga za paniku. Za konkurente na svim frontovima na kojima djeluje to se pak ne bi moglo reći.

zlatko gall



[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/scena/showbiz/huljic-nema-razloga-za-paniku-240163 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=e308f092c56b3bfe9ad8f38c335d05f5969765fb [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Hulji%C4%87+nema+razloga+za+paniku&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fscena%2Fshowbiz%2Fhuljic-nema-razloga-za-paniku-240163 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fscena%2Fshowbiz%2Fhuljic-nema-razloga-za-paniku-240163 )
[{"id":"2","value":"dalmatinski freak-pop "},{"id":"1","value":""},{"id":"68","value":"2"}]
StoryEditorOCM
Showbizdalmatinski freak-pop

Huljić nema razloga za paniku

Piše PSD.
10. srpnja 2014. - 00:26
Madre badessa” – mediteranski freak-pop band/projekt Tonča Huljića – ponovo je i drugim albumom obrisao nos sveopćoj konkurenciji. Pokazavši da je Huljić, po običaju, miljama ispred festivalske nejači, ali i svih onih pop “fuzijanera” koji se, šlepajući se za globalnim trendovima, nastoje ogrebati o kakav kurentni ili razmjerno friški trend. Huljić je, naravno, po svom glazbenom habitusu “zabavnjak” koji je, priznat će mu to i ljuti neprijatelji, već tri desetljeća apsolutni vladar svih grana i grančica “zabavne glazbe” ali, pokazalo se, i najuspješniji “crossover” autor koji će s lakoćom uskočiti u svaku žanrovsku nišu, a da ne izgubi ni osjećaj za komercijalnost, ukus masovne publike, ali i niti mrvu od svog autorskog rukopisa.




Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. svibanj 2024 16:00