stdClass Object ( [id] => 212202 [title] => Frano Missia: Slikar slika iz oduševljenja [alias] => frano-missia-slikar-slika-iz-odusevljenja [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Rijetko je koja izložba u Splitu privukla toliko pažnje, ali i publike, kao što je to slučaj s najnovijim predstavljanjem splitskog slikara Frane Missije u Staroj gradskoj vijećnici.

Čak sedamdesetak radova, raspoređenih na dva kata galerije, nastoji predstaviti slikara zanimljive, intrigantne prošlosti. Unatoč tome što Missia već godinama boravi na dvjema adresama, u Splitu i u New Yorku, navikli smo u matičnom gradu jednom godišnje svjedočiti najnovijim radovima, onima što se zimi dogode preko “bare”.

Aktualna izložba monografskog je karaktera i nastoji pokriti sva slikareva razdoblja. Premda joj šaroliki postav ne ide na ruku u smislu praćenja logičnog slijeda stvaranja i faza, ostaje dominantna ta neposredna raštrkanost, slika i vremena nastajanja, ta ležernost podesna komunikaciji s publikom. Kao da smo zašli u slikarev atelje. A tamo pak dominiraju boje, jarke i fluorescentne, sve nekako gori na tim rajskim prizorima, na ženama zamamnih oblina...

Missia je to, poseban, dopadljiv i razumljiv zbog svoje opisnosti i poetičnosti. I premda je manje više, sve znano iz faktografije, dobro je opetovati točke infleksije iz života nadasve krepkog doajena među splitskim slikarima. A one bi bile: umjetnički Pariz, edukativni New York i ladanjski Split, kao tri lokacije koje su formirale njegovu životnu priču, ali i završeni studij strojarstva, koji mu je uvijek bio alibi za egzistenciju, dvije žene koje su ga shvaćale... I sve je to nekako poznato, no veselje je razotkriti značajne detalje.

Mala je vajda bila od završenog Strojarskog fakulteta u Zagrebu?

− Značio mi je utoliko da su se sve stvari odvijale protiv onoga što sam htio. Bio sam u vojsci i glavni mi je cilj bio demobilizirati se, a potvrda o upisanom fakultetu činila mi se spasonosnom. Na faks me je upisala sestra. Ispred svih fakulteta bila je gužva, trebalo je dugo čekati, osim na Strojarstvu. Nakon osam godina studiranja i diplome, nije mi vrag dao mira pa sam upisao nešto kulturnije, Akademiju za dramsku umjetnost. Scenografiju mi je predavao Kamilo Tompa, pa će se i taj podatak pojaviti kao značajan kasnije u životu, iako sam se na Akademiji zadržao samo jedan semestar.

Pariz, njegove boje, miomirisi, svijet umjetnika i umjetnosti za koju se “gine” bio je magnet?

− Dozvolu boravka dobio sam zahvaljujući diplomi, a dobiveno mjesto inženjera bila je sigurna egzistencija. Poznanstvo sa slikaricom Tonkom Petrić, Bračankom, dovelo me je, rekao bih, u krug likovnjaka, profesora crtanja i umjetnika. Oduvijek sam volio slikati, inklinirao sam umjetnosti. Godine 1962. zbog nesreće sam bio vezan za postelju šest mjeseci i, ne znajući što bih sa sobom, počeo sam “ozbiljnije” slikati.

Prvi “atelje” bio mi je podrum tetke Olge Tresić Pavičić, Pokazao sam u Parizu načinjene slike mojeg novog odredišta i vrlo se jednostavno učlanio u društvo koje je često izlagalo. Tako su i moje slike bile obješene tek dva metra od Miroove ili Picassove, na skupnim izložbama članova društva. Pariz nije poznavao formalizam kakav se može očekivati s obzirom na ugledna imena, koja se nisu distancirala od društva. Galeristi su me odmah zapazili, dočekao sam i prvu samostalnu izložbu, slike su se počele prodavati...

Amerika je bila obećana zemlja?

− Opet su se tražili inženjeri, po nekom od Kennedyjevih zakona konzulati su im odmah odobravali ulazak u zemlju. Poznavao sam neke ljude koji su mi imponirali činjenicom da uživaju američke privilegije, kao, nešto su napravili u životu. A meni je potpisom sve bilo osigurano, Amerika mojih snova. U New Yorku sam prespavao kod Ane Reić, pomogla mi je i kod prve izložbe.

Jednog sam dana nabasao na neki studentski art studio, na ateljee koji se daju na raspolaganje talentiranim umjetnicima. Bili su to prostori posvećeni grafici, a žena do mene, opsjednuta litografijom, savjetovala mi je da upišem likovnu akademiju. Moje slike sa ženama dao sam na uvid komisiji prestižnog Columbia Universityja. Bio sam ekspresno primljen na majstorski studij, a to je značilo napredan, ubrzani studij obrazovanja.

Logičan nastavak svega bila je doktorska diploma, pa sam tako ozbiljnije zakoračio u obrazovni segment. Postao sam i profesor na Gradskom koledžu, popularnijem i, recimo tako, demokratskijem od moje matične ustanove.

Akt vam je likovna opsesija, na njemu ste i doktorirali, jasno, kroz pedagoški tretman?

− Protivim se onima koji kritiziraju akt kao navodnu zloupotrebu. Prema takvima, tko slika ženu, unizuje njezinu vrijednost jer je predstavlja kao predmet promatranja, ističući tek ljepotu kao vrijednost. Dakle, takvi ne priznaju ženine duhovne vrednote, jer ženu smatraju seksualnim objektom. Ne slažem se s tim mišljenjem, slikar slika jer ga nešto oduševljava. Stoga umjetnik, ako ga oduševljava ženski akt, mora slijediti vlastito biće, baš kako bi se mogao izraziti iz duše. Umjetnik mora stvarati u svojem duhu, mora biti iskren, uzalud se povoditi za vremenom.

Amerika tvrdi “slikarstvo je mrtvo”?

− Ma dajte, umjesto slikarstva nudi se filozofija o slici. Danas je likovna umjetnost angažirana, okrenuta ljudima i događajima, reagira, komentira i kritizira. No, kad dođete do bijeloga na bijelom, tu ništa ne pomaže doli filozofija što li to slika predstavlja, “skriva”.

IGOR BREŠAN

Povratak

Missia je dobar dio života proveo u vrijeme kad su se najviše cijenili eksperiment te otpor tradiciji i duhovnoj tromosti. U Zagrebu su to bile “nove tendencije“, u Parizu ekspresionizam, u New Yorku apstraktni ekspresionizam... Missia je bio fasciniran francuskim slikarstvom prve polovine 20. st. i američkim apstraktnim ekspresionizmom, da bi u pročišćenoj motivici tragao za drugačijim odnosima i takvim vizualnim rekvizitarijem koji ga vraća u zavičaj, magiju Mediterana − rekao je Tonči Šitin na otvaranju izložbe.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => FOTO: Vojko Bašić / CROPIX [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => umjetnik o svojem životu i radu [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2013-09-14 19:09:54 [created_by] => 33 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2013-09-14 20:45:38 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2013-09-14 20:30:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 5054 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2013/09/14/Kultura/MISSIA_FRANO1-110913.1.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "800x554" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7648451 Threads: 7 Questions: 1553706901 Slow queries: 4735706 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111286888 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 46 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/frano-missia-slikar-slika-iz-odusevljenja-212202 [printLink] => /kultura/frano-missia-slikar-slika-iz-odusevljenja-212202?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 181829 [name] => franomissia [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => franomissia [link] => /tag/franomissia ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => FOTO: Vojko Bašić / CROPIX [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => umjetnik o svojem životu i radu [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Frano Missia: Slikar slika iz oduševljenja [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-14-19-49-45-33 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/09/14/Kultura/MISSIA_FRANO1-110913.1.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/09/14/Kultura/MISSIA_FRANO1-110913.1.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Rijetko je koja izložba u Splitu privukla toliko pažnje, ali i publike, kao što je to slučaj s najnovijim predstavljanjem splitskog slikara Frane Missije u Staroj gradskoj vijećnici.

Čak sedamdesetak radova, raspoređenih na dva kata galerije, nastoji predstaviti slikara zanimljive, intrigantne prošlosti. Unatoč tome što Missia već godinama boravi na dvjema adresama, u Splitu i u New Yorku, navikli smo u matičnom gradu jednom godišnje svjedočiti najnovijim radovima, onima što se zimi dogode preko “bare”.

Aktualna izložba monografskog je karaktera i nastoji pokriti sva slikareva razdoblja. Premda joj šaroliki postav ne ide na ruku u smislu praćenja logičnog slijeda stvaranja i faza, ostaje dominantna ta neposredna raštrkanost, slika i vremena nastajanja, ta ležernost podesna komunikaciji s publikom. Kao da smo zašli u slikarev atelje. A tamo pak dominiraju boje, jarke i fluorescentne, sve nekako gori na tim rajskim prizorima, na ženama zamamnih oblina...

Missia je to, poseban, dopadljiv i razumljiv zbog svoje opisnosti i poetičnosti. I premda je manje više, sve znano iz faktografije, dobro je opetovati točke infleksije iz života nadasve krepkog doajena među splitskim slikarima. A one bi bile: umjetnički Pariz, edukativni New York i ladanjski Split, kao tri lokacije koje su formirale njegovu životnu priču, ali i završeni studij strojarstva, koji mu je uvijek bio alibi za egzistenciju, dvije žene koje su ga shvaćale... I sve je to nekako poznato, no veselje je razotkriti značajne detalje.

Mala je vajda bila od završenog Strojarskog fakulteta u Zagrebu?

− Značio mi je utoliko da su se sve stvari odvijale protiv onoga što sam htio. Bio sam u vojsci i glavni mi je cilj bio demobilizirati se, a potvrda o upisanom fakultetu činila mi se spasonosnom. Na faks me je upisala sestra. Ispred svih fakulteta bila je gužva, trebalo je dugo čekati, osim na Strojarstvu. Nakon osam godina studiranja i diplome, nije mi vrag dao mira pa sam upisao nešto kulturnije, Akademiju za dramsku umjetnost. Scenografiju mi je predavao Kamilo Tompa, pa će se i taj podatak pojaviti kao značajan kasnije u životu, iako sam se na Akademiji zadržao samo jedan semestar.

Pariz, njegove boje, miomirisi, svijet umjetnika i umjetnosti za koju se “gine” bio je magnet?

− Dozvolu boravka dobio sam zahvaljujući diplomi, a dobiveno mjesto inženjera bila je sigurna egzistencija. Poznanstvo sa slikaricom Tonkom Petrić, Bračankom, dovelo me je, rekao bih, u krug likovnjaka, profesora crtanja i umjetnika. Oduvijek sam volio slikati, inklinirao sam umjetnosti. Godine 1962. zbog nesreće sam bio vezan za postelju šest mjeseci i, ne znajući što bih sa sobom, počeo sam “ozbiljnije” slikati.

Prvi “atelje” bio mi je podrum tetke Olge Tresić Pavičić, Pokazao sam u Parizu načinjene slike mojeg novog odredišta i vrlo se jednostavno učlanio u društvo koje je često izlagalo. Tako su i moje slike bile obješene tek dva metra od Miroove ili Picassove, na skupnim izložbama članova društva. Pariz nije poznavao formalizam kakav se može očekivati s obzirom na ugledna imena, koja se nisu distancirala od društva. Galeristi su me odmah zapazili, dočekao sam i prvu samostalnu izložbu, slike su se počele prodavati...

Amerika je bila obećana zemlja?

− Opet su se tražili inženjeri, po nekom od Kennedyjevih zakona konzulati su im odmah odobravali ulazak u zemlju. Poznavao sam neke ljude koji su mi imponirali činjenicom da uživaju američke privilegije, kao, nešto su napravili u životu. A meni je potpisom sve bilo osigurano, Amerika mojih snova. U New Yorku sam prespavao kod Ane Reić, pomogla mi je i kod prve izložbe.

Jednog sam dana nabasao na neki studentski art studio, na ateljee koji se daju na raspolaganje talentiranim umjetnicima. Bili su to prostori posvećeni grafici, a žena do mene, opsjednuta litografijom, savjetovala mi je da upišem likovnu akademiju. Moje slike sa ženama dao sam na uvid komisiji prestižnog Columbia Universityja. Bio sam ekspresno primljen na majstorski studij, a to je značilo napredan, ubrzani studij obrazovanja.

Logičan nastavak svega bila je doktorska diploma, pa sam tako ozbiljnije zakoračio u obrazovni segment. Postao sam i profesor na Gradskom koledžu, popularnijem i, recimo tako, demokratskijem od moje matične ustanove.

Akt vam je likovna opsesija, na njemu ste i doktorirali, jasno, kroz pedagoški tretman?

− Protivim se onima koji kritiziraju akt kao navodnu zloupotrebu. Prema takvima, tko slika ženu, unizuje njezinu vrijednost jer je predstavlja kao predmet promatranja, ističući tek ljepotu kao vrijednost. Dakle, takvi ne priznaju ženine duhovne vrednote, jer ženu smatraju seksualnim objektom. Ne slažem se s tim mišljenjem, slikar slika jer ga nešto oduševljava. Stoga umjetnik, ako ga oduševljava ženski akt, mora slijediti vlastito biće, baš kako bi se mogao izraziti iz duše. Umjetnik mora stvarati u svojem duhu, mora biti iskren, uzalud se povoditi za vremenom.

Amerika tvrdi “slikarstvo je mrtvo”?

− Ma dajte, umjesto slikarstva nudi se filozofija o slici. Danas je likovna umjetnost angažirana, okrenuta ljudima i događajima, reagira, komentira i kritizira. No, kad dođete do bijeloga na bijelom, tu ništa ne pomaže doli filozofija što li to slika predstavlja, “skriva”.

IGOR BREŠAN

Povratak

Missia je dobar dio života proveo u vrijeme kad su se najviše cijenili eksperiment te otpor tradiciji i duhovnoj tromosti. U Zagrebu su to bile “nove tendencije“, u Parizu ekspresionizam, u New Yorku apstraktni ekspresionizam... Missia je bio fasciniran francuskim slikarstvom prve polovine 20. st. i američkim apstraktnim ekspresionizmom, da bi u pročišćenoj motivici tragao za drugačijim odnosima i takvim vizualnim rekvizitarijem koji ga vraća u zavičaj, magiju Mediterana − rekao je Tonči Šitin na otvaranju izložbe.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/frano-missia-slikar-slika-iz-odusevljenja-212202 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=dc0b7eea941d40b4c92fff78c93a9da89d53e09a [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Frano+Missia%3A+Slikar+slika+iz+odu%C5%A1evljenja&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Ffrano-missia-slikar-slika-iz-odusevljenja-212202 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Ffrano-missia-slikar-slika-iz-odusevljenja-212202 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => FOTO: Vojko Bašić / CROPIX [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => umjetnik o svojem životu i radu [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Kulturaumjetnik o svojem životu i radu

Frano Missia: Slikar slika iz oduševljenja

Piše PSD.
14. rujna 2013. - 22:30
Rijetko je koja izložba u Splitu privukla toliko pažnje, ali i publike, kao što je to slučaj s najnovijim predstavljanjem splitskog slikara Frane Missije u Staroj gradskoj vijećnici.

Povratak

Missia je dobar dio života proveo u vrijeme kad su se najviše cijenili eksperiment te otpor tradiciji i duhovnoj tromosti. U Zagrebu su to bile “nove tendencije“, u Parizu ekspresionizam, u New Yorku apstraktni ekspresionizam... Missia je bio fasciniran francuskim slikarstvom prve polovine 20. st. i američkim apstraktnim ekspresionizmom, da bi u pročišćenoj motivici tragao za drugačijim odnosima i takvim vizualnim rekvizitarijem koji ga vraća u zavičaj, magiju Mediterana − rekao je Tonči Šitin na otvaranju izlo...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. svibanj 2024 21:49