Slobodna Dalmacija

Povratak na naslovnicu

SMS komentar pošaljite na 666555 sa ključnom riječi SLD, (3,72 kn/sms).

Nije bilo lita, a čini se da neće bit ni babljeg lita. I sunce u recesiji. AM, Šibenik

Detalji o usluzi >

Auto moto

Objavljeno 07.10.2008. u 12:14

TEST

Prednosti i mane ukupno 10 zimskih i 2 cjelogodišnje gume

Testove guma donosimo u suradnji s Auto blicom koji će u dva iduća broja donijeti iscrpne testove cjelogodišnjih i zimskih guma sa svim mjerenjima, podacima i konačnim ocjenama

Sve su jednake izvana: crne i okrugle. Što se pak doista skriva u njima, otkriva ova usporedba: u ledenim uvjetima provjereno je deset zimskih te dvije cjelogodišnje gume. Tek što nam se primakne zima, evo ih opet - nametnu nam se tri pitanja o sigurnom putovanju na snijegu i ledu.

1. pitanje: Kakve je gume zakonodavac propisao pri zimskim uvjetima na prometnicama.

2. Koji je pravi trenutak za promjenu guma?

3. Koje su zimske gume najbolje za moje potrebe, odnosno - jesu li mi možda dovoljne cjelogodišnje gume?

Na prvo je pitanje lako odgovoriti budući da u tome zakonski nije ništa mijenjano. Po njemu ‡ uporaba zimskih guma nije obvezna! Zakonska odredba ograničava se samo na opremu “primjerenu vremenskim uvjetima”, osobito na “odgovarajuće gume”.

Međutim, i dalje nije određeno kako točno moraju izgledati.

PRAVI TRENUTAK

Policija to rješava 'po kratkom postupku': ako je na boku gume oznaka ‘M+S’, za nju je to zimska guma. Pri tom spomenuta skraćenica ‘M+S’ baš ništa ne govori o stvarnim svojstvima te gume za vožnju zimi. Naime, takva oznaka može se naći na bokovima cjelogodišnjih, odnosno ljetnih guma.

Klasičan znak M+S pravno nije zaštićen, smije ga rabiti tko god poželi. Prave pak zimske gume i laici mogu prepoznati po brojnim sitnim urezima u blokovima profila, tzv. lamelama.

Teže je odgovoriti na pitanje o pravom trenutku za promjenu guma. Kao i u poslovima na burzi, ni tu se ne pogodi savršen trenutak. Činjenica je: na mokroj i suhoj podlozi ljetna guma drži optimalno.

No, ako vozilo na ljetnim gumama iznenadi snijeg, eto nevolje. Naime, ljetna guma je za zimske uvjete prikladna poput kupaćih gaćica. Onaj tko polaže na sigurnost u vožnji stoga će zimske gume montirati prije prvog jutarnjeg mraza ili prije najmanjeg snijega.

Istina, zimska guma na mokroj i suhoj podlozi drži nešto slabije nego ljetna guma, ali zauzvrat pruža optimalan grip na snijegu i ledu. Na posljednje pitanje o odabiru primjerenih guma odgovaramo na ovim stranicama prikazom našeg testiranja ‡ barem za dimenzije 225/45 R 17 koje smo provjerili, a koje se ujedno i najčešće kupuju za kompaktna odnosno vozila srednje klase.

Deset zimskih guma pritom se ogledalo s dvjema cjelogodišnjim, odnosno jednom ljetnom gumom koja je u svim ispitnim disciplinama poslužila kao mjerilo.

POTPUNO U ELEMENTU

Kraljevi zime ove sezone su Goodyear, Pirelli, Dunlop i Kyoto. Na snijegu i ledu potpuno su u svom elementu. Za povremenu uporabu zimi dovoljno sigurna alternativa može biti i cjelogodišnja guma iz Goodyeara, odnosno Vredesteina. Međutim, od visoko vrijedne zimske gume smije se očekivati više ‡ Michelinu i Bridgestoneu ponajprije manjka stabilno bočno vođenje.

Na snijegom pokrivenoj prometnici uvjerljivo su najbolje zimske gume iz Dunlopa, Goodyeara, Pirellija pa čak i jeftinog ponuđača Kyota. Međutim, ujednačena zimska guma mora sigurna vozna svojstva zadržati i na mokrome, odnosno na suhoj podlozi.

To pak svi proizvođači ne uspijevaju jednako dobro. Zastrašujući primjer: Kyoto po kiši postaje opasan za sigurnost. Nijedna od dviju cjelogodišnjih guma na snijegu ne dostiže razinu zimskih guma, ali su ipak dobile prolazne ocjene. Šteta je jedino što se u pojedinim ispitnim disciplinama na mokroj, odnosno suhoj podlozi nisu uspjele doista odvojiti od zimskih guma.

Više o usporedbi guma u idućem broju Auto blica.

Handling

Precizno skretanje, dobro bočno vođenje i sigurno izbjegavanje naleta - Michelin Primacy Alpin uspijeva svoje prednosti pokazati na stazi za handling. Dobrom upravljivošću impresioniraju i cjelogodišnje gume

Kočenje

Pri kočenju na suhoj podlozi, zimske gume ne mogu dostići dobre rezultate ljetne gume. Pri punom kočenju iz brzine od 100 km na sat, cjelogodišnja guma iz Vredesteina treba dodatnu cijelu dužinu vozila.

Buka

Buka kotrljanja živcira, a ujedno opterećuje i okoliš. Tiha guma iz Dunlopa te cjelogodišnja guma iz Goodyeara donose najmanji otklon na mjeraču buke. Negativne bodove 'ubrali' su čujno bučni Quatrac 3, odnosno Nokian WR G2.