StoryEditorOCM
Arhivašarmantni kaić

Idealan brodić za ljetne gušte: napravili smo đir s luksuznom verzijom Betine 490

Piše PSD.
24. srpnja 2014. - 14:11
Jedan od klasika domaće male brodogradnje Betina 490 primjer je kaića po mjeri domaćega nautičara.

Brodica za svakodnevne životne, prijevozne i ribolovne potrebe mnogih stanovnika priobalja i otoka već desetak godina uspješno plovi Jadranom od Istre do Kotora i iz dana u dan potvrđuje se kao dostojan nasljednik legendarnih drvenih pasara, guceva i leuta koji su othranili mnoge generacije.

Svaki je vlasnik uredio Betinu po svome guštu, pa se među gotovo 150 primjeraka teško mogu naći dva identična. Bilo da je u pitanju boja trupa, veličina spojlera, snaga pente ili konstrukcija tende, svaka je složena u svome motu.

Deplasmanac s platformom


Jedan posebno uređen primjerak privukao nam je pažnju na posljednjem Sajmu male brodogradnje u Podstrani. Tvornički dotjerana ljepotica, s motorom i porezom vrijedna 60 tisuća kuna, ima sve što se od ovakvoga broda može poželjeti. Velika tenda na konstrukciji od inoksa, drveni jarbolet, platforma, trup u boji, drvene detalje i obloge...

Najskuplja i najvažnija je snažna Honda od 20 konja, s kojom klasični deplasmanski brodić s kobilicom dolazi na granicu područja glisiranja. To ne bi bilo moguće bez preinaka na krmi, pa brod krasi masivna kvadratna spojler-platforma s lijepim manevarskim prostorom za ribolov ili jednostavniji ukrcaj. Osim značajnog uzgona, unutrašnji volumen iskorišten je za praktičan spremnik s gornjim poklopcem.

Motor nije postavljen na platformu, no kao da jest jer je preko nosača od inoksa udaljen od oblog trupa tako da je brod realno duži za 40 centimetara, pa se tako i ponaša. S navedenih 20 konja na punom gasu stigli smo do maksimalnih 13 čvorova, što je za ovakav trup više nego dovoljno. Pri toj brzini deplasmanski trup previše energije troši na guranje mora, što nije ni ugodno ni ekonomično.

S troje odraslih na punom gasu brzina je 11 čvorova, a po našem sudu, optimalno je gas držati na 2/3 i voziti 9 do 10 čvorova. To je za dvocilindričnu Hondu zapremnine 350 kubika područje od 3500 do 4000 okretaja, najbolje za dugoročnost motora i umjerenu potrošnju.

Kobilica drži pravac

Manevriranje ručnim komandama vrlo je jednostavno i s lakoćom se dolazi do željene pozicije. Kobilica u plovidbi odlično drži pravac i smanjuje bočno ljuljanje, pa je ovakvim brodom vrlo ugodno ploviti, pa i raditi. U punom okretu brzina se neznatno smanjuje i brod se minimalno naginje.

Slobodno možemo zaključiti kako bi se i s 15 konja brod vrlo slično ponašao jer ima istu zapremninu, no s obzirom na malu razliku u cijeni, nije zgorega imati dodatnu rezervu snage, pogotovo ako planirate prenositi više ljudi ili tereta.

Funkcionalno-estetski dodatak vrijedan posebne pažnje jest plutovina, gumirano pluto Cork line koje posljednjih mjeseci osvaja sve više brodskih paluba. Na Betini je tom elastičnom zamjenom za tikovinu prekriven svaki gazni dio osim centralne podnice. U kombinaciji s pametno raspoređenim žljebovima za odvod mora, kretanje po brodu ima potpuno drukčiju dimenziju sigurnosti i ugode.

Bez obzira na to jeste li bosi, u šlapama ili tenisicama, te imate li na sebi kupaći kostim ili kombinezon, osjećaj hrasta plutnjaka pod stopalom i stražnjicom teško je zamijeniti. Rubovi su dobro obrađeni i nema viškova koji bi se mogli lako pohabati. Dizajnerski je sve lijepo oblikovano i fugirano tako da ga je na prvi pogled lako zamijeniti s pravim tikom.

Kad na sve to dodate veliku kvadratnu tendu, spremni ste za ljetne užitke i po najvećem zvizdanu.

gordan jelavić / otvoreno more, foto: božo vukičević / cropix

Kvadrat pluta 200 eura

Skupi tik dobio je ozbiljnu zamjenu u gumiranom plutu. Naime, svjetski resursi tikova drveta nisu neograničeni, a korištenjem suvremene tehnologije stvoren je ekološki prihvatljiviji spoj gume i obnovljivog hrasta plutnjaka, cijenom pristupačan široj populaciji nautičara.

Kad smo prošloga ljeta na stranicama Otvorenog mora predstavili taj novitet, navedena cijena materijala bila je niža, no trenutno je važeća cijena od 180 do 220 eura po kvadratu, što ovisi o poziciji koja se prekriva i zahtjevnosti kroja.

Za popularne modele poput Betine 490 tvrtka Nautic line već ima šablone pa nije potrebno plaćati mjerenje. Cijena iskrojenih ploča za testiranu Betinu je 500 eura. Ako se pak traže i ornamenti u obliku sidra ili naziva broda, za njih treba dodatno platiti.
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. travanj 2024 09:57