StoryEditorOCM
Spiza plusuživanje u spizi

Najukusniji svibanjski festival otvoren konferencijom na gastro teme. Panelisti složni: "Od iskrenosti i autentičnosti boljeg začina - nema!"

Piše promo
11. svibnja 2024. - 22:50

Na radost gastronomada i svih ljubitelja fantastične domaće spize, jučer je u Brelima otvoren Autentica Food&Wine festival!  

Veličanstvena fešta lokalne hrane i vina, koja će se održati od 10. do 20.05.2024. na javnim gradskim površinama i u ugostiteljskim objektima na području Makarske rivijere, započela je riječju struke o trendovima na eno-gastro tržištu, kao i o stanju te mogućnostima unapređenja domaće gastronomije. 

Događaj održan u organizaciji TZ Općine Brela, TZ Grada Makarska, TZ Općine Tučepi, te TZ Općine Podgora, uz partnerstvo Turističke zajednice Splitsko-dalmatinske županije, Splitsko-dalmatinske županije i Bluesun hotela, podijeljen je u dva atraktivna panela – u prvom se debatiralo na temu Uloge gastronomije u razvoju destinacije, dok su u drugom panelisti iznijeli svoje Koncepte izvrsnosti i originalnosti u gastronomiji.  

Tematski i intencijom, sadržaji su se savršeno naslonili na projekt Splitsko-dalmatinske županije posvećen Kraljici dalmatinskih pijata – Dalmatinskoj marendi, koji u fokus stavlja mediteransku prehranu po kojoj smo prepoznatljivi na svjetskoj turističkoj mapi, te tipičan mediteranski recept za hedonizam: spontano, moćno i prirodno uživanje u spizi i životu! 

NEKA POSTANE TRADICIJA

Prisutnima su najprije srdačnu dobrodošlicu zaželjeli domaćini – načelnik Općine Brela Stipe Ursić te direktorica TZ Općine Brela, Valentina Medić Vitković. „Cilj ovog festivala je da stvorimo jedan novi sadržaj, jedan novi brend, u vidu kvalitetnog food&wine iskustva. Za to je potrebna simbioza svih turističkih aktera, a začetak te ideje je upravo ovaj festival“ – istaknuo je breljanski poteštat, a domaćica festivala, direktorica općine, Valentina Medić Vitković, ponosno naglašava: „Ovakve stvari u predsezoni su nama zlata vrijedne. Zaista se nadamo da ćemo na njima raditi i da imaju sjajnu perspektivu. Ono što je započelo sa Brela food&wine festivalom, proširilo se na cijelu Makarsku rivijeru. U narednih 10 dana očekuje nas Dalmatinska marenda u više od 30 restorana na Makarskoj rivijeri. Znajući da je gastronomija jedan od 4 glavna motiva dolaska turista u destinaciju i sudeći po ovolikom odazivu, nadamo se dugoj budućnosti ovog festivala i njegovu daljnjem razvoju!“. Njenim riječima radujemo se i mi – po svemu sudeći, bit će ovo pravo slavlje okusa i autentičnosti! 

OSNAŽIVANJE, ALI I ZAŠTITA KVALITETE ŽIVOTA LOKALNOG STANOVNIŠTVA

Prvi panel otpočeo je izlaganjem savjetnika ministrice turizma i sporta, Igora Radića, koji nam je iznio zakonsku pozadinu upravljanja destinacijom, koja je važna ne samo da bi se postigao održivi razvoj turizma, već i dugoročno očuvanje prostora po mjeri lokalnog stanovništva. Za takvo što moramo imati zakonodavni okvir koji nam daje alate, a donošenje četverogodišnjeg plana upravljanja destinacijom će biti zakonska obaveza. Dožupan splitsko–dalmatinski Stipe Čogelja i zamjenik direktorice Turističke zajednice Splitsko-dalmatinske županije, Joško Stella, složili su se u jednom: iako ne mogu dovoljno naglasiti koliko je važno izbrendirati domaću eno-gastro priču, ona se mora odvijati uz maksimalno blagostanje lokalnog stanovništva, čija kvaliteta života ne smije degradirati. Njihov recept za dovoljan reach je, žargonski rečeno, uhvatiti se za isti štap – sinergija svih subjekata u turizmu, zajedno sa ministarstvom, uz snaženje dobrih i kvalitetnih pojedinaca.   

A kako dobri i kvalitetni pojedinci funkcioniraju u praksi, saznali smo iz izlaganja prvog čovjeka restorana Pelegrini, kuharskog perfekcionista koji je ucrtao Šibenik na gastro mapu svijeta te stoji iza novog brenda obiteljskih i malih hotela Gourmet Authentic! Ključna riječ je prilagodba – tržište je jako dinamično i mora se neprestano osluškivati; a osim njegove interpretacije jaja u sorbulu prilagođene svakom specifičnom podneblju u Republici Hrvatskoj, oduševile su nas i vizionarske ideje dostojne jednog Michelinovim zvjezdicama nagrađivanog chefa – ponovno uvesti kategorizaciju u objekte – primjerice, oživjeti taverne koje su nudile lokalnu hranu! – i jednostavno biti – autentični i iskreni.  

Ovim lajtmotivom vodio se i naš naredni panelist, gradonačelnik Makarske Zoran Paunović, koji je uspješno potaknuo deapartmanizaciju, vratio lokale u kale i samim tim život u staru gradsku jezgru Makarske, dodavši joj mediteranski štih i anuliravši estetsku buku. Želeći izbjeći kebab-čevapi-pomfrit scenarij, poticali su tradicionalnu gastronomiju u staroj gradskoj jezgri i razvili strategiju nastanka kulturnog turizma.  

BRENDIRANJE SPECIFIČNOSTI STVARA MOTIVE ZA DOLAZAK

Još jedan zbilja fantastičan primjer kako brendiranje specifičnosti stvara motive za dolazak, izložila nam je naša gošća i panelistica, direktorica Turističke zajednice grada Novalje, Marina Šćiran. Fantastični projekti Life on Mars i Marsovca primjeri su uspješno obavljenih (i prilično zahtjevnih!) zadataka da se specifičan pejzaž otoka Paga, kao i priča o paškoj ovci, pretvore u stratešku prednost, ali i potaknu goste na dolazak van udarne ljetne sezone – primjerice, Marsovcu se može dobiti samo u periodu od 26. 4. do 26. svibnja, kad su paška janjetina i mladi sir ujedno i najukusniji. Na ovu priču sjajno se nadovezala Tea Vela, direktorica TZ Podgora – naime, ondje su od podgorske blitve, koja je u prošlosti imala čak i pogrdne konotacije, putem svoje Blitvijade napravili pravi pravcati brend – sada od ovog povrća postoji čak i sladoled za koji se čeka u redovima, a projekt koji ima gastronomski, zabavni i edukativni segment dobio je i svoju trail utrku – Blitva run, koja će prolaziti kroz Podgoru i Drašnice! Autohtonu gastro priču možda je i najteže implementirati u hotelskom segmentu, o čemu je posvjedočio Dino Sokol, izvršni direktor Bluesun hotela, ali a la carte ponuda ostavlja prostora za kreativnost i napredak. 

NOSITELJI IZVRSNOSTI

„Povratak autentičnosti jedini je ispravan put“ – kazao nam je u drugom dijelu konferencije omiljeni domaći kuharski meštar, Ivan Pažanin. Znali su Ivanu čak i predbaciti da previše forsira svoje, ali on se ne da zbuniti. „Zagorac promiče svoje, svoje meso i verduru, i tako i triba. Naravno da ću inzistirati na onome što je moje, što je nama prisno i blisko“. Po njegovu mišljenju, samo zajedničkim, ujedinjenim nastupom na tržištu ostvarit ćemo željeno – fantastični smo doslovno u svemu, kaže Ivan, samo to treba znati plasirati. 

Meštrovica o‘ slatkoga, Tea Mamut, jedina je Hrvatica s diplomom prestižnog američkog kulinarskog instituta, ali kaže da je ulaženje u autohtone slastice – opasan teren. „To treba biti jedan kroz jedan ispravno!“ kaže Tea, vjerojatno imajući na umu sve one dalmatinske mame i none koje neke generacijske recepte ne žele tek tako ni otkriti – svatko ima neku svoju caku za tortu makaranu, splitsku tortu, rafiole... Tradicionalnih slastica definitivno treba i nedostaje, navodi, i priznaje kako turisti baš uvijek traže nešto što je autohtono i domaće. Kako ju dobro poznaje, duhovito se osvrnula i na splitsku slastičarsku scenu, tinjajući sladoledarski rat i konfužjun koji je pritom nastao. 

Konfužjuna, međutim, nema u Supetru – kako nam kaže Martina Rendić, direktorica TZ Supetar, poigravši se simbolikom svojih gradskih svetaca zaštitnika, autentične su okuse ondje otključali još 2017. godine, a restorani se ponose kako namirnicama spravljenim po tradicionalnoj recepturi, tako i onima sljubljenim u novoj, modernijoj interpretaciji. Na otok su nedavno stigle i Michelinove preporuke, a Bračani se naročito ponose i Muzejom uja u Škripu, gdje se može ne samo razgledavati eksponate, nego i kušati autohtone delicije. A koliko je turistima važno kušati lokalne namirnice u autentičnu ambijentu njihova nastanka, podijelila je s nama i Martina Pernar, predsjednica Udruge proizvođača paškog sira, jednog od najboljih ovčjih sireva na svijetu, koji je čest motiv dolaska na Pag i definitivno dodana vrijednost toj destinaciji.

NAŠA SNAGA JE U KVALITETI I RAZNOLIKOSTI

Ovom, tematski ponešto ukusnijem panelu od prethodnog, svoj doprinos dao je i Jurica Glavina iz agencije Eklata, koji je u duhu teme o izvrsnosti sugerirao da valja prepoznati i financijski i marketinški pogurati pojedince spremne ulagati u znanje; dok je Nenad Bašić iz agencije Taste Dalmatia istaknuo da autentične proizvode treba ponuditi u okolici prepoznatljivih turističkih središta gostima koji su otvoreni za sugestije i uvijek u potrazi za nečim novim i posebnim, poput onih koji dolaze iz američkog i kanadskog tržišta. Dalmacija je iznimno napredovala u posljednjih 10 godina te se infrastrukturno približava Istri, ali i svjetskim destinacijama, s kojima se, prema riječima zadovoljnih klijenata itekako možemo mjeriti. Iako se s Italijom, Francuskom, Španjolskom ne možemo mjeriti u količinama, ono što nas izdvaja je iznimna kvaliteta koja se treba održavati – na svim razinama. A da se kvaliteta baš uvijek prepozna, dokaz su i vina našeg panelista, nagrađivanog vinara Andrije Vasilja iz Međugorja, čovjeka s vizijom koja je njegovim vinima donijela šest medalja - od čega tri zlatne na prestižnom londonskom Decanteru! - ali i solidnu poziciju na prestižnim punktovima čak i u splitskom gastro bazenu. 

FENOMENALNA DRUŽENJA UZ KUHANJE

Utemeljitelju Marendina, Mariu Tomašu, pripala je čast da zaokruži ovaj ukusni i poučni panel. Organizirao je on u dvije makarske konobe druženja uz kuhanje i mnogo prije famoznih Večera za pet. Kuhalo se u dvije ekipe, animiralo lokalne vinare da se priključe domaćom kapljicom, a makarske domaćice svojim kolačima. Želeći čuti mišljenje struke, u svoja su natjecanja uključili i ŠKMER, a za finalna kuhanja tražilo se uvijek mjesto više.  

Kako je ova lijepa gastro priča zaživjela čak 7 godina, a nalazimo se na području koje cijeni domaće, autohtono i ukusno, ne sumnjamo i da ona našeg festivala zapravo – tek počinje! 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. svibanj 2024 15:44