stdClass Object ( [id] => 1361650 [title] => Vice Tomasović, autor ‘Ambisa‘ i umjetnik bez dlake na jeziku: Nakon Podruma, umjetnici bi mogli izgubiti i Salon Galić [alias] => vice-tomasovic-autor-ambisa-i-umjetnik-bez-dlake-na-jeziku-nakon-podruma-umjetnici-bi-mogli-izgubiti-i-salon-galic [catid] => 291 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Na splitskom Filozofskom fakultetu postavljena je umjetnička instalacija "Ambis" autora Vice Tomasovića koja će tamo ostati do 20. veljače, a koja je zamišljena i izvedena kao podna naljepnica pozamašnih dimenzija, sastavljena od 24 ponavljajuća prizora prepletenog mnoštva zoomorfnih i antropomorfnih bića divergentne fizionomije.

U generiranju rada Tomasović je koristio umjetnu inteligenciju vođen svojim dosadašnjim opusom kao inputom, da bi u konačnici dobio uzorak za daljnju gradnju cjelovite i vrlo neobične kompozicije.

U ovome radu, koristili ste umjetnu inteligenciju od koje zazire čitava kreativna industrija. Kakav je vaš odnos prema njoj?

– Zamišljali smo društvo budućnosti u kojem će roboti raditi fizičke i uslužne poslove, dok će ljudi razvijati znanost, stvarati umjetnosti i programirati strojeve. Umjetna inteligencija je već neko vrijeme duboko integrirana u sve-digitalnu sferu naše civilizacije, međutim, ljudi sve više rade kao strojevi, u tvornicama, birokraciji i turizmu, dok strojevi stvaraju kreativne sadržaje, koji zaista izgledaju kao umjetnost, na prvi pogled.

U mojem području, vizualnoj umjetnosti, umjetna inteligencija koja generira slike na temelju tekstualnih uputa, može biti shvaćena kao umjetnik koji radi po narudžbi. Međutim, važno je napomenuti da taj stroj ne posjeduje kreativnost ili svijest na način na koji to čini čovjek. Mašina samo slijedi programirane upute i koristi prethodno naučene obrasce za stvaranje slika.

Bavimo se sobom

Po vama, umjetna inteligencija je zanatlija bez duha?

– Tako je. A čovjek koji daje tekstualne upute tom zanatliji, po mom mišljenju, može biti neka vrsta umjetnika, ako ima dobru ideju i vješto artikulira tekstualne upute. Kada stroj sam odluči stvoriti nešto sa svijesti i nakanom da proizvede umjetničko djelo, onda će i sam biti umjetnik. No tada će umjetna inteligencija dizajnirati umjetnu inteligenciju i tko zna hoće li joj biti bitno stvarati umjetnost i hoće li nas više biti na Zemlji…

Umjetna inteligencija je pokrenuta kao prazna ploča programirana da proučava i interpretira naučeno. Kada stroj uči kako generirati slike, glazbu, tekstove ili videa, često se koristi velikim skupovima podataka koji uključuju radove različitih umjetnika. Ovi umjetnici su neizravno doprinijeli procesu učenja AI-ja, ali nisu izravno sudjelovali u stvaranju konkretnog umjetničkog djela koje stroj proizvodi.

Međutim, može se zadati uputa stroju: napravi mi pjesmu u stilu Vojka V s vokalom Olivera Dragojevića ili uskoro: napravi mi akcijsku komediju koju je režirao Jakov Sedlar o dolasku Hrvata na more sa Stipom Mesićem u glavnoj ulozi. Ovi ljudi nisu pristali biti korišteni kao edukativni materijal za strojeve, niti su dopustili da njihov lik i djelo bude eksploatiran u ovom smislu.

---

image

‘Koristio sam vlastite slikarske radove da naučim stroj kako da proizvede slike u mom ‘prepoznatljivom‘ stilu. To je pokušaj etičnog korištenja ove tehnologije‘

Žaklina Antonijević
---

Ali to postavlja brojna etička pitanja...

– Istina. Ja sam s druge strane ponudio utopijsko rješenje – bavimo se sobom. Koristio sam vlastite slikarske radove da naučim stroj kako da proizvede slike u mom "prepoznatljivom" stilu. To je pokušaj etičnog korištenja ove tehnologije, koja mi posluži kao bilo koji drugi alat. Ovo je samo jedan od primjera kako se ova tehnologija može koristiti, ali budimo realni, svi želimo čuti Olivera kako repa kao Vojko V.

Nisam baš sigurna...

– Šalu na stranu, vratimo se mom radu: stotine vizuala koje sam generirao u mom stilu, u ogromnim količinama, bili su samo osnova, jer je krajnji rad kolažirana i naknadno nadoslikana digitalna slika, koju sam radio nekoliko mjeseci. Pokušao sam napraviti prikaz bezdana koji je prepunjen živim bićima. Život u bezdanu, to je optimistična slika, zar ne?

Projekt REPER

Zašto "Ambis"? Kako je autor "Bestiarija" stigao do "Ambisa"?

– Metaforičkim razbijanjem kompaktnosti poda, na mjestu gdje je nekada stajao bazen sa zlatnim ribicama, želio sam otvoriti neograničen prostor. Bezdan mi nije predstavljao negativan pojam, ideja je bila u bezgraničnom ispunjenom prostranstvu pod našim nogama.

Naravno, kada razmišljamo o prikazu u vidu našeg odnosa prema okolišu te ekološkoj održivosti, genetskom inženjeringu, bioetici i eksploativnom razvoju naše civilizacije, onda bezdan zaista postaje ponor, upozorenje, kraj na vidiku. Taj bezdan je dakle ispunjen nepreglednim mnoštvom prepletenih zoomorfnih i antropomorfnih bića, pa se radi samo o još jednoj verziji bestiarija.

Evidentno ne zazirete od novih tehnologija pa je i "Ambis" rezultat NFT tehnologije u kojem su 24 digitalna rada tokenizirana. Gdje ste to naučili raditi?

– Danas je na internetu moguće naučiti sve što se može naučiti, tako da nije bio problem pogledati nekoliko videouputa, preuzeti digitalni novčanik, kupiti kriptovalute i stvoriti NFT. Mislim da se radi o važnoj tehnologiji koja će biti sve više prisutna dok nam digitalna stvarnost postaje važnija i stvarnija od fizičke realnosti. Pogledajte koliko nam je već danas važan virtualni identitet na društvenim mrežama i koliko je istinitost postala subjektivna kategorija.

---

image

‘Ambis‘ Vice Tomasovića ostaje postavljen do 20. veljače na Filozofskom fakultetu
 

Žaklina Antonijević
---

Organizatori vaše izložbe su Filozofski fakultet i HULU. Nije baš uobičajeno da sveučilišna institucija koja nije Umjetnička akademija ugosti umjetničku instalaciju...

– Inicijativa je došla od prof. dr. sc. Dalibora Prančevića koji je osmislio ovaj projekt naslovljen REPER, a koji Filozofskom fakultetu pripisuje ulogu izložbenog prostora kao nove platforme za poticanje razgovora o ulozi suvremene umjetnosti u širem društvenom kontekstu. Ja sam treći umjetnik koji je producirao privremenu instalaciju osmišljenu za taj prostor, koji je izgrađen s funkcijom da bude poslovna zgrada "Brodomerkura" prema projektu arhitekta Danka Colnaga.

100 godina Salona

Koji je cilj projekta?

– Cilj je pokrenuti eksperimentalnu konfiguraciju kritičkog govora i u nju uključiti što raznovrsniju publiku, a napose različite društvene i humanističke interesne zone koje se sabiru na Filozofskom fakultetu u Splitu. Kreira se prostor sudjelovanja i interakcije kroz inkluzivan sadržaj i nove forme uključivanja publike te povezivanje područja umjetnosti, znanosti, tehnologije.

Takva inicijativa naišla je na odobrenje i poticaj od strane Sveučilišta i HULU-a koji su uz Akademiju i Galeriju umjetnina najbitniji faktori suvremene umjetnosti u Splitu. I nadam se da će projekt REPER poslužiti kao primjer dobre prakse uključivanja suvremene umjetnosti i kulture i za ostale obrazovne ustanove i javne institucije.

Iznenadili ste me informacijom da ste se zaposlili kao voditelj botaničke zbirke jedne privatne tvrtke. Što jedan umjetnik radi u botaničkoj zbirci?

– Uz umjetnost, vrtlarenje je rad koji odmara duh. Botanička zbirka je živi sustav koji uvijek iznova iznenađuje i potiče me na bolje razumijevanje temeljnih životnih procesa. Tamo vodim i edukativne radionice o zdravoj prehrani, ekologiji i mediteranskoj kulturi kojima se trudimo pomoći posjetiteljima da usvoje zdrave i održive odnose s prirodom.

Osim toga, vodim i Muzej masline koji je prošle godine bio finalist nagrade za najbolji europski muzej godine. Muzej i Zbirka su samo dijelovi kompleksa u kojem se proizvode dodaci prehrani, prirodna kozmetika i tradicionalne dalmatinske delicije. Sljedeći umjetnički projekt na kojem uskoro počinjem raditi bit će rezultat ovog iskustva aktivnog odnosa s prirodom.

---

image

‘Krajnji rad je kolažirana i naknadno nadoslikana digitalna slika, koju sam radio nekoliko mjeseci. Pokušao sam napraviti prikaz bezdana koji je prepunjen živim bićima‘

Žaklina Antonijević
---

Donedavno ste bili, po mome sudu, vrlo uspješan predsjednik HULU-a. Dojam je da je Udruga trenutačno znatno manje aktivna nego u vašem, ali i u mandatu vašeg prethodnika. Kako to tumačite?

– Mislim da novom HULU-u treba dati malo vremena da se uhodaju. Ove godine se uz Splitski salon obilježava i 100. godišnjica kontinuiranog rada Salona Galić, najstarije splitske galerije i jedine galerije kojom HULU danas upravlja. Siguran sam da će nova uprava odgovorno pristupiti ovim važnim kulturnim događajima i da vidljivost neće izostati.

Nažalost, nakon gubitka Podruma, ostali smo na jednoj galeriji, a nekada smo upravljali svim važnijim galerijama u gradu. Ja sam preuzeo HULU nakon gubitka Podruma, koji su nam bili jedini izvor prihoda i dokazao da je moguće kvalitetom izložbenog programa uspostaviti stabilan sustav financiranja.

Salon Galić je kultni prostor, ali nije dovoljan za organizacijske kapacitete kojima HULU raspolaže. Trudio sam se disperzirati naše programe u druge institucije, a osnovali smo i nove galerije u proširenom smislu, poput Galerije Zoje Dumengjić u KBC-u Firule i Almissa festivala u javnom prostoru.

Sindikalna uloga

No tu uloga HULU-a ne bi smjela prestati.

– Možda i važnija od izložbene djelatnosti je "sindikalna" uloga HULU-a, u društvu u kojem ne postoji sindikat umjetnika. Autorski honorari su danas postali standardna praksa u izlagačkim prostorima koji se financiraju javnim sredstvima. To je rezultat HULU-ova angažmana u mojem mandatu, koji je primjerom i medijskim istupima ipak nešto promijenio nabolje.

Iako nas Ministarstvo i Grad financiraju, nisam se libio nastupati naspram financijskih pokrovitelja, u korist umjetnika, jer bi inače poništio funkciju samog Udruženja. Takvi istupi su nam omogućili medijsku prisutnost, što je najbolji alat u borbi za bolji život umjetnika. Jer, ako institucija postane sama sebi svrhom, bit će prva koju će zamijeniti umjetna inteligencija.

HULU je prije nekoliko godina izgubio Podrume koji su dani Muzeju grada no sad su mnogi članovi HULU-a izgubili i prodajne banke u Podrumima. HULU se nije baš oglasio na tu temu. Što vi, kao umjetnik, ali i čovjek koji se nikad nije libio govoriti otvoreno, mislite o "purifikaciji" Podruma?

– Podrumi su skoro pola stoljeća bili prostor u kojemu se manifestirala suvremena umjetnost. HULU je očistio prostor, postavio infrastrukturu i upravljao istočnim i zapadnim krilom, kao i središnjim prolazom, u kojemu su bili komercijalni štandovi umjetnika.

Kada je Grad preuzeo središnji prostor pokrenut je pad umjetničkih kriterija, koji je rezultirao natječajem za korištenje štandova u kojemu je jedini parametar bila najviša novčana ponuda. Na kraju je samo par umjetnika ostalo u tom prostoru, a samo je jedan štand ostao donekle vjeran prvotnoj ideji koncepta.

---

image

‘Projekt REPER Filozofskom fakultetu pripisuje ulogu izložbenog prostora kao nove platforme za poticanje razgovora o ulozi suvremene umjetnosti u širem društvenom kontekstu‘

Žaklina Antonijević
---

To je tužna istina, no što vi predlažete?

– Grad je po mojem mišljenju trebao prihvatiti prijedloge koje sam im poslao, o praktičnim i egzaktnim umjetničkim kriterijima na natječaju za štandove. Podrumima je napokon legislativno omogućeno da se adekvatno saniraju i prezentiraju svijetu na primjeren način, što bi svakoga normalnog građanina razveselilo, ali Grad mora shvatiti i prihvatiti da je suvremena umjetnost upisana u povijest toga prostora te je nužno omogućiti život novih oblika umjetnosti u tom prostoru. Ne smijemo dopustiti da se još jedan živi prostor u samom centru grada ugasi.

Je li na redu i Salon Galić? Ne bi me začudilo da i otuda umjetnici budu prognani jer je riječ o visokoprofitabilnoj lokaciji...

Ivan Galić je oporučno ostavio prostor Gradu Splitu s uputom da ga koriste splitski umjetnici za svoje izložbe. Hrvatska udruga likovnih umjetnika Split, koja kao jedini logičan poštovatelj te želje kontinuirano upravlja galerijom više od 60 godina, nije dobila na potpis novi ugovor o korištenju prostora. Tako da, vaš strah, draga Edo, itekako ima osnove…

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ŽIVOT U BEZDANU [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [extra_fields_search] => ŽIVOT U BEZDANU 2 0 11184 2 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2024-02-02 12:43:14 [created_by] => 3118 [created_by_alias] => Eda Vujević [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2024-02-06 16:19:08 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2024-02-06 16:18:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 0 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 291 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, kultura [secure] => 0 [page_title] => Ostalo [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => Ivan Galić je ostavio prostor Gradu Splitu s uputom da ga koriste splitski umjetnici za izložbe. Međutim, HULU Split, koji upravlja i galerijom više od 60 godina, nije dobio na potpis novi ugovor o korištenju prostora... [metadata] => robots= author= title=Nakon Podruma, umjetnici bi mogli izgubiti i Salon Galić page_title=Nakon Podruma, umjetnici bi mogli izgubiti i Salon Galić [metakey] => Vice Tomasović, umjetna inteligencija, filozofski fakultet u splitu, Salon Galić, dioklecijanovi podrumi, HULU [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2024\/02\/02\/26487340.jpg","\/images\/slike\/2024\/02\/02\/26487353.jpg","\/images\/slike\/2024\/02\/02\/26487363.jpg","\/images\/slike\/2024\/02\/02\/26487380.jpg","\/images\/slike\/2024\/02\/02\/26487392.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["\u017daklina Antonijevi\u0107","\u017daklina Antonijevi\u0107","\u017daklina Antonijevi\u0107","\u017daklina Antonijevi\u0107","\u017daklina Antonijevi\u0107"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["

\u2018Ljudi sve vi\u0161e rade kao strojevi, u tvornicama, birokraciji i turizmu, dok strojevi stvaraju kreativne sadr\u017eaje, koji zaista izgledaju kao umjetnost, na prvi pogled\u2018<\/p>","

\u2018Krajnji rad je kola\u017eirana i naknadno nadoslikana digitalna slika, koju sam radio nekoliko mjeseci. Poku\u0161ao sam napraviti prikaz bezdana koji je prepunjen \u017eivim bi\u0107ima\u2018<\/p>","

\u2018Ambis\u2018 Vice Tomasovi\u0107a ostaje postavljen do 20. velja\u010de na Filozofskom fakultetu
\n\u00a0<\/p>","

\u2018Koristio sam vlastite slikarske radove da nau\u010dim stroj kako da proizvede slike u mom \u2018prepoznatljivom\u2018 stilu. To je poku\u0161aj eti\u010dnog kori\u0161tenja ove tehnologije\u2018<\/p>","

\u2018Projekt REPER\u00a0Filozofskom fakultetu pripisuje ulogu izlo\u017ebenog prostora kao nove platforme za poticanje razgovora o ulozi suvremene umjetnosti u \u0161irem dru\u0161tvenom kontekstu\u2018<\/p>"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1280","hd_26487340_1920.jpg":"1920x1080","k_26487340_1280.jpg":"1280x1280","k_26487340_1024.jpg":"1024x1024","k_26487340_640.jpg":"640x640","k_26487340_480.jpg":"480x480","k_26487340_340.jpg":"340x340","k_26487340_220.jpg":"220x220","o_26487340_1280.jpg":"1280x853","o_26487340_1024.jpg":"1024x682","o_26487340_640.jpg":"640x426","o_26487340_480.jpg":"480x320","o_26487340_340.jpg":"340x226","o_26487340_220.jpg":"220x146","h_26487340_1280.jpg":"1280x854","h_26487340_1024.jpg":"1024x683","h_26487340_640.jpg":"640x427","h_26487340_480.jpg":"480x320","h_26487340_340.jpg":"340x227","h_26487340_220.jpg":"220x147","pp_26487340_1280.jpg":"1280x1628","pp_26487340_1024.jpg":"1024x1303","pp_26487340_640.jpg":"640x814","pp_26487340_480.jpg":"480x611","pp_26487340_340.jpg":"340x432","pp_26487340_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_26487353_1920.jpg":"1920x1080","k_26487353_1280.jpg":"1280x1280","k_26487353_1024.jpg":"1024x1024","k_26487353_640.jpg":"640x640","k_26487353_480.jpg":"480x480","k_26487353_340.jpg":"340x340","k_26487353_220.jpg":"220x220","o_26487353_1280.jpg":"1280x853","o_26487353_1024.jpg":"1024x682","o_26487353_640.jpg":"640x426","o_26487353_480.jpg":"480x320","o_26487353_340.jpg":"340x226","o_26487353_220.jpg":"220x146","h_26487353_1280.jpg":"1280x854","h_26487353_1024.jpg":"1024x683","h_26487353_640.jpg":"640x427","h_26487353_480.jpg":"480x320","h_26487353_340.jpg":"340x227","h_26487353_220.jpg":"220x147","pp_26487353_1280.jpg":"1280x1628","pp_26487353_1024.jpg":"1024x1303","pp_26487353_640.jpg":"640x814","pp_26487353_480.jpg":"480x611","pp_26487353_340.jpg":"340x432","pp_26487353_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x2880","hd_26487363_1920.jpg":"1920x1080","k_26487363_1280.jpg":"1280x1280","k_26487363_1024.jpg":"1024x1024","k_26487363_640.jpg":"640x640","k_26487363_480.jpg":"480x480","k_26487363_340.jpg":"340x340","k_26487363_220.jpg":"220x220","o_26487363_1280.jpg":"1280x1920","o_26487363_1024.jpg":"1024x1536","o_26487363_640.jpg":"640x960","o_26487363_480.jpg":"480x720","o_26487363_340.jpg":"340x510","o_26487363_220.jpg":"220x330","h_26487363_1280.jpg":"1280x854","h_26487363_1024.jpg":"1024x683","h_26487363_640.jpg":"640x427","h_26487363_480.jpg":"480x320","h_26487363_340.jpg":"340x227","h_26487363_220.jpg":"220x147","pp_26487363_1280.jpg":"1280x1628","pp_26487363_1024.jpg":"1024x1303","pp_26487363_640.jpg":"640x814","pp_26487363_480.jpg":"480x611","pp_26487363_340.jpg":"340x432","pp_26487363_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1920","hd_26487380_1920.jpg":"1920x1080","k_26487380_1280.jpg":"1280x1280","k_26487380_1024.jpg":"1024x1024","k_26487380_640.jpg":"640x640","k_26487380_480.jpg":"480x480","k_26487380_340.jpg":"340x340","k_26487380_220.jpg":"220x220","o_26487380_1280.jpg":"1280x1280","o_26487380_1024.jpg":"1024x1024","o_26487380_640.jpg":"640x640","o_26487380_480.jpg":"480x480","o_26487380_340.jpg":"340x340","o_26487380_220.jpg":"220x220","h_26487380_1280.jpg":"1280x854","h_26487380_1024.jpg":"1024x683","h_26487380_640.jpg":"640x427","h_26487380_480.jpg":"480x320","h_26487380_340.jpg":"340x227","h_26487380_220.jpg":"220x147","pp_26487380_1280.jpg":"1280x1628","pp_26487380_1024.jpg":"1024x1303","pp_26487380_640.jpg":"640x814","pp_26487380_480.jpg":"480x611","pp_26487380_340.jpg":"340x432","pp_26487380_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_26487392_1920.jpg":"1920x1080","k_26487392_1280.jpg":"1280x1280","k_26487392_1024.jpg":"1024x1024","k_26487392_640.jpg":"640x640","k_26487392_480.jpg":"480x480","k_26487392_340.jpg":"340x340","k_26487392_220.jpg":"220x220","o_26487392_1280.jpg":"1280x853","o_26487392_1024.jpg":"1024x682","o_26487392_640.jpg":"640x426","o_26487392_480.jpg":"480x320","o_26487392_340.jpg":"340x226","o_26487392_220.jpg":"220x146","h_26487392_1280.jpg":"1280x854","h_26487392_1024.jpg":"1024x683","h_26487392_640.jpg":"640x427","h_26487392_480.jpg":"480x320","h_26487392_340.jpg":"340x227","h_26487392_220.jpg":"220x147","pp_26487392_1280.jpg":"1280x1628","pp_26487392_1024.jpg":"1024x1303","pp_26487392_640.jpg":"640x814","pp_26487392_480.jpg":"480x611","pp_26487392_340.jpg":"340x432","pp_26487392_220.jpg":"220x280"}],"incptvocmimagegalleryImageUseInGallery":["1","1","1","1","1"]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 291 [name] => Ostalo [alias] => ostalo [description] => [parent] => 256 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 7 [params] => {"inheritFrom":"256","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 1 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7852423 Threads: 2 Questions: 1643312166 Slow queries: 4886088 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111578823 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 52 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '240' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura/ostalo ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 482 [name] => Premium [alias] => premium [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /vinski-podrum-stari/sponzori ) [1] => stdClass Object ( [id] => 291 [name] => Ostalo [alias] => ostalo [parent] => 256 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /kultura/ostalo ) ) [link] => /kultura/ostalo/vice-tomasovic-autor-ambisa-i-umjetnik-bez-dlake-na-jeziku-nakon-podruma-umjetnici-bi-mogli-izgubiti-i-salon-galic-1361650 [printLink] => /kultura/ostalo/vice-tomasovic-autor-ambisa-i-umjetnik-bez-dlake-na-jeziku-nakon-podruma-umjetnici-bi-mogli-izgubiti-i-salon-galic-1361650?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 375371 [name] => Vice Tomasović [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => vice-tomasovic [link] => /tag/vice-tomasovic ) [1] => stdClass Object ( [id] => 249963 [name] => umjetna inteligencija [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => umjetna-inteligencija [link] => /tag/umjetna-inteligencija ) [2] => stdClass Object ( [id] => 713457 [name] => filozofski fakultet u splitu [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2023-04-21 13:42:09 [main_article_id] => 0 [alias] => filozofski-fakultet-u-splitu [link] => /tag/filozofski-fakultet-u-splitu ) [3] => stdClass Object ( [id] => 254198 [name] => salon galić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => salon-galic [link] => /tag/salon-galic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 243537 [name] => Dioklecijanovi podrumi [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => dioklecijanovi-podrumi [link] => /tag/dioklecijanovi-podrumi ) [5] => stdClass Object ( [id] => 220670 [name] => hulu [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => hulu [link] => /tag/hulu ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ŽIVOT U BEZDANU [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [CitySelect] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [SD_na_licu_mjesta] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Vice Tomasović, autor ‘Ambisa‘ i umjetnik bez dlake na jeziku: Nakon Podruma, umjetnici bi mogli izgubiti i Salon Galić [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3118 [name] => Eda Vujević [username] => eda.vujevic [email] => eda.vujevic@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$fqFkFA4bWh0UxKvTp8AlaewNrIgF32memX1V0YZbOBaPoPk52RrGG [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/eda-vujevic-3118 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1636 [gender] => m [description] => [image] => 1636.jpeg [url] => [group] => 4 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/authors/1636.jpeg ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/02/26487340.jpg [galleryCount] => 5 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Žaklina Antonijević [mainImageDesc] =>

‘Ljudi sve više rade kao strojevi, u tvornicama, birokraciji i turizmu, dok strojevi stvaraju kreativne sadržaje, koji zaista izgledaju kao umjetnost, na prvi pogled‘

[popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/02/26487340.jpg [title] =>

‘Ljudi sve više rade kao strojevi, u tvornicama, birokraciji i turizmu, dok strojevi stvaraju kreativne sadržaje, koji zaista izgledaju kao umjetnost, na prvi pogled‘

Žaklina Antonijević ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/02/26487353.jpg [title] =>

‘Krajnji rad je kolažirana i naknadno nadoslikana digitalna slika, koju sam radio nekoliko mjeseci. Pokušao sam napraviti prikaz bezdana koji je prepunjen živim bićima‘

Žaklina Antonijević ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/02/26487363.jpg [title] =>

‘Ambis‘ Vice Tomasovića ostaje postavljen do 20. veljače na Filozofskom fakultetu
 

Žaklina Antonijević ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/02/26487380.jpg [title] =>

‘Koristio sam vlastite slikarske radove da naučim stroj kako da proizvede slike u mom ‘prepoznatljivom‘ stilu. To je pokušaj etičnog korištenja ove tehnologije‘

Žaklina Antonijević ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/02/26487392.jpg [title] =>

‘Projekt REPER Filozofskom fakultetu pripisuje ulogu izložbenog prostora kao nove platforme za poticanje razgovora o ulozi suvremene umjetnosti u širem društvenom kontekstu‘

Žaklina Antonijević ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Na splitskom Filozofskom fakultetu postavljena je umjetnička instalacija "Ambis" autora Vice Tomasovića koja će tamo ostati do 20. veljače, a koja je zamišljena i izvedena kao podna naljepnica pozamašnih dimenzija, sastavljena od 24 ponavljajuća prizora prepletenog mnoštva zoomorfnih i antropomorfnih bića divergentne fizionomije.

U generiranju rada Tomasović je koristio umjetnu inteligenciju vođen svojim dosadašnjim opusom kao inputom, da bi u konačnici dobio uzorak za daljnju gradnju cjelovite i vrlo neobične kompozicije.

U ovome radu, koristili ste umjetnu inteligenciju od koje zazire čitava kreativna industrija. Kakav je vaš odnos prema njoj?

– Zamišljali smo društvo budućnosti u kojem će roboti raditi fizičke i uslužne poslove, dok će ljudi razvijati znanost, stvarati umjetnosti i programirati strojeve. Umjetna inteligencija je već neko vrijeme duboko integrirana u sve-digitalnu sferu naše civilizacije, međutim, ljudi sve više rade kao strojevi, u tvornicama, birokraciji i turizmu, dok strojevi stvaraju kreativne sadržaje, koji zaista izgledaju kao umjetnost, na prvi pogled.

U mojem području, vizualnoj umjetnosti, umjetna inteligencija koja generira slike na temelju tekstualnih uputa, može biti shvaćena kao umjetnik koji radi po narudžbi. Međutim, važno je napomenuti da taj stroj ne posjeduje kreativnost ili svijest na način na koji to čini čovjek. Mašina samo slijedi programirane upute i koristi prethodno naučene obrasce za stvaranje slika.

Bavimo se sobom

Po vama, umjetna inteligencija je zanatlija bez duha?

– Tako je. A čovjek koji daje tekstualne upute tom zanatliji, po mom mišljenju, može biti neka vrsta umjetnika, ako ima dobru ideju i vješto artikulira tekstualne upute. Kada stroj sam odluči stvoriti nešto sa svijesti i nakanom da proizvede umjetničko djelo, onda će i sam biti umjetnik. No tada će umjetna inteligencija dizajnirati umjetnu inteligenciju i tko zna hoće li joj biti bitno stvarati umjetnost i hoće li nas više biti na Zemlji…

Umjetna inteligencija je pokrenuta kao prazna ploča programirana da proučava i interpretira naučeno. Kada stroj uči kako generirati slike, glazbu, tekstove ili videa, često se koristi velikim skupovima podataka koji uključuju radove različitih umjetnika. Ovi umjetnici su neizravno doprinijeli procesu učenja AI-ja, ali nisu izravno sudjelovali u stvaranju konkretnog umjetničkog djela koje stroj proizvodi.

Međutim, može se zadati uputa stroju: napravi mi pjesmu u stilu Vojka V s vokalom Olivera Dragojevića ili uskoro: napravi mi akcijsku komediju koju je režirao Jakov Sedlar o dolasku Hrvata na more sa Stipom Mesićem u glavnoj ulozi. Ovi ljudi nisu pristali biti korišteni kao edukativni materijal za strojeve, niti su dopustili da njihov lik i djelo bude eksploatiran u ovom smislu.

---

image

‘Koristio sam vlastite slikarske radove da naučim stroj kako da proizvede slike u mom ‘prepoznatljivom‘ stilu. To je pokušaj etičnog korištenja ove tehnologije‘

Žaklina Antonijević
---

Ali to postavlja brojna etička pitanja...

– Istina. Ja sam s druge strane ponudio utopijsko rješenje – bavimo se sobom. Koristio sam vlastite slikarske radove da naučim stroj kako da proizvede slike u mom "prepoznatljivom" stilu. To je pokušaj etičnog korištenja ove tehnologije, koja mi posluži kao bilo koji drugi alat. Ovo je samo jedan od primjera kako se ova tehnologija može koristiti, ali budimo realni, svi želimo čuti Olivera kako repa kao Vojko V.

Nisam baš sigurna...

– Šalu na stranu, vratimo se mom radu: stotine vizuala koje sam generirao u mom stilu, u ogromnim količinama, bili su samo osnova, jer je krajnji rad kolažirana i naknadno nadoslikana digitalna slika, koju sam radio nekoliko mjeseci. Pokušao sam napraviti prikaz bezdana koji je prepunjen živim bićima. Život u bezdanu, to je optimistična slika, zar ne?

Projekt REPER

Zašto "Ambis"? Kako je autor "Bestiarija" stigao do "Ambisa"?

– Metaforičkim razbijanjem kompaktnosti poda, na mjestu gdje je nekada stajao bazen sa zlatnim ribicama, želio sam otvoriti neograničen prostor. Bezdan mi nije predstavljao negativan pojam, ideja je bila u bezgraničnom ispunjenom prostranstvu pod našim nogama.

Naravno, kada razmišljamo o prikazu u vidu našeg odnosa prema okolišu te ekološkoj održivosti, genetskom inženjeringu, bioetici i eksploativnom razvoju naše civilizacije, onda bezdan zaista postaje ponor, upozorenje, kraj na vidiku. Taj bezdan je dakle ispunjen nepreglednim mnoštvom prepletenih zoomorfnih i antropomorfnih bića, pa se radi samo o još jednoj verziji bestiarija.

Evidentno ne zazirete od novih tehnologija pa je i "Ambis" rezultat NFT tehnologije u kojem su 24 digitalna rada tokenizirana. Gdje ste to naučili raditi?

– Danas je na internetu moguće naučiti sve što se može naučiti, tako da nije bio problem pogledati nekoliko videouputa, preuzeti digitalni novčanik, kupiti kriptovalute i stvoriti NFT. Mislim da se radi o važnoj tehnologiji koja će biti sve više prisutna dok nam digitalna stvarnost postaje važnija i stvarnija od fizičke realnosti. Pogledajte koliko nam je već danas važan virtualni identitet na društvenim mrežama i koliko je istinitost postala subjektivna kategorija.

---

image

‘Ambis‘ Vice Tomasovića ostaje postavljen do 20. veljače na Filozofskom fakultetu
 

Žaklina Antonijević
---

Organizatori vaše izložbe su Filozofski fakultet i HULU. Nije baš uobičajeno da sveučilišna institucija koja nije Umjetnička akademija ugosti umjetničku instalaciju...

– Inicijativa je došla od prof. dr. sc. Dalibora Prančevića koji je osmislio ovaj projekt naslovljen REPER, a koji Filozofskom fakultetu pripisuje ulogu izložbenog prostora kao nove platforme za poticanje razgovora o ulozi suvremene umjetnosti u širem društvenom kontekstu. Ja sam treći umjetnik koji je producirao privremenu instalaciju osmišljenu za taj prostor, koji je izgrađen s funkcijom da bude poslovna zgrada "Brodomerkura" prema projektu arhitekta Danka Colnaga.

100 godina Salona

Koji je cilj projekta?

– Cilj je pokrenuti eksperimentalnu konfiguraciju kritičkog govora i u nju uključiti što raznovrsniju publiku, a napose različite društvene i humanističke interesne zone koje se sabiru na Filozofskom fakultetu u Splitu. Kreira se prostor sudjelovanja i interakcije kroz inkluzivan sadržaj i nove forme uključivanja publike te povezivanje područja umjetnosti, znanosti, tehnologije.

Takva inicijativa naišla je na odobrenje i poticaj od strane Sveučilišta i HULU-a koji su uz Akademiju i Galeriju umjetnina najbitniji faktori suvremene umjetnosti u Splitu. I nadam se da će projekt REPER poslužiti kao primjer dobre prakse uključivanja suvremene umjetnosti i kulture i za ostale obrazovne ustanove i javne institucije.

Iznenadili ste me informacijom da ste se zaposlili kao voditelj botaničke zbirke jedne privatne tvrtke. Što jedan umjetnik radi u botaničkoj zbirci?

– Uz umjetnost, vrtlarenje je rad koji odmara duh. Botanička zbirka je živi sustav koji uvijek iznova iznenađuje i potiče me na bolje razumijevanje temeljnih životnih procesa. Tamo vodim i edukativne radionice o zdravoj prehrani, ekologiji i mediteranskoj kulturi kojima se trudimo pomoći posjetiteljima da usvoje zdrave i održive odnose s prirodom.

Osim toga, vodim i Muzej masline koji je prošle godine bio finalist nagrade za najbolji europski muzej godine. Muzej i Zbirka su samo dijelovi kompleksa u kojem se proizvode dodaci prehrani, prirodna kozmetika i tradicionalne dalmatinske delicije. Sljedeći umjetnički projekt na kojem uskoro počinjem raditi bit će rezultat ovog iskustva aktivnog odnosa s prirodom.

---

image

‘Krajnji rad je kolažirana i naknadno nadoslikana digitalna slika, koju sam radio nekoliko mjeseci. Pokušao sam napraviti prikaz bezdana koji je prepunjen živim bićima‘

Žaklina Antonijević
---

Donedavno ste bili, po mome sudu, vrlo uspješan predsjednik HULU-a. Dojam je da je Udruga trenutačno znatno manje aktivna nego u vašem, ali i u mandatu vašeg prethodnika. Kako to tumačite?

– Mislim da novom HULU-u treba dati malo vremena da se uhodaju. Ove godine se uz Splitski salon obilježava i 100. godišnjica kontinuiranog rada Salona Galić, najstarije splitske galerije i jedine galerije kojom HULU danas upravlja. Siguran sam da će nova uprava odgovorno pristupiti ovim važnim kulturnim događajima i da vidljivost neće izostati.

Nažalost, nakon gubitka Podruma, ostali smo na jednoj galeriji, a nekada smo upravljali svim važnijim galerijama u gradu. Ja sam preuzeo HULU nakon gubitka Podruma, koji su nam bili jedini izvor prihoda i dokazao da je moguće kvalitetom izložbenog programa uspostaviti stabilan sustav financiranja.

Salon Galić je kultni prostor, ali nije dovoljan za organizacijske kapacitete kojima HULU raspolaže. Trudio sam se disperzirati naše programe u druge institucije, a osnovali smo i nove galerije u proširenom smislu, poput Galerije Zoje Dumengjić u KBC-u Firule i Almissa festivala u javnom prostoru.

Sindikalna uloga

No tu uloga HULU-a ne bi smjela prestati.

– Možda i važnija od izložbene djelatnosti je "sindikalna" uloga HULU-a, u društvu u kojem ne postoji sindikat umjetnika. Autorski honorari su danas postali standardna praksa u izlagačkim prostorima koji se financiraju javnim sredstvima. To je rezultat HULU-ova angažmana u mojem mandatu, koji je primjerom i medijskim istupima ipak nešto promijenio nabolje.

Iako nas Ministarstvo i Grad financiraju, nisam se libio nastupati naspram financijskih pokrovitelja, u korist umjetnika, jer bi inače poništio funkciju samog Udruženja. Takvi istupi su nam omogućili medijsku prisutnost, što je najbolji alat u borbi za bolji život umjetnika. Jer, ako institucija postane sama sebi svrhom, bit će prva koju će zamijeniti umjetna inteligencija.

HULU je prije nekoliko godina izgubio Podrume koji su dani Muzeju grada no sad su mnogi članovi HULU-a izgubili i prodajne banke u Podrumima. HULU se nije baš oglasio na tu temu. Što vi, kao umjetnik, ali i čovjek koji se nikad nije libio govoriti otvoreno, mislite o "purifikaciji" Podruma?

– Podrumi su skoro pola stoljeća bili prostor u kojemu se manifestirala suvremena umjetnost. HULU je očistio prostor, postavio infrastrukturu i upravljao istočnim i zapadnim krilom, kao i središnjim prolazom, u kojemu su bili komercijalni štandovi umjetnika.

Kada je Grad preuzeo središnji prostor pokrenut je pad umjetničkih kriterija, koji je rezultirao natječajem za korištenje štandova u kojemu je jedini parametar bila najviša novčana ponuda. Na kraju je samo par umjetnika ostalo u tom prostoru, a samo je jedan štand ostao donekle vjeran prvotnoj ideji koncepta.

---

image

‘Projekt REPER Filozofskom fakultetu pripisuje ulogu izložbenog prostora kao nove platforme za poticanje razgovora o ulozi suvremene umjetnosti u širem društvenom kontekstu‘

Žaklina Antonijević
---

To je tužna istina, no što vi predlažete?

– Grad je po mojem mišljenju trebao prihvatiti prijedloge koje sam im poslao, o praktičnim i egzaktnim umjetničkim kriterijima na natječaju za štandove. Podrumima je napokon legislativno omogućeno da se adekvatno saniraju i prezentiraju svijetu na primjeren način, što bi svakoga normalnog građanina razveselilo, ali Grad mora shvatiti i prihvatiti da je suvremena umjetnost upisana u povijest toga prostora te je nužno omogućiti život novih oblika umjetnosti u tom prostoru. Ne smijemo dopustiti da se još jedan živi prostor u samom centru grada ugasi.

Je li na redu i Salon Galić? Ne bi me začudilo da i otuda umjetnici budu prognani jer je riječ o visokoprofitabilnoj lokaciji...

Ivan Galić je oporučno ostavio prostor Gradu Splitu s uputom da ga koriste splitski umjetnici za svoje izložbe. Hrvatska udruga likovnih umjetnika Split, koja kao jedini logičan poštovatelj te želje kontinuirano upravlja galerijom više od 60 godina, nije dobila na potpis novi ugovor o korištenju prostora. Tako da, vaš strah, draga Edo, itekako ima osnove…

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Žaklina Antonijević Žaklina Antonijević Žaklina Antonijević Žaklina Antonijević Žaklina Antonijević
Žaklina Antonijević

‘Ljudi sve više rade kao strojevi, u tvornicama, birokraciji i turizmu, dok strojevi stvaraju kreativne sadržaje, koji zaista izgledaju kao umjetnost, na prvi pogled‘

Žaklina Antonijević

‘Krajnji rad je kolažirana i naknadno nadoslikana digitalna slika, koju sam radio nekoliko mjeseci. Pokušao sam napraviti prikaz bezdana koji je prepunjen živim bićima‘

Žaklina Antonijević

‘Ambis‘ Vice Tomasovića ostaje postavljen do 20. veljače na Filozofskom fakultetu
 

Žaklina Antonijević

‘Koristio sam vlastite slikarske radove da naučim stroj kako da proizvede slike u mom ‘prepoznatljivom‘ stilu. To je pokušaj etičnog korištenja ove tehnologije‘

Žaklina Antonijević

‘Projekt REPER Filozofskom fakultetu pripisuje ulogu izložbenog prostora kao nove platforme za poticanje razgovora o ulozi suvremene umjetnosti u širem društvenom kontekstu‘

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/ostalo/vice-tomasovic-autor-ambisa-i-umjetnik-bez-dlake-na-jeziku-nakon-podruma-umjetnici-bi-mogli-izgubiti-i-salon-galic-1361650 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=8edd1cf25a11180b07f17c65965a4a3f46802b91 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Vice+Tomasovi%C4%87%2C+autor+%E2%80%98Ambisa%E2%80%98+i+umjetnik+bez+dlake+na+jeziku%3A+Nakon+Podruma%2C+umjetnici+bi+mogli+izgubiti+i+Salon+Gali%C4%87&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fostalo%2Fvice-tomasovic-autor-ambisa-i-umjetnik-bez-dlake-na-jeziku-nakon-podruma-umjetnici-bi-mogli-izgubiti-i-salon-galic-1361650 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fostalo%2Fvice-tomasovic-autor-ambisa-i-umjetnik-bez-dlake-na-jeziku-nakon-podruma-umjetnici-bi-mogli-izgubiti-i-salon-galic-1361650 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ŽIVOT U BEZDANU [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) )
StoryEditorOCM
OstaloŽIVOT U BEZDANU

Vice Tomasović, autor ‘Ambisa‘ i umjetnik bez dlake na jeziku: Nakon Podruma, umjetnici bi mogli izgubiti i Salon Galić

Piše Eda Vujević
6. veljače 2024. - 17:18
‘Ljudi sve više rade kao strojevi, u tvornicama, birokraciji i turizmu, dok strojevi stvaraju kreativne sadržaje, koji zaista izgledaju kao umjetnost, na prvi pogled‘Žaklina Antonijević

Na splitskom Filozofskom fakultetu postavljena je umjetnička instalacija "Ambis" autora Vice Tomasovića koja će tamo ostati do 20. veljače, a koja je zamišljena i izvedena kao podna naljepnica pozamašnih dimenzija, sastavljena od 24 ponavljajuća prizora prepletenog mnoštva zoomorfnih i antropomorfnih bića divergentne fizionomije.

U generiranju rada Tomasović je koristio umjetnu inteligenciju vođen svojim dosadašnjim opusom kao inputom, da bi u konačnici dobio uzorak za daljnju gradnju cjelovite i vrlo neobične kompozicije.

U ovome radu, koristili ste umjetnu inteligenciju od koje zazire čitava kreativna industrija. Kakav je vaš odnos prema njoj?

– Zamišljali smo društvo budućnosti u kojem će roboti raditi fizičke i uslužne poslove, dok će ljudi razvijati znanost, stvarati u...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. svibanj 2024 07:04