StoryEditorOCM
DubrovnikNOVA PRAVILA

Bole vas leđa? Ne brinite, nećete ostati bez vozačke, ali ako se dogodi prometna nesreća, u banani ste...

Piše Gabrijela Bijelić
15. svibnja 2024. - 07:34

Liječnici će oduzimati vozačke dozvole pacijentima sa zdravstvenim tegobama koje im umanjuju sposobnost upravljanja motornim vozilima?

Famozni Pravilnik o zdravstvenim pregledima vozača i kandidata za vozače zaživio je ove srijede u blažem obliku, što znači da neće biti ‘uravnilovke’ u dijagnozama – liječnici neće prijavljivati MUP-u pacijente za privremena zdravstvena stanja, već isključivo za ona koja traju šest mjeseci i dulje.

Primjera radi, ako vas spopadne križobolja, liječnik vas neće prijaviti policiji koja vas potom šalje za izvanredni pregled na Medicinu rada gdje odlučuju hoćete li moći upravljati vozilom. Liječnik će vas u slučaju da vas uštakne, upozoriti na rizik i to potom upisati u zdravstveni karton. Dogodi li se neka nezgoda u prometu, odgovornost je na pacijentu jer se nije pridržavao savjeta.

Pravilnik je obvezan za sve liječnike, kako one obiteljske medicine, tako i ostale specijaliste, privatnu praksu, kao i liječnike Hitne medicine.

Dodatno opterećenje

Predsjednik Koordinacije hrvatske obiteljske medicine (KoHOM) za Dubrovačko-neretvansku županiju dr. Orsat John zadovoljan je što su kao najveća udruga liječnika obiteljske medicine uspjeli maknuti ekskluzivnu odgovornost s liječnika:

- Kroz nacrt Pravilnika bilo je govora da mi možemo odmah na licu mjesta maknuti nekog iz prometa, pacijentu uzeti vozačku dozvolu, no to smo otklonili. Uz količinu posla koji dnevno obavljamo, ovo nam je ionako dodatno administrativno opterećenje, a nosi i odgovornost u slučaju da se dogodi neka nezgoda. No, i s novim Pravilnikom obavezni smo prijavljivati svaku promjenu zdravstvenog stanja pacijenta i upozoriti ga da pripazi ako ima neke dijagnoze ili pije lijekove koji mogu utjecati na sposobnost upravljanja motornim vozilom. No, osobno nisam sretan sa sadašnjim stanjem jer ne postoji nikakav jasno definiran pravilnik s dijagnozama na osnovu kojih bi se pacijenta moglo upozoriti da nije sposoban za vožnju, za razliku od nekih drugih europskih zemalja gdje je jasno određeno tko može ili ne može voziti. U svakom slučaju, za neke blaža stanja ili kratkotrajnu uporabu lijekova mi ćemo dati preporuku, a odgovornost će snositi sam pacijent, a odgovorni će biti i oni koji konzumiraju alkohol. Što se tiče ozbiljnijih dijagnoza, upozorit ćemo pacijenta i poslati prijavu MUP-u, a onda će policija u suradnji s Medicinom rada odlučivati o sposobnosti pojedinca za upravljanje motornim vozilom – ističe dr. John.

image

Orsat John 

Tonci Plazibat/Cropix/Cropix

Uvijek na meti

Liječnik obiteljske medicine ne taji zabrinutost od mogućih neugodnih situacija s kojima će se suočiti u procesu:

- Nažalost, uvijek smo mi ti koji smo na meti, uvijek odgovorni za sve. Jasno je da nitko ne želi ostati bez vozačke dozvole, ali ljudi moraju shvatiti da to nije naša odluka, da određene dijagnoze nose rizik, odnosno smanjuju sposobnost vožnje. Ne znam hoće li se objaviti neki pravilnik s jasno definiranim stanjima, no takvih je mnogo. Srčane bolesti, stanja nakon moždanog udara, neurološki problemi, bolesti očiju, spektar bolesti je ogroman – navodi naš sugvoornik i podsjeća kako veliki udio stanovništva koristi lijekove za smirenje, bolove i alergije, što sve može utjecati na sposobnost vožnje.

- Što se tiče naše liječničke odgovornosti, ako ozbiljno zdravstveno stanje ne prijavim, odgovaram svojom licencom i praktički mogu ostati bez posla. Mi smo i prije nego je o ovom bilo govora, upozoravati pacijente za određene lijekove i stanja i prijavljivali ozbiljnije slučajeve promjene zdravstvenog stanja vozača, bili smo na neki način obvezni poslati prijavu pa bi takav vozač išao na prijevremeni zdravstveni pregled. Ljudi ipak trebaju znati da odluke nemaju veze s njihovim liječnicima, nego da je to stvar zakonodavca - naglašava čelnik KoHOM-a za Dubrovačko-neretvansku županiju.

image

Željko Jaković: ‘Dijabetičari su bili u podređenom položaju’

Bozo Radic/Cropix

A kako promjene doživljavaju sami pacijenti? Željko Jaković, bivši predsjednik Povjerenstva za zaštitu prava pacijenata i nekadašnji čelnik Udruge djece oboljele od dijabetesa i njihovih roditelja ‘Slatki život’ kaže da je ova kategorija stanovništva dugo bila izvrgnuta diskriminaciji kod vožnje:

Opasna hipoglikemija

- Moja kći ima dijabetes tipa 1, a ja bolujem od multiple skleroze. Iz iskustva vam mogu reći da su osobe s invaliditetom, a takvih je 10 posto u ukupnoj populaciji, mnogo odgovornije od zdravih, znaju kako se nositi s kroničnom bolešću. U slučaju dijabetesa još donedavno se profesionalnim vozačima s takvom dijagnozom priječilo da voze, no nakon spora s Ministarstvom zdravstva, dijabetičarima profesionalnim vozačima je dopušteno upravljanje autobusima, kamionima...Naravno, pod uvjetom da drže svoje stanje pod kontrolom, što danas nije teško. Za upravljačem je posebno opasno stanje hipoglikemija zbog koje može doći do nesvjestice. No, ako sa sobom u vozilu preventivno nosite neki slatki napitak, dekstrozu, te senzorom pratite glukozu u krvi, voziti se može nesmetano – osvrće se Jaković na problematiku ‘inzulinskih zabrana’. Osobno ga, priznaje, više brine kako će osobe s kroničnim stanjima poput moždanog udara ili neuroloških smetnji, slijedom liječničkog zahtjeva, stići odraditi vještačenja sposobnosti vožnje na Medicini rada:

- Koliko mi je poznato, samo su dva liječnika specijalista Medicine rada u Dubrovniku, jedan u Poliklinici Glavić, a drugi u Domu zdravlja, no oboje su stariji od 60 i opterećeni brojnim drugim obvezama. Kako će stići sve pregledati? Budući da radim u ispostavi Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje, mnogi se zabrinuti građani već raspituju što će i kako s kroničnim bolestima, bit će baš zahtjevno – govori Jaković koji i sam kao neurološki bolesnik svakodnevno vozi. Kaže da mu je svaki prevaljeni kilometar važan i ne može zamisliti što bi bilo kad bi zbog svoje dijagnoze ostao bez vozačke dozvole.

image

‘Bliski susret‘ Ubera i Libertasova autobusa

Čitateljica/

Što o novim regulama misle autotaksi vozači kojima posao ovisi o urednom zdravstvenom kartonu?

Božo Miletić iz EKO taksija tvrdi kako podržava svako uvođenje reda, no u pravilniku mu smeta odredba da će liječnik usmeno upozoriti pacijenta da nije preporučljivo da vozi neko vrijeme, što upisuje u medicinski karton.

- To nije dobro riješeno i treba popraviti. Siguran sam da će se događati da će pacijent reći kako ga liječnik nije upozorio, što može i ne mora biti istina.Mislim da liječnici trebaju izdavati neku vrstu pismenog ili drugog upozorenja u fizičkom obliku kako bi se izbjegli potencijalni sukobi - poručuje Miletić.

Iz gradskog javnog prijevoznika Libertas potvrđuju kako se svi njihovi vozači redovito podvrgavaju detaljnim liječničkim pregledima u specijaliziranoj ustanovi medicine rada.

- Procjena rizika koju smo izradili u skladu sa Zakonom o zaštiti na radu propisuje da se pregled psihofizičke sposobnosti mora obaviti najduže svake dvije godine, čega se u cijelosti i podržavamo. Pregled naših vozača se provodi neposredno prije zaposlenja i redovito u spomenutim intervalima - objasnio je glasnogovornik Libertasa Nikša Grljević.

25. svibanj 2024 21:00